Sjoerd_KX007; Mijn eerste echte mod

Oh boy here we go
Tldr; Ik heb een Seiko SKX007 vernaggelt maar er wel veel van geleerd

Stemmingsmuziekje


Soundtrack van een van m’n favoriete games. You’re welcome.

Inleiding
Oke blijkbaar hoor je je eindresultaat bovenaan te zetten met dit soort dingen dus vooruit dan.

Nu we dat gehad hebben ga ik even mijn denkproces proberen toe te lichten. Ik hou van mods, ik ben een beunhaas en toen ik er achter kwam dat dit binnen de horloge wereld ook veel gebeurt wilde ik hier uiteraard meteen mee beginnen. ik heb denk ik wel een half jaar lopen denken: “Wat voor mod wil ik maken? ik wil iets unieks doen” Toen, na een topic van @Dao gezien te hebben waarin hij een bezel met gevaar voor eigen leven heeft bewerkt met ammoniak en zoutzuur dacht ik: “Dat is het, ik ga een horloge met wat scheikunde bewerken” Aangezien scheikunde mijn andere passie in het leven is dacht ik wel op het goede spoor te zitten. De vraag was alleen nog wat dat precies zou gaan opleveren.

Toen kreeg ik op 1 dag, door een toevallige samenloop van omstandigheden dit horloge voor mijn neus op internet:

én ik had een college over electrochemistry, waarmee je een laagje van een bepaald metaal kon ‘platen’ op een ander metaal. Én én, je kon met koper en zink messing maken. En dat lijkt verrektes veel op brons.

Mijn stemming kon niet meer stuk, dit moest en zou ik gaan doen! Maar dat was makkelijker gezegd dan gedaan. Messing platen gaat alleen met een bad van cyanide verbindingen van koper en zink (dit heeft te maken met de verhouding koper en zink die je nodig hebt om messing te kunnen produceren). En hoeveel ik ook van horloges hou, ik ga niet kloten met cyanide zonder degelijke zuurkast. Vervolgens heb ik denk ik wel een maand gezocht naar een alternatief, en dit heb ik ook gevonden. Een bad met ammoniak, kaliloog en sulfaat verbindingen van koper en zink zouden de oplossing moeten zijn. Ik heb alle chemicaliën besteld en bij elkaar gemikt, een oude horloge kast voorbereid om te platen en onder spanning in het bad gehangen. Alles volgens het boekje en veiligheid voorop maar helaas: Het messing wilde maar niet hechten. ik heb van allerlei dingen geprobeerd maar het wilde maar geen mooi egaal resultaat opleveren. Ik wilde mijn SKX van meer dan 200 euro niet helemaal naar de klote helpen dus heb ik maar alles opgeborgen in de kast. Wellicht dat ik dit in de toekomst nog eens ga oppakken maar daar heb ik met mijn opleiding momenteel toch geen tijd voor. Dus dat kan nog wel even duren.

Dan maar ‘The next best thing’, het horloge in elkaar zetten zonder de messing kast. En dat heb ik gedaan. beginnend bij een standaard SKX007:

De plaat en insert heb ik via Yobokies, een zeer vriendelijk persoon die een beetje lastig te vinden was maar zodra ik zijn email adres had een zeer vriendelijke en vlotte communicatie mee heb gehad. Zeker een aanrader.

De wijzers, de chapter ring en het double domed sapphire heb ik via dlwwatches.com

De band is van watchgecko.com

Vervolgens proberen in elkaar te zetten. Videotjes op youtube hebben me geholpen maar ik met mn eigenwijze kop kon niet wachten tot ik het juiste gereedschap in huis had. Dit brengt me op mijn volgende kopje:

Wat ging er allemaal mis?

  • De bezel verwijderen heeft mij op 3 van de 4 lugs krassen opgeleverd. ik heb niet voldoende of niet volledig de kast afgeplakt en dit zal je er voor altijd op zien.
  • De dial had de dial feet op de verkeerde plekken dus deze moesten er af. ik heb uren gekloot om de dial op de juiste plek te krijgen en heb hem er vervolgens opgelijmd. De uitlijning is alsnog ruk en ik vind het vreselijk. Hier ga ik nog wat aan proberen te doen.
  • De wijzers vind ik niet heel erg passen bij het horloge maar ik twijfel nog welke ik er voor in de plaats wil zetten. Daarnaast heb ik de minuten wijzer beschadigd bij het zetten en heb ik denk ik enkele uren zitten proberen de wijzers er zonder wijzer pers op te zetten. zonder succes.

Al met al ben ik vrij onbezonnen hier aan begonnen. Maar dat maakt me niet uit. Ik heb zo ontzettend veel geleerd met het maken van deze mod dat het het waard was.

Het eindresultaat
Een slecht uitgelijnde Tudor hommage, aanschouw:

Een ding weet ik zeker, mijn volgende mod wordt zeker 10x beter :sunglasses:

Ciao!

17 likes

Nog steeds mooier dan het origineel…

Leuk verhaal, helemaal niet TLDR.
Succes met nummer twee.

1 like

Leuk verhaal Sjoerd! Er is geen betere manier om iets te leren dan er gewoon in te duiken. Geweldig toch! Ben heel benieuwd waar dit eindigt. :+1:

1 like

Persoonlijk vind ik het echt wel een geslaagde mod.

1 like

Iets met vallen en opstaan… Ziet er goed uit!

Misschien ergens een goudkleurig opgelegd Seiko logo opsnorren en er op lijmen/monteren?

Zou hem wat mij betreft helemaal af maken!

1 like

Attentie @Jur, een Balls of Steel badge in pad 3 alstublieft. :ok_hand:t2:

Haha gaaf (proces) Sjoerd. Er mankeerd misschien wat aan, maar toch vind ik het gaaf :+1:t2:

Edit: hier heb je de keutel wel een beetje ingetrokken he vriend :joy:

Hup naar de tekentafel en die SKX erin

1 like

haha :joy: verdomme nu moet ik wel

2 likes

Thanks!

Ik ook :thinking:

Hier zat ik ook al mee te spelen in mn hoofd, wellicht doe ik dit nog een keer.

Als ik dan ook zo’n badge krijg doe ik dat wel :joy:

2 likes

Mijn beste,

Juist!! En daar gaat het om!!
Ik wens je dan ook een educatieve tijd met deze getalenteerde mod. :watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Lekker toch een beetje aankloten. Die wijzerplaat krijg je wel weer recht en die krassen ook wel.
Ik had bij mijn SKX ook een diepe kras erin gemaakt met het verwijderen van de bezel en irriteerde me daar al maanden aan. Uiteindelijk heb ik met een schuursponsje de lug geprobeerd te “brushen” maar dit ging niet. Althans, niet snel genoeg. Korrel 240 was het enige dat ik zo snel kon vinden en dat deed wonderen. Even nabewerken met een schuursponsje en dikke prima.
Al zou ik als ik de tijd had en jou was beginnen met een iets fijnere korrel.
Wel even de polished zijkanten afplakken.
Heb ik trouwens niet gedaan. In het geval van uitschieten had ik net zo goed de hele kast geschuurd :grin:

3 likes

Ik heb helemaal niet veel met een SKX maar wel met modden en deze mag er er zijn hoor :+1:
Mooi gedaan en het belooft nog wat als dit je eerste is.

2 likes

Houd moed
Volgende keer gaat het zeker lukken

1 like

Al met al ziet deze er toch wel geslaagd uit :+1:en al doende leert men

1 like