SKX madness

C7CC6F4F-B717-46BF-8717-7159947B2857

2 likes

Ja, en andere merken hanteren weer andere tabelletjes, welke klopt er? :man_shrugging:
Als het niet vintage is, en niet een leren band heeft, ga ik er wel mee in het water. Tot nu toe altijd goed gegaan. Maar dat hoeft niet te betekenen dat het niet fout had kunnen gaan, natuurlijk.

Als je t gebruikt waar het in 1960 voor bedoeld was.

Zo’n iso diver certificatie zoals de skx heeft geeft nog wat zekerheid rondom klappen en magnetisme.

Maar in principe kan je gewoon t water in met 50 of 100m. Schroefkroon is wat extra zekerheid met name tegen stoten of uittrekken.

1 like

Ja, op zich leuk, maar er zijn hier op het forum misschien 2 mensen die het zo gebruiken, misschien wel 1?. Duikcomputer om, gaan. Ik vind het heel tof dat m’n speedmaster naar de maan zou kunnen gaan, maar NASA heeft me nog niet gebeld, helaas.

Dat, vooral. Er is ergens een draad op WUS waarin iemand wel eens helemaal heeft uitgeschreven dat een schroefkroon op zich niets toevoegd aan de waterdichtheid. Volgens mij was dat dezelfde vent die ook had uitgewerkt dat beweging onder water zo goed als niets toevoegt aan de druk die er daar heerst, en je dus op 200m diep niet zorgen hoeft te maken als je wat snel met je armen beweegt :joy:

2 likes

Ik heb dat ook een keer uit zitten zoeken en wat zitten krabbelen met berekeningen.
Maar je moet iets van 10 meter hoogte ofzo het water raken, of onder water meer dan 35km per uur bewegen om een drukverschil op te bouwen wat voor een pakking bij een horloge merkbaar wat betekent.
Aan de andere kant had Sinn een aantal jaar geleden een horloge met een 100bar/1000m rating zonder schroefkroon.
Casio heeft bij elke G-Shock knoppen erop en erin zitten en die zijn ook 200m/20 bar waterdicht.

1 like

Je kan altijd nog een berichtje sturen naar Ellie Lust,
Edit ik bedoel natuurlijk. Elon Musk.

1 like

Net als bij het principe van de Vostok Amphibia zal dat ook zo werken bij een horloge zonder schroefkroon. De druk kan ook juist de waterdichtheid verhogen.

1 like

Dacht je dat ik daar nog niet naar had gekeken? :joy: Volgens mij moest ik US burgerschap hebben en een masters in eoa relevant veld. Beide niet :confused: de rest volgens mij wel maar daar heb ik dan weer niets aan.

Maar goed, gaat wel weer lekker off topic mede dankzij mij. Kijken of ik dat dan ook weer kan terugbrengen:

Ik denk het ook niet inderdaad. Maar wat is het dan wel dat de SKX zo lekker doet?

1 like

Dat geldt bij een Vostok Amphibia enkel voor het glas en het achterkantje. Dit is niet van toepassing voor de dichting op de opwindas. Voor deze as geldt gewoon dat er voldoende contactippervlak moet zijn tussen dichting en as. Voor de meeste ontwerpen voegt de schroefkroon zelf immers niets toe aan de waterdichtheid.

Dat zeg ik ook niet.

1 like

Andere horloges dan de Vostok en compressor kasten maken geen gebruik van vervorming onder druk om de waterdichtheid te garanderen.

OMG je hebt gelijk laat maar :joy:

2 likes

Dat ze voor 700 euro te koop staan, wil niet zeggen dat ze ook voor die prijs weg gaan. 300/350 is wat tegenwoordig wel gebruikelijk is (afhankelijk van de staat natuurlijk).

Ik heb enkele jaren terug nog een “J” model nieuw voor 350 kunnen aanschaffen. Meer zou ik er echt niet voor overhebben.

"
€ 475,00

Op voorraad

"

2 likes

Knoppen zijn simpeler. Daar moet geen as door, dus een membraan volstaat om het waterdicht te maken. De uitdaging is daar om te zorgen dat de knoppen niet ingedrukt worden door de waterdruk. (Nog meegemaakt met goedkoop onderwater cameraatje)

Terug qua schroefkroon, ja er zijn andere methodes. Maar bij mijn weten gebruikt Seiko enkel de schroefkroon methode om zijn duikers waterdicht te maken.

Koopje 🥹

1 like

Als je een betaalbare duiker zoekt en de bekende horlogewebsites en ‘influencers’ raadpleegt wordt je nog steeds redelijk unaniem in de richting van de SKX gestuurd. Dat genereert een hoop vraag naar een horloge wat al een aantal jaar uit productie is.

Soms vragen vrienden me wel eens naar de SKX, een paar jaar geleden heb ik er ook een aantal voor hen gekocht toen je ze nog voor €125-€150 kon importeren. Inmiddels tip ik in plaats van de SKX007 een Citizen NY0040. Vergelijkbaar horloge qua specs en ‘heritage’, maar dan doorontwikkeld met een nieuwer uurwerk en nog steeds voor rond de €175 nieuw te koop.

7 likes

K-versie😇