Slechte ervaring service van Breitling (ervaringen/tips gevraagd)

Beste forumleden,

ik heb in Januari 2010 een Breitling Super Avenger gekocht. Samen met mijn vrouw (Breitling cockpit) konden wij eindelijk deze aankoop verwezenlijken…

3 weken geleden dacht ik condens onder de wijzerplaat te zien. Dat bleek inderdaad zo te zijn. Het horloge is opgestuurd naar Breitling en ik kreeg te horen (ondersteund door een foto) dat het vocht via de verstelknop naar binnen zou zijn gekomen en dat de kosten ruim 500 euro bedragen…

Ik was al niet blij met het vocht in het horloge, maar deze mededeling en de reactie van de dealer heeft mij zeer teleurgesteld.

Ik heb aangegeven dat het horloge mij zeer dierbaar is, ik er lang voor gespaard heb en het altijd goed gesloten is. Ik draag het horloge iedere dag (dat moet toch wel kunnen met eenBreitling, toch?) en daardoor hoeft de verstelknop niet open om op te winden (alleen gemiddeld 1x per 2 maanden om de datum aan te passen).

De houding van de dealer (grote officiele dealer in de Randstad met een aanzienlijke Breiltling collectie) is mij onverwachts tegengevallen. Ik heb deze aankoop van 2 horloges (ter waarde van meer dan 7000 euro!) bewust bij een goed aangeschreven dealer gedaan om terug te kunnen vallen op “goede service”. Ten eerste werd mij bij bezoeken van de winkel gezegd dat ik er al een keer erover gebeld ben, wat absoluut niet waar is, ten tweede verschuilen zij zich achter de Fabrikant (“Breitling zegt dit en dat…”) en ten derde tonen zij geen begrip en werd ik zelf wat arrogant behandeld.

Ik heb gezegd dat ik geen verschuilen van de dealer achter de fabrikant accepteer en hen als 2 eenheid zie en ook een nieuwe reactie verwacht wat een gezamenlijk standpunt van dealer/importeur/fafrikant dient te zijn. Ik heb naar de eigenaar van de winkel gevraagd, die mij de horloges heeft verkocht, maar die was nog tot 30 september op vakantie. Ik heb aangegeven dat ik eerder een reactie wil. Ik zal de naam van de dealer(nog) niet vermelden om ze de kans te geven zich klantvriendelijk(-er) en servicegericht(-er)op te stellen…

Mijn vraag is of iemand dezelfde ervaring heeft of andere tips.
Ik kan niet bewijzen dat de verstelknop niet open heeft gestaan bij contact met water. Ik zwem en douche ermee en draag het horloge iedere dag.

Ben benieuwd naar jullie reacties en ik houd jullie op de hoogte

alvast bedankt

Arno

De dealer mag zich niet verschuilen achter Breitling. Je hebt de horloges DAAR gekocht en zij zijn verantwoordelijk voor de correcte afhandeling, niet Breitling (wie dat dan ok mag zijn)!

Succes!

Hans

Hoi Arno,
geen ervaring met Breitling, wel met vocht in horloges.
Doet het horloge het nog of staat het stil.
Kan best dat de condens weg trekt en er geen schade is.
Een reparateur kan het horloge testen op waterdichtheid.
Als hij nog volledig waterdicht is, moét het vocht wel via de kroon binnen zijn gekomen.

succes
Peter

idd als je hem op waterdichtheid laat testen en hij waterdicht is …zal het lastig kunnen worden.
maar als hij nu niet waterdicht is … heb je meteen een punt !

succes en sterkte, kan me helemaal voorstellen hoe je je voelt.

horloge liept nog prima (ligt nu bij Breitling)

bedankt…

enig idee waar ik dat betrouwbaar zou kunnen laten testen?
ik woon in Sassenheim (bij Leiden)

ik wacht eerst sowieso de reactie van de dealer/Breitling af

Dan gaan ze denk ik alle pakkingen vervangen en het horloge opnieuw waterdicht maken. Breitling en Rolex vragen hiervoor behoorlijke prijzen.
Overigens begreep ik van iemand van het Rolex forum dat de waterdichtheid bij Rolex maar één jaar garantie is. Breitling ook??
grt
Peter

volgens mij vervangen ze niet alleen pakkingen maar alles wat ze denken wat nodig is om weer de garantie te kunnen geven die ze op een reparatie geven.
vandaar ook de prijs van 500,- dat is gewoon een full-service en misschien nog wel meer ook.

Volgens mij is het zowizoe niet verstandig om te gaan zwemmenm met name een Breitling, met het risico op vocht in de kast. Enne voordat het hele forum hier weer over valt, ja het is met name dit merk dat problemen geeft mbt waterdichtheid, Omega maar met name Rolex (vergelijkbare klokken qua segment en prijsniveau) hebben dit veel minder tot niet.

