Sistem51 onder de loupe

Watchguy heeft als eerste de “revolutionaire” Sistem51 van Swatch uitelkaar gehaald en geanalyseerd. Ik weet niet hoe objectief dit is, maar het is toch een heel ander geluid dan de marketingkreten die we de afgelopen maanden hebben gehoord over het uurwerk.

http://watchguy.co.uk/review-a-trip-inside-the-swatch-sistem51-eta-c10111/

TL;DR (voor de luie mensen) :

I had planned to completely take the movement apart, and to write a thorough review on all its merits and outstanding design features, but I’m afraid this is where I have to stop. It’s just too painful. This has to be by far the worst mechanical watch movement I have seen. Pin pallet watches look better on the timegrapher.

Mijn 51 loopt prima op tijd…

Monaco Schreef:

Watchguy heeft als eerste de "revolutionaire"
Sistem51 van Swatch uitelkaar gehaald en
geanalyseerd.

Ik denk niet dat je goed hebt opgelet. In dit draadje:http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,2530322,2532312#msg-2532312 stond al een link naar: http://www.europastar.com/magazine/features/1004087135-swatch-group-stripping-down-the-sistem51.html en dat was al in maart van dit jaar :slight_smile:
Maar dat was alleen om de onderdelen te bekijken.

Dat plastic echappement zit er nogal inferieur uit.

De tijd zal leren of dit duurzaam is of niet :slight_smile:

Hoe lang gaan de batterijtjes mee van deze swats mee?
Want als de kast niet open kan zonder schade kan ik die niet wisselen.

Willem H Schreef:

Hoe lang gaan de batterijtjes mee van deze swats
mee?
Want als de kast niet open kan zonder schade kan
ik die niet wisselen.

:)-D

‘You just buy the watch, and put it straight into the bin. No need to wear it.’
:wink:

Zo, te verwachten, maar toch. Ik Italie koste het oudere type Swatch automaat met een veel beter ETA uurwerk € 39,00 in de Swatch store… Maken ze ook nog winst op. Dit uurwerk is mijn ding iig niet :wink:

Sander Schreef:

Zo, te verwachten, maar toch. Ik Italie koste het
oudere type Swatch automaat met een veel beter ETA
uurwerk € 39,00 in de Swatch store… Maken ze ook
nog winst op. Dit uurwerk is mijn ding iig niet :wink:

Weet je nu al, na nog geen jaar, dat die ETA beter is Sander?

Watchguy blog leest als een redelijk overspannen horlogemaker die bang is dat de SISTEM51 hem werkeloos maakt doordat deze geen service nodig heeft. :wink:

Plastic onderdelen zijn niet per definitie slecht, zelfs Rolex gebruikt deze ook om heel andere redenen.

Er zijn genoeg meer tear downs te vinden die met meer kennis de SISTEM51 hebben ontleed en een heel ander geluid laten horen:http://www.europastar.com/magazine/features/1004087135-swatch-group-stripping-down-the-sistem51.html

Alleen de tijd zal het leren hoe betrouwbaar SISTEM51 echt is. Het is een te revolutionair anders en uniek uurwerk om daar nu al zomaar conclusies uit de losse pols te kunnen geven.

Mijn SISTEM51 loopt nog echt uitstekend, leukste aankoop van 2014. Ik kwam er laatst een in het wild tegen, een zwarte in business suit. Stond prima.

Lijkt me al met al een redelijk voorspelbaar resultaat in een review van een horlogereparateur.

Sinds gisteren ook een sistem51 (2x), en het voelt inderdaad niet hetzelfde aan als bijv. mijn archimede pilot met eta uurwerk. Daarnaast kost ie ook nog geen 1/3 van die archimede, dus ja, lijkt me allemaal wel vrij logisch.

Ik vind het iig een leuke klok (en dat telt zwaarder)!

Leim Schreef:

het voelt inderdaad niet hetzelfde aan als bijv. mijn
archimede pilot met eta uurwerk.

Sistem51 is ook een ETA uurwerk :wink:

Only time will tell…

(die plaatjes zeggen me niks. De benadering van Swatch met sistem51 is heel duidelijk: goed en goedkoop. Cut corners where you can zolang het resultaat maar god is)

Nee, eigenlijk niet. Maar ik heb meer vertrouwen in de ouderwetse manier van fabriceren :slight_smile: En dat wordt wel een beetje bevestigd, helemaal als je deze review leest…

Geef mij de oude variant maar.

Sander Schreef:

Nee, eigenlijk niet. Maar ik heb meer vertrouwen
in de ouderwetse manier van fabriceren :slight_smile: En dat
wordt wel een beetje bevestigd, helemaal als je
deze review leest…

http://people.timezone.com/library/horologium/horo
logium631673144417823408

Geef mij de oude variant maar.

Ja, ja, zekerheid voor alles, vooral omdat het hier toch om een enorme investering gaat…

Iemand die zo met horloges omgaat zouden ze achter slot en grendel moeten zetten… :slight_smile:

Heeft niet zoveel met zekerheid te maken. Volgens deze review is het een inferieur product. De Sistem 51 kostte in Italië 3 maal zo duur als een conventionele Swatch automaat. Gezien deze review en dat prijsverschil zie ik het revolutionaire en vooral het voordeel voor de consument niet. Wel vermoed ik dat, mede door een briljante marketing, de winstmarge voor Swatch weleens revolutionair zou kunnen zijn :slight_smile:

Maar… Ik begrijp dat je je aanschaf wilt verdedigen, dat lijkt me niet nodig. Gewoon met plezier dragen, dat doe ik met een Seiko 5 van €69,-- ook.

Sander Schreef:

Heeft niet zoveel met zekerheid te maken. Volgens
deze review is het een inferieur product. De
Sistem 51 kostte in Italië 3 maal zo duur als een
conventionele Swatch automaat. Gezien deze review
en dat prijsverschil zie ik het revolutionaire en
vooral het voordeel voor de consument niet. Wel
vermoed ik dat, mede door een briljante marketing,
de winstmarge voor Swatch weleens revolutionair
zou kunnen zijn :slight_smile:

Maar… Ik begrijp dat je je aanschaf wilt
verdedigen, dat lijkt me niet nodig. Gewoon met
plezier dragen, dat doe ik met een Seiko 5 van
€69,-- ook.

Verdedig mijn aanschaf van dit inferieure product niet, wel jouw mening over deze Sistem 51 op basis van deze ene review.

Oeps…