Skx 007 preciezer maken

Goedemiddag, met verbazing las ik hier dat de 7s26 uurwerken in een skx007 preciezer gemaakt zou kunnen dmv tuning.
Kan dit echt? De mijne loopt 15 sec achter per uur.
Met vriendelijke groet,

Joost

15 seconden per uur is wel erg veel en valt over het algemeen wel buiten de afregelbare range. Dan is er meestal wat meer aan de hand.

Ochnee sufferd dat ik er ben, ik bedoel per 24 uur. Dat is een etmaal geloof ik he?

Aha 15 seconden per 24 uur is opzich niet slecht maar zou door een goeie horlogemaker wellicht nog wel iets verder afgereld kunnen worden.

Ah mooi, wat doen ze ? En wat zou zoiets waar kosten? Zijn er veel horlogemakers die dat kunnen?

En zal een horloge de eerste tijd inlopen met het uurwerk om daarna soepeler en met minder tijdverlies te werken?

Hoi Joost,

Welkom!

Kijk eens hier:

1 like

Dat is gaaf, Dank je! Ga het straks bekijken. Maar dat inlopen betreft is dat mechanisch zo, dat hij misschien in de loop van de tijd minder wrijving heeft en minder achter loopt ermee?

Ja, het moet altijd inlopen en gemiddeld zo een 2 maanden onafgebroken moeten lopen. Dan zet alles zich en verdeelt de olie zich. Na het inlopen kan het alle kanten op, of het loopt wat snel of iets trager en kan dan afgeregeld worden.

Waardevolle informatie, super!

Hoe jouw SKX loopt (als hij ingelopen is) heeft ook te maken met hoe je 'm draagt. Het scheelt bijvoorbeeld aanzienlijk of je 'm 's nachts uit doet of niet, en met name over hoe je 'm neerlegt als je hem uit doet:

Als je eenmaal weet hoe het horloge met jouw draaggedrag loopt, kan een horlogemaker je helpen om hem af te regelen. Tot 5 sec. afwijking per 24 zou haalbaar moeten zijn. Zelf aan de slag gaan zonder precies te weten wat je doet is niet aan te raden, mocht je toch graag zelf aan de slag gaan -of gewoon graag willen weten hoe werkt- is dit een leuk artikel om te lezen: https://en.m.wikibooks.org/wiki/Budget_Watch_Collecting/Regulating

1 like

Dank je voor de informatie! Maar een gemiddeld persoon draait toch wel een paar keer per nacht? Zou dat niet meer opbrengen dan de wrijvingsweerstand verminderen met platleggen?

1 like

Ik heb mijn SKX zelf open gedraaid en afgeregeld op +5s per etmaal.
Maar inderdaad moet je je afvragen of je dat zelf wil doen want je loopt het risico dat je iets stuk maakt.
Edit: https://youtu.be/Ui_QnDKciBU deze man legt het prima uit.

Interessant. Verleidelijk. Hoeveel verschuif je zo’n palletje? Tiende van een mm of wel een mm?

Op het tube filmpje verzet hij niets. Hij doet alsof in de demo. Stel dat je hem 15 sec wil versnellen, wat zou de verdraaiing zijn, in mm of tiende daarvan, rond de as van het schuifje? Ik neem aan dat het een verdraaiing rond de totale hoofdas is? En hoeveel heb jij hem verschoven op jouw klokje met hoeveel verlies of teveel voorheen?

Dat is een kwestie van uittesten. Een héél klein beetje verschuiven (+ om voor te lopen, - om trager te lopen) en dan tijd meten. Bvb een paar uur later manueel checken hoeveel het voor/achterloopt, of met een timegrapher. Ik gebruik gewoon de app ‘Watchcheck’ maar na Kerst koop ik op eBay eens een Chinese timegrapher.

Ja tiendes van mm zie ik nu. Zo’n timegrapher is mooi speelgoed!

Ik gebruik de watchtimer lite app. Voor amateuristisch reguleren is dat prima en snel :+1:

Doe het horloge voor het slapen gaan af en leg de SKX plat op
de case back het horloge gaat dan de verloren tijd inhalen.

Zet eerst het horloge sync op www.time.is en pas hierbij de zgn.
poormans hack toe. ( google is your friend )
Hou vervolgens dit proces eens een weekje in de gaten.

Succes :+1:

Lite app is wel handig ook.eerst idd even plat leggen iedere nacht deze week. thnx allen!