Vorige week een klokje gekocht op eBay Duitsland.
Ik was de hoogste bieder en kreeg netjes een mail van ebay. Verkoper heeft 100% score van 270 transacties. Betaling was alleen via overboeking.Vanwege het aankoop bedrag ben ik na de veiling gaan mailen met de verkoper. Ik heb gevraagd of er bij nader inzien toch een mogelijkheid was om met paypal te betalen. De verkoper stuurde netjes een mail met daarin zijn veronderschuldigen dat hij alleen een overboeking accepteert. Hij gaf aan dat hij alleen de beste bedoelingen had en mijn verontrusting deelde bij overboekingen. Hij stelde voor om eerst 60% van het aankoopbedrag over te maken en de rest als ik het klokje in huis had. Ik mocht het klokje ook bij hem op komen halen. Al met al een goede communicatie en ik vertrouwde de zaak wel. 60% overgemaakt en na 2 dagen contact gezocht met de verkoper of de betaling binnen was en of het klokje al verstuurd was. Toe was het ineens stil! Meerdere mails verstuurd zonder reactie. 2 dagen na mijn eerste mail de verkoper 10 uur de tijd gegeven om te reageren en vermeld dat ik de transactie bij ebay ging melden, de politie zou inschakelen en de zaak zou overdragen aan mijn advocaat. Ineens werd er binnen een paar uur gereageerd daar een persoon de ineens claimde dat zijn account gehackt was en nooit in het bezit is geweest van een dergelijke klokje. Hij heeft naar eigen zeggen de politie ingeschakeld, melding gemaakt bij ebay en zijn advocaat ingeschakeld. 10 minuten laten krijg ik meerdere emails van ebay dat de verkoper gemeld heeft dat zijn account is gehackt en dat ik de transactie niet moet voltooien. De advertentie is ook gelijk niet meer inzichtelijk.
Of ik word nu genept door de verkoper of hij is daadwerkelijk slachtoffer! En waarvan is hij dan slachtoffer (ip-spoofing)?
Ik blijf het wazig vinden dat er na de radiostilte geen contact mogelijk was en nadat ik een “dreigmail” had verstuurd de account weer ineens van de oorspronkelijke eigenaar was die wel reageerde.
Ik vindt het lastig. Ik vertrouw een overboeking nooit zo erg. Zeker niet op sites als Ebay. Ik zou het dus ook niet vertrouwen. Raar dat hij geen Paypal aanbied dan heb je kopersgarantie en komt ook veel betrouwbaarder over.
Het is een raar verhaal van de verkoper. Was het een Nederlandse verkoper?
Het blijft echt zuur als je je geld op deze manier ziet verdwijnen en er niks meer aan kunt veranderen. Misschien wil ik daarom zo graag weten, als hij ook daadwerkelijk slachtoffer is, hoe ze dit technische hebben weten te realiseren. Hoe gaat dit in zijn werk en hoe komt de oorspronkelijke eigenaar ineens weer in het bezit van zijn account.
Indien de verkoper het tegendeel niet kan bewijzen, is hij schuldig. In het beleid van Ebay zal vast wel staan dat je je account niet aan derder mag verstrekken, wat in deze wel is gebeurd. Op welke manier is de vraag. Dat kan Ebay dan wel weer inzien, lijkt me.
Hoe het bij mij is afgelopen? Kopie van de aangifte gekregen met de melding dat de zaak in behandeling is genomen. Dat was 2 jaar geleden.
Houd er rekening mee dat je geld foetsie is…En succes met de afwikkeling!
Als een ander jouw inlognaam en -wachtwoord heeft van eBay, kan hij inderdaad een advertentie plaatsen onder jouw naam. Ik weet alleen niet of je als accounteigenaar nog steeds een bevestiging krijgt van een geplaatste advertentie. Bij Marktplaats in elk geval niet. Als dat bij eBay nog wel gebeurt, moet ook het e-mailaccount van de eigenaar gehackt zijn, dan wel het e-mailadres gewijzigd. Van het laatste krijg je in elk geval altijd een melding lijkt me.
Als de betreffende verkoper echt gehackt is, is dat ook voor hem niet best.
Geld terug zien te krijgen zal niet meevallen. Ik heb iets dergelijks in Nederland via MP al eens gehad, en heb mijn centjes in elk geval nooit terug gezien. Met veel moeite de gegevens van de daders achterhaald en doorgespeeld aan de politie (meldpunt internetfraude). Heeft tientallen meldingen geduurd voordat ze het uiteindelijk eens oppakten…“we hebben het te druk, weet u hoe vaak dit gebeurt, etc”.
Ik wens je in elk geval sterkte en hoop op een goede afloop.
Pfffff dan mooi naadje zoals we hier zeggen, wel goed dat je dit verhaal deelt zodat we allemaal weer even bedenken dat t toch zaak is he le maal zeker te zijn alvorens geld over te maken.
I will stick bij Paypal so much is zeker
Ik vrees ook dat dat “hack-verhaal” een fabeltje is, en jij inderdaad het enige slachtoffer bent
Bedankt om dit te delen, en ik hoop echt dat je je geld nog kan recupereren! Succes!
Vaag verhaal, geloof er weinig van. Je bent je geld gewoon kwijt ben ik bang. De politie doet hier overigens niks mee. Stukje rendement in verhouding met energie.