Wellicht hoort dit in het domme vragen topic, maar ik vond het interessant genoeg om er een nieuw topic voor te starten.
Ik zie de laatste tijd wat vaker horlogebandjes op het forum voorbijkomen van slangenleer. Afhankelijk van de kleur kan dat op sommige horloges mooi staan. Dus keek ik eens op de baai en verdomd, je hebt daar lieden die dat soort bandjes handmatig fabriceren. Ik wilde zo’n band wel eens proberen. Niet te duur want misschien is het niks.
Maar net voordat ik er eentje in de winkelwagen wilde gooien, daagde me iets. Mag je wel slangenleer invoeren? Je mag geen beschermde diersoorten invoeren, maar ik niet alle slangen zijn beschermd. Stel ik koop er eentje, wordt die dan door de douane vernietigd?
Of erger: begeef ik me sowieso op hellend vlak als ik een slangenleren bandje zou bestellen?
Goedkope meuk uit bijvoorbeeld Vietnam is meestal erg twijfelachtig. Maar dat geldt ook voor croc. Van de gerespecteerde merken komt het gewoon van de farm inderdaad
Een aantal soorten slangenleer mag gewoon. Weet zo niet welke.
Waar je rekening mee moet houden is de schubben. Sommige soorten hebben opstaande randjes aan de schubben. Dat voelt ruw aan. Moet je tegen kunnen. Er zijn ook gladde soorten.