"Skeleton" de nieuwe trend?

Bij het lezen van de laatste editie van “Watching” viel het mij op dat er zoveel skeleton (of in ieder geval horloges waarbij het uurwerk gedeeltelijk zichtbaar is) staan vermeld als Novelties. Ook van merken waar je het niet direct van verwacht, zoals Grand Seiko en Cartier.

Daarom vroeg ik mij af… zouden skeleton horloges de nieuwe trend worden? Of zijn ze er altijd al geweest maar valt het mij nu pas op? Natuurlijk zijn onderstaande horloges wel van de prijsklasse ‘vrijstaande woning’ en nog niet echt mainstream.

Cartier Masse Mystérieuse

Grand Seiko Kodo Constant-Force Tourbillon SLGT003

Chanel reloj j12 x-ray edition red calibre 3.1, 38 mm

Chopard L.U.C Full Strike

Hamilton Jazzmaster Open Heart 40mm

10 likes

Nee

7 likes

Er is zelfs een skeleton-variant van de Seamaster. Heel wonderlijk!

3 likes

Is natuurlijk niet zomaar een skeleton… maar een wonderlijk stukje horloge technologie.

En tevens een van de weinige ‘skeleton’ horloges die ik nog wel een keertje zou willen dragen/hebben. :drooling_face:

En een accutron spaceview. Die is ook vet. Maar is dat een skeleton?

Voor de rest; neuh, doe maar geen opengewerkte horloges.

1 like

Laten we hopen van niet

3 likes

Persoonlijk vind ik skelton helemaal niks, maar die Chanel is wel tof.

Nja, eigenlijk wel. Nooit bij stilgestaan eigenlijk. Maar Accutron Spaceview is super, en zowat alle andere zijn kak. In my humble opinion.

2 likes

Die Cartier vind ik echt zo gaaf! Heel bijzonder.

Mits goed uitgevoerd, ben ik wel liefhebber van skeletons.

Van mij:

Niet van mij:

12 likes

De Zenith vind ik een van de weinigen die én mooi is, én goed afleesbaar.

3 likes

Smaak blijft iets heel persoonlijk. Zelf ben ik enkel fan van skeleton horloges wanneer het ietwat ‘subtiel’ uitgevoerd is. Hangt erg van horloge tot horloge af. Een discussie met een ‘love it or hate it’ karakter lijkt me. :slight_smile:

2 likes

Ja, die Zenith… ik rijd er zo met vier op m’n auto. :sunglasses:

image

9 likes

al sinds mensenheugenis de truc van horlogemakers om een beetje te flessen, dus eerder een constante dan een trend.

2 likes

Geen trend, maar al lang een vorm van horloge kunst: In 2021, Breguet Celebrates the 220th Anniversary of the Tourbillon
Mooi? Kwestie van smaak

1 like

Voor mij hoeft het niet. Meestal slecht(er) afleesbaar en altijd onrustig en rommelig, qua aanzicht. Doe mij maar lekker strak en sereen. Er is een reden dat de wijzerplaat is uitgevonden en het wordt er, imo, zelden fraaier op, als ze die weglaten of zelfs maar deels openwerken.:wink:

Open Heart is prima maar meer dan dat wordt onrustig.

1 like

Voor mij zijn er op dit moment maar twee skeletons die ik mooi vind: Zenith Defy en Piaget Altiplano

1 like

Ik mag hopen van niet
Ik ben er ook geen voorstander van, en hoef er dus geen in de collectie.
Zelfs een open caseback hoeft van mij niet.

Ik heb er persoonlijk ook helemaal niets mee. En je moet natuurlijk nooit meegaan met een horlogetrend, dat is inmiddels wel bewezen.

Ik vind de techniek van een uurwerk erg interessant, maar hoef het niet te zien :grimacing:

1 like

Feit is dat er inderdaad meerdere open modellen op de markt komen. Ben er zelf geen grote fan van maar wel in bezit van wat ik zelf een “uitzondering” durf te noemen. Want wel goed afleesbaar en gezien het specifieke loopwerk (1/100e seconde) erg aangenaam is om naar te staren…

9 likes