SKX fotoshoot - flat vs double domed saffier van Monsterwatches

Ik was op vakantie in Japan een paar weken terug en we arriveren in het hotel… Wifi verbindt, mailtjes lopen binnen… De SKX009-J is op voorraad bij Monsterwatches!
Het vrouwtje was bezig in de badkamer en ik dacht: waarom niet! Japans model gekocht in Nederland vanuit Japan, het heeft wel iets :wink: Dan komt het onvermijdelijke dilemma: saffier of hardlex, en welk saffier?

Ik ben wel te vinden voor saffier: gemoedsrust, mooie reflecties, blauwe AR-coating. Ik had al een vlak saffier waar ik zeer tevreden van ben, dus waag ik het er maar op: double domed. Paar weken later is hij verzonden en begin deze week kwam hij binnen.

Omdat het moeilijk is te kiezen tussen de opties, vond ik een vergelijkende fotoshoot wel gepast. Ik heb de foto’s in de zon genomen, dat versterkt het verschil tussen de 2. Hier gaan we dan!

Op het eerste moment was ik tegelijk onder de indruk, maar toch een beetje geschrokken van de weerspiegelingen van het domed kristal. Het geeft de SKX echt een andere smoel, maar het is toch even wennen.

Wat de vorm betreft: de dome is echt beperkt, het is geen duikbootglas die boven je bezel uitsteekt. Daarvoor moet je de Bubble Dome hebben als dat je ding is. Een paar shots:

Doordat het een double Domed saffier is, zijn de vervormingen beperkt. De Single Dome zal veel meer vergroten. Je hebt enkel een klein beetje vervorming als je echt schuin kijkt. Voor mij is dit geeft dit een leuke extra dimensie aan het horloge.

Nog een paar wristshots van elke klok, om een indruk te geven van wat je kan verwachten om de pols. De SKX007 met vlak saffier:

De SKX009 met double domed saffier:

Wat denk ik er zelf van?
Als je meer voor de toolwatch-look bent, maar toch saffier wilt, moet je absoluut de vlakke saffier bestellen!
Een vaak geschreven kritiekpunt van vlak saffier is dat wanneer het reflecteert, je helemaal niets meer ziet van je wijzerplaat. Een double domed zou dan constant, maar consistenter reflecteren, wat de leesbaarheid ten goede komt. Ik ben het daar NIET mee eens! Een vlak saffier is in de meeste gevallen perfect afleesbaar, terwijl bij de domed je constant reflecties hebt waar je toch wat moet doorkijken.

Als je je klok een extra diepte wil geven, dan is de domed wel een meerwaarde. Je zit er constant naar te kijken om de blauwe AR effecten te bekijken. Een vlak saffier heeft ook vanuit sommige hoeken een blauwe AR-gloed, maar zeker niet te vergelijken met de domed. De blauwe gloed past voor mij best bij de 009 omdat deze al een blauwe bezel heeft.

Een paar shots van de reflecties en de blauwe gloed:

Ga ik ze beide houden of eentje flipperen?
Ik ben er nog niet aan uit… Ik vind de 009 sowieso mooier dan de 007 in mijn collectie, omdat hij wat kleur geeft met de rode en blauwe accenten. De SKX is voor mij een horloge voor het werk, wat zorgt dat ik 'm zeker een dag of 4-5 per week draag. Samengevat:

Double domed “loves”:

• extra diepte aan de wijzerplaat
  • luxueuzere uitstraling door de reflecties
  • blauwe gloed is meer uitgesproken (vooral passend bij de 009)

Double domed “loathes”:

• felle weerspiegelingen komen de leesbaarheid niet ten goede
  • als je er recht op kijkt: zie je je eigen weerspiegeling behoorlijk uitgesproken

Dit laatste puntje heb ik het meeste moeite mee. Ik heb geen enkele klok waarvan ik zo fel mijn eigen weerspiegeling zie als deze. Moest ik nu een topmodel geweest zijn of een ijdeltuit, dan zou ik ermee kunnen leven. Helaas valt dat wat tegen :stuck_out_tongue:

Wat denken jullie? Terugsturen en vlak saffier laten plaatsen? Of gewoon beide houden? :wink:

Laatste shots met de weerspiegeling (hier van mn smartphone):

52 likes

Mooie vergelijking, Leuk gedaan👍

1 like

Leerrijke bijdrage, bedankt voor dit verslag.