Wij hebben elk jaare een duikcampane aan boord met een ploeg van zo’n 12 duikers, 90% draagt Rolex en 10% Omega, Breitling eigenlijk nooit vanwege de slecht ervaringen bij professioneel gebruik.

Enne… duur hoeft een betrouwbare duiker niet te wezen want mijn Seiko Monster spaar ik niet en krijgt ook geen servicebeurt, gaattie kapot of lekken dan koop ik een nieuwe. Maar na 6 jaar en en douchen vele duiken ‘still going strong’, kan Breitling nog wat van leren.

Duiken met mijn Rolex & Omega’s doe ik niet vanwege het risico dat je toch altijd loopt. (vroeger wel gedaan)
Genesis

Ik heb er sowieso nooit mee gedoken en als ik over zwemmen praat dan heb ik niet over langeafstandzwemmen en zeker niet in zee Ik heb wat zitten googleen en kom inderdaad nogal wat problemen (ook met waterdichtheid tegen) Verder staan er ook nogal wat negatieve verhalen over (omgaan met) service(verlening).

dit is wat Breitling op de site zegt over de Super Avenger:

“This ultra-sturdy model also provides a well above-average degree of water resistance, since it is designed to withstand a pressure of 30 bars, or the equivalent of 300 meters (1,000 ft) in depth.”

Dan moet je er toch wel mee kunnen zwemmen of is het alleen maar marketing ??

@ P Slootweg: volgens mij is de garantietermijn 2 jaar, al vind ik dat voor een merk als Breiltling ook niet echt royaal.

Tja marketing…

Genesis

mijns inziens gewoon standaard twee jaar wettelijke garantie in Nederland waar de dealer verantwoordelijk voor is,en niet Breitling SA. je koopt een waterdicht horloge en dan mag je ruim anderhalf jaar later ook verwachten dat het idd ook waterdicht is.
Uiteraard kan het altijd zo zijn dat je een pusher of de kroon ergens tegen gestoten hebt waardoor de pakking/afdichting minder solide is geworden…maar bij normaal gebruik zou dit niet zo mogen zijn…Jammer dit, helaas hoor je meer gevallen van arrogantie van de grote merken terwijl juist in deze tijd sommige " kleinere" merken uitblinken in service.

bij normaal gebruik en 300 meter waterdichtgarantie zou je 'gewoon’met je Breitling moeten kunnen douchen…
Ben benieuwd hoever hun service gaat!

met alle respect, heeft toch niets met service te maken maar puur met garantie imho

Heb je een rechtsbijstandsverzekering?
Los daarvan zegt het consumentenrecht volgens mij dat de dealer binnen de garantietermijn moet kunnen aantonen dat het horloge door jou niet volgens de voorschriften behandeld is en dat jij op een verwijtbare manier de schade zelf hebt veroorzaakt. De bewijsplicht ligt dus bij hem en niet bij jou. Kan hij het niet bewijzen dat jij iets verkeerd heb gedaan met het horloge dan sta je volgens mij volgens het consumentenrecht behoorlijk sterk. Natuurlijk kun je hem via een aangetekend schrijven eerst zelf vragen welke overtuigende bewijzen hij heeft, maar als dat niet werkt zou ik kijken of je via een rechtsbijstandsverzekering je gelijk kunt halen.

Succes en hou vooral vol. Ze hopen natuurlijk dat je de regels niet kent en afhaakt…

dat bedoel ik dus…moet op te lossen zijn

met service bedoel ik hier dienstverlening/garantie en niet technisch onderhoud/reparatie

Naar mijn inziens heb je garantie op het uurwerk en niet op de drukknoppen omdat deze van buitenaf beschadigd kunnen raken.
Ook snap ik niet helemaal waarom breitling zo fantastisch moet zijn omdat het breitling is.
Als er geen helium in je horloge zit zoals mijn seamaster dan zou het kunnen zijn dat door douchen de lucht binnen je horloge snel warm wordt en bij uitstappen snel afkoelt dan kun je condens vorming krijgen.
Neem anders eens contact op met de firma koster in Amsterdam daar ligt je horloge nu misschien kunnen zij wat voor je betekenen.

Succes gewenst.

nee, garantie geldt op het gehele product behalve op “eventuele” batterijen, hiervoor geldt een aangepaste garantie.

johan195 Schreef:

Als er geen helium in je horloge zit zoals mijn
seamaster dan zou het kunnen zijn dat door douchen
de lucht binnen je horloge snel warm wordt en bij
uitstappen snel afkoelt dan kun je condens vorming
krijgen.

Semasters zijn met helium gevuld? Weleens van met Stikstof of Argon gevulde horloges gehoord, maar nooit met Helium. Maar het is altijd leuk om wat nieuws te leren, kan je hier wat meer over vertellen?