Slechte reparatie, wat te doen?

Omdat ze wat kleine mankementen hadden (ze liepen niet 100% goed en de kroon schroefde niet soepel) heb ik een begin februari twee vrijwel identieke horloges (van het merk Eterna met standaarduurwerken (automaat)) ter reparatie opgestuurd. Een van de horloges ging naar de fabrikant, de ander naar een horlogemaker in Nederland. Ik heb deze horlogemaker gekozen omdat hij een aantal goede recensies had op dit forum. De werkzaamheden waren voor beide horloges ongeveer gelijk (uurwerk reinigen en nieuwe olie, schoonmaken en kroon vervangen) en ook even duur . De kosten per reparatie waren ca. € 260 per keer, wat überhaupt al duurder was dan ik had gehoopt.

Na ongeveer twee maanden in spanning te hebben gewacht (ik werd door geen van beide op de hoogte gehouden) werden ze vorige week dan eindelijk bezorgd. Het horloge dat terugkwam uit Zwitserland was echt in perfecte conditie; de kast was als nieuw en het uurwerk loopt vrijwel perfect. Een succes dus! De reparatie van het andere horloge is echter bepaald géén succesverhaal: toen ik deze uitpakte viel me direct op dat er een groot aantal stofjes onder de wijzerplaat zit, de kroon schroeft nog steeds totaal niet goed én het uurwerk loopt zo’n 20 seconden per dag te snel. Al met al ben ik dus € 260 armer, maar is het horloge er alleen maar minder van geworden. Het ziet er dus vrij lelijk uit (elke keer als ik kijk storen de stofjes me) en vooral: hij werkt gewoon nog steeds niet goed.

De reparateur reageerde nogal arrogant en afhoudend op mijn klachten; hij kon zich er totaal niet in vinden. Wel wilde hij de stofjes weghalen en de kroon nog eens bekijken. Gezien de kwaliteit die nu is geleverd ben ik echter bang dat het horloge verder door hem wordt beschadigd. Ik heb al contact gehad met Eterna en die gaven aan dat ze hem alleen in zijn geheel konden repareren, voor € 270! :frowning: Ik weet niet welke stap ik nu moet nemen: nogmaals de reparateur een kans geven (wat ik juridisch zou moeten doen, maar waarbij het risico bestaat dat hij het verder verpest), een zeer dure reparatie laten doen bij de fabrikant of het horloge als verloren beschouwen?

Hebben jullie nog advies over deze kwestie? En ben ik te kritisch over de reparatie of mag ik dezelfde perfectie verwachten als bij de fabrikant? Alvast bedankt voor jullie mening!

Groeten,
Luuk

Tja, dat is inderdaad moeilijk maar als ik je zo hoor kan het niet veel slechter worden.

Ik zou hem daarom, onder garantie, weer naar de horlogemaker terugsturen zodat hij de zaken alsnog kan verhelpen. Mocht dit uiteindelijk geen soelaas bieden dan kan hij evt alsnog naar Zwitserland maar dan zou ik wel een deel van de kosten op de horlogemaker proberen te verhalen.

Welke horlogemaker is het overigens? (mag ook via PB)

Groet,

Marc

Zelf zou ik de horlogemaker de kans geven het een en ander recht te zetten. De goede recensies komen tenslotte toch ergens vandaan. Wordt eea niet naar tevredenheid verholpen, dan hoop ik dat je een stukje schrijft in het gedeelte ervaringen met horlogemakers. Het lijkt me niet de bedoeling dat we daar alleen de positieve ervaringen vernoemen, maar ook de slechtere…

Succes!

Ps: waarom zijn beide horloges niet naar dezelfde reparateur gegaan eigenlijk?

Edit: autocorrect verbeterd :smiley:

1 like

Bedankt voor jullie mening! Ik vermoedde dat een reparatie bij de fabrikant veel duurder zou zijn en omdat ik dacht dat de reparateur ook goede kwaliteit (maar dan betaalbaarder) zou leveren heb ik ze naar twee verschillende adressen gestuurd (helaas dus).

Ik ga het er nog maar eens op wagen met de reparateur, als het niet beter wordt zal ik de recensie zeker plaatsen!

Vervelende situatie!
Een soort welles-nietes situatie wil je natuurlijk ook niet in terechtkomen.

Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.

Nee, inderdaad, dat krijg je in dit soort situaties al snel. Ik ben wel vrij perfectionistisch op horlogegebied, maar deze gebreken vielen ook anderen direct op. Nu maar hopen dat de reparateur het goed oplost, een andere optie heb ik eigenlijk toch niet…

Het lijkt me netjes om hem nog even de kans te geven dit op te lossen, anders doet hij denk ik sowieso niets meer. Als het niet adequaat wordt opgelost of ik geen reactie ontvang zal ik het gelijk laten weten, om te voorkomen dat een van jullie ook in de problemen komt!

Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.

Bert1 Schreef:

Zelf zou ik de horlogemaker de kans geven het een
en ander recht te zetten. De goede recensies komen
tenslotte toch ergens vandaan. Wordt eea niet naar
tevredenheid verholpen, dan hoop ik dat je een
stukje schrijft in het gedeelte ervaringen met
horlogemakers. Het lijkt me niet de bedoeling dat
we daar alleen de positieve ervaringen vernoemen,
maar ook de slechtere…

+1

Uiteraard zijn er twee kanten aan een verhaal, maar stof is een no-no die zelfs nog een hobbyist gemakkelijk kan voorkomen.
Ik kan mij echter wel goed voorstellen dat als een horlogemaker al aangeeft zich niet te kunnen vinden in je kritiek, je geen zin hebt om het horloge weer op te sturen (alleen al omdat je hem niet een tijd kwijt wil zijn om hem daarna alsnog naar een andere horlogemaker op te moeten sturen).

