Bij het lezen van de laatste editie van “Watching” viel het mij op dat er zoveel skeleton (of in ieder geval horloges waarbij het uurwerk gedeeltelijk zichtbaar is) staan vermeld als Novelties. Ook van merken waar je het niet direct van verwacht, zoals Grand Seiko en Cartier.
Daarom vroeg ik mij af… zouden skeleton horloges de nieuwe trend worden? Of zijn ze er altijd al geweest maar valt het mij nu pas op? Natuurlijk zijn onderstaande horloges wel van de prijsklasse ‘vrijstaande woning’ en nog niet echt mainstream.
Smaak blijft iets heel persoonlijk. Zelf ben ik enkel fan van skeleton horloges wanneer het ietwat ‘subtiel’ uitgevoerd is. Hangt erg van horloge tot horloge af. Een discussie met een ‘love it or hate it’ karakter lijkt me.
Voor mij hoeft het niet. Meestal slecht(er) afleesbaar en altijd onrustig en rommelig, qua aanzicht. Doe mij maar lekker strak en sereen. Er is een reden dat de wijzerplaat is uitgevonden en het wordt er, imo, zelden fraaier op, als ze die weglaten of zelfs maar deels openwerken.
Feit is dat er inderdaad meerdere open modellen op de markt komen. Ben er zelf geen grote fan van maar wel in bezit van wat ik zelf een “uitzondering” durf te noemen. Want wel goed afleesbaar en gezien het specifieke loopwerk (1/100e seconde) erg aangenaam is om naar te staren…