Size matters

Wanneer zijn de grotere horloges in de mode gekomen?
Denk je dat het ooit weer uit de mode raakt?
Persoonlijk vind ik rond de 38mm mooi.:saxophone:

5 likes

12 jaar geleden, gaat over

1 like

Er was eens een dag,

nou die dag dus!

Maat doet er niet toe, het gaat erom wat je ermee doet.

4 likes

Was dit niet toen diesel met die huge horloges enzo kwam ?

1 like

Zou het niet Panerai geweest kunnen zijn?

1 like

Denk dat het dan de duikhorloges moeten zijn in de jaren 60/70? Ging meer om de functionaliteit dan echt de looks denk ik.

1 like

In die tijd gingen ze ook niet verder dan onder de 40mm…al ben ik daar niet zeker van

Ik hoop het niet

1 like

Ach, wat maakt het uit wat in (of uit) de mode is. Draag wat je mooi vindt.

4 likes

Mee eens!

Ben alleen benieuwd hoelang dit al mode is. Mijn inschatting is dat deze mode nogal tijdelijk is.

Dat is het hele idee van mode. Dat is per definitie tijdelijk.

2 likes

En komt altijd terug.

Dat snap ik…
Veel oude horloges hebben iets tijdloos, ik vraag me af of de horloges groter dan 40mm dat ook hebben. Ook ben ik benieuwd of de 34-38mm weer de maat worden…binnen afzienbare tijd

Maar inderdaad de wijde pijpen zijn ook weer teruggekomen en waarschijnlijk al weer uit de mode

Dat is gewoon een eigenschap van oude dingen. Tot ze gedateerd lijken.

Ik zou gewoon speedmaster durven zeggen.

34 niet. 38-39 is al lang terug een gangbare maat. Er is gewoon meer keuze in verschillende maten en dat valt alleen maar toe te juichen.

Ik snap dit topic niet, vrees ik. Koop wat je mooi vindt en draag wat je koopt :upside_down_face:

2 likes

Mijn idee is dat de fashion horloges debet zijn aan de grote trend. Maar dat is al 20 jaar terug ingezet. Zo val je wat meer op in de vitrines. Andere verklaring is dat men graag paradeert met hun horloge, dus dan helpt een groot horloge.

1 like

Ik denk dat het bij de " nieuwere" horloges afhankelijk is hoe populair ze zijn geweest en in welke tijd ze zijn uitgebracht. Ik neem als voorbeeld de SKX007/009. Dit is nu al een iconisch horloge (en populairder dan de kleinere 013) en ik denk ook al redelijk tijdloos. Ik denk dat je die niet meer kleiner moet maken.
Ook de oudere Seiko 6309 was voor zijn tijd enorm groot! De huidige Turtle is dan misschien iets kleiner geworden, maar dan ook een haar kleiner.

Maar ik ben het zeker met je eens dat als oude modellen weer opnieuw uitgebracht worden, dan grootte zeker een rol speelt en je de horloges niet groter moet maken. Ikzelf heb een 38mm Hamilton KFM. Die is prima - alhoewel de mensen die de originele 36mm droegen de nieuwe 38mm ook te groot vinden -, maar ik vind de 42mm KFM veel te groot.

Ik weet nog wel dat ik voor het eerst een U-Boat in de vitrine zag staan. Die viel inderdaad nogal op.

1 like

Volgens mij waren er in de Tweede Wereldoorlog al Fliegers van rond de 50 mm- die gingen over de mouwen van de jassen heen.

2 likes

Dan moeten ze het horloge wat je mooi vindt wel in de juiste maat verkopen.
Je kan Breitling of Panarai schitterende merken vinden, maar met een pols omtrek onder de 18cm, heb je bij deze merken weinig te zoeken.

1 like

Er zijn meer dan voldoende opties in beide merken voor polsen van 16 à 17cm.

Als je natuurlijk een 47mm Luminor wilt en met een kleine pols zit, ben je gezien. Maar een Radiomir van 45mm met wire lugs kan je op een gewone pols wel trekken. Er zijn 42mm Radiomirs, Luminors en Submersibles.

Met breitling ben ik minder bekend maar daar zijn zonder meer horloges van 42mm te krijgen.

Als het punt is dat iemand horloges van boven 40mm niet mooi vindt op basis van het cijfertje dat de diameter aangeeft, heb ik nog meer vragen. Passen en in de spiegel kijken. Ik vind mijn radiomir prima staan (ook maar een pols van een kleine 17cm) maar een Nomos met z’n gigantische lug to lug en 36mm totaal niet.

3 likes