1 like

Ik zou je SKX009 gewoon ruilen tegen mijn SKX009 met vlak plexi :wink:

1 like

Goed geprobeerd :wink:

1 like

Geintje :wink: Ben zelf al een tijdje aan het twijfelen of ik een DD zal laten plaatsen en dit ziet er toch wel erg gaaf uit!

Gelijk welk saffierglas is een verbetering tov je hardlex, dus ik kan’t je zeker aanraden :blush:

Mooi verhaal, en mooie foto’s.

1 like

Goed verhaal.:+1:
De double domed geeft idd meer diepte en maakt hetgeen dat eronder zit levendiger.
Ik zou het erop laten en de reflecties voor lief nemen.
Geeft je tevens een extra reden om wat langer naar je horloge te staren.

1 like

Ik heb ook de DD op mijn SKX zitten en vind t prachtig! Heel ander horloge wordt t, veel sjiekere uitstraling. Reflecties vallen me irl mee.

2 likes

Leuke wijzers. Simplicity makes perfect

1 like

Is ze heel klein? :grin:

Leuke vergelijking overigens.

1 like

@illewoare Supertof gedaan. Ik weet zeker dat je veel mensen gaat helpen.

Die saffiertjes van jou zijn trouwens de CT025 (vlak) en de CT037 (DD) van Crystal Times. Daar haalt Rob ze vandaan!

4 likes

Bedankt voor de foto’s en de vergelijking. Omdat je grote verschillen in de horloges beschrijft maar ze ook allebei iets vindt hebben zou ik ze beide houden. Succes!

1 like

Een ar coating zou toch juist reflecties tegen moeten gaan? :confused:

Ik heb dubbel domed in mijn skx009. In vind het niks. Net een spiegel

@bordewolf als je door de reflecties heen kijkt valt het mee. Het lukt me al beter om niet naar de reflecties zelf te kijken :wink: Tis maar wat je gewoon bent.

@LeenV de volle 1m80 :thinking::blush:

@HanDavinci bedankt voor de aanvullende info. Interessant voor de doe-het-zelvers!

@blou de ene ar-coating is de andere niet en het doet ook maar zoveel. Ik heb een Hamilton flieger die denk ik geen coating geeft en die spiegelt als een gek. Dus veel hangt af van je kristal zelf en natuurlijk de vorm. Maar vnl bij de vlakke saffier helpt het zeker!

@Mrcitzen het is inderdaad meer dan ik verwacht had. Vandaar dat ik de vergelijking wel zinvol vond.

Bedankt voor de reacties iedereen!

4 likes

Mooie uitgebreide vergelijking.:wink::+1:t2:

Het is ook eigenlijk wel ’ ten hemel schreiend ’ dat , als je dan in Japan bent , wat dan het walhalla zou moeten zijn v.w.b Seiko’s , je daar vanaf een hotelkamertje in Nederland er 1 koopt…:upside_down_face:

Waarom niet een mooie daar uitgezocht en het doosje laten ‘signeren’ door een Japanner of zo?? …:clown_face::sunglasses:
:joy::joy:

Of zeg ik nu weer iets heel geks? Buiten die badkamer…:stuck_out_tongue_winking_eye:

Maar hijs leuk.:ok_hand:t2:

4 likes

Leuk topic en erg informatief. Prima leesvoer met perfecte vergelijkende foto’s erbij.
Keuze lijkt me erg lastig want voor beide is wat te zeggen. Als ik jou was zou ik het zo laten. Je zou de andere niet eens hoeven te ‘flipperen’, want zijn prima broertjes met een heel eiegen karakter.

Veel draagplezier!!

2 likes

Hah ja ik vond het ook wat absurd :wink: maar feit is dat Japanners moeilijk engels spreken, dus daar heb je al een drempel en als je vrouw totaal geen horlogeminnend persoon is, besteedt ze haar tijd in Japan liever op een andere manier dan horloges te gaan bekijken :stuck_out_tongue_winking_eye: Vandaar dat ik geen aankopen gedaan heb daar. Plus de garantie en een aanspreekpunt in de buurt vind ik ook wel een argument om daar niet te kopen.

Heb wel een Padi Turtle omgehad (die overigens te fors was voor mijn pols) en een paar Nomos modelletjes.

@Bidle bedankt! Ze hebben inderdaad wel beide een eigen smoel. Voorlopig zal ik ze maar houden, we zien wel wat de toekomst brengt!

2 likes