Ik zou sowieso wat goede foto’s maken van het stof, om als ‘bewijs’ te kunnen dienen, ook als je het openbaar op het forum wilt maken op een gegeven moment.

luuk Schreef:

Bedankt voor jullie mening! Ik vermoedde dat een
reparatie bij de fabrikant veel duurder zou zijn
en omdat ik dacht dat de reparateur ook goede
kwaliteit (maar dan betaalbaarder) zou leveren heb
ik ze naar twee verschillende adressen gestuurd
(helaas dus).

Je kunt toch ook een vrijblijvende offerte vragen? Als je vraagt wat een standaard service beurt kost, heb je al beetje een idee.

Ik ga het er nog maar eens op wagen met de
reparateur, als het niet beter wordt zal ik de
recensie zeker plaatsen!

Zeker doen, zoals Bert1 al zei is het gedeelte van ervaringen voor alle soorten ervaring. Zolang je het op een normale manier doet, moeten negatieve ervaringen ook gewoon geplaatst kunnen worden.

Een horlogemaker (niet te verwarren met juwelier) zou niet op dit soort discussies moeten ingaan, als hij zijn vak serieus neemt zal hij kritischer dan de klant moeten zijn, ook nauwkeuriger en altijd de klant het voordeel van de twijfel gunnen.
Deze mankementen hadden hem zelf moeten opvallen.

2 likes

Mee eens, de stofjes/veegjes zijn heel goed zonder vergrootglas te zien, je zou verwachten dat een horlogemaker dit zeer precies nakijkt. Nu was het excuus dat het een zwarte wijzerplaat is en je dus snel dingen ziet o_0

Het afstellen had ook beter gekund, +20 per dag vind ik te veel na zo’n dure servicebeurt.

Goed, laten we hopen dat hij een slechte dag had en dit allemaal perfect oplost. Ik stuur het horloge vandaag terug, hopelijk is het snel geregeld!

Bedankt voor jullie adviezen overigens!

Luuk

Hallo Luuk, wettelijk heb je het recht om de fouten kosteloos te laten herstellen door de horlogemaker. Hij heeft jou ten slotte een ondeugdelijk produkt geleverd waar je niet tevreden over bent. Juridisch sta je als consument dan heel sterk en heeft de verkoper zijn verplichtingen om het alsnog kosteloos in orde te brengen. Dring hier op aan en doe dit desnoods schriftelijk.

bert

bert Schreef:

Hallo Luuk, wettelijk heb je het recht om de
fouten kosteloos te laten herstellen door de
horlogemaker. Hij heeft jou ten slotte een
ondeugdelijk produkt geleverd waar je niet
tevreden over bent. Juridisch sta je als consument
dan heel sterk en heeft de verkoper zijn
verplichtingen om het alsnog kosteloos in orde te
brengen. Dring hier op aan en doe dit desnoods
schriftelijk.

bert

Gekke vraag misschien maar wat is dan wel deugdelijk? Natuurlijk snap ik dat stofjes eenvoudig te verhelpen zijn en dat 20 sec te snel best veel is. Maar wat als je niet tevreden bent, omdat ie 10 sec afwijkt? Of 5 sec? Of 1 sec?

Als de Eterna COSC is, dan zou binnen die normen afleveren genoeg moeten zijn. Maar bij een Seiko5je ofzo, zou ik niet weten hoeveel ie mag afwijken.

Ik vind het ook lastig. Juridisch heb ik inderdaad wel een verhaal, al moet ik hem eerst de kans geven het te herstellen. Ik vraag me echter af wat - stel dat het zover komt- een rechter er van zou denken; als het geen liefhebber is vraag ik me af of hij de stofjes en moeilijk schroevende kroon ondeugdelijk zou vinden.

luuk Schreef:

Ik vind het ook lastig. Juridisch heb ik inderdaad
wel een verhaal, al moet ik hem eerst de kans
geven het te herstellen. Ik vraag me echter af wat

• stel dat het zover komt- een rechter er van zou
    denken; als het geen liefhebber is vraag ik me af
    of hij de stofjes en moeilijk schroevende kroon
    ondeugdelijk zou vinden.

Het kan heel moeilijk zijn om je gelijk te halen, zie mijn berichten over mijn Girard Perregaux: http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,203427,page=1
Horloge ligt nu bij GP.
Ik ben heel benieuwd om wie het hier gaat? Mag per pb:)

Zeker een lastig verhaal over die GP, wel fijn dat GP zelf zo’n goede oplossing biedt, netjes! Eterna is trouwens ook steeds behulpzaam geweest, maar ik moet helaas wel de volle prijs betalen voor de ‘overhaul’ die ze willen doen.

Ik heb gisteren de horlogemaker gemaild, maar nog geen reactie ontvangen (terwijl ik wel zag dat 'ie online was). Nu ik nog wat verder over de kwestie heb nagedacht (en door jullie pm’s) lijkt me toch beter dat het horloge naar Zwitserland gaat. Als de horlogemaker zulke simpele dingen al niet ziet vraag je je af hoe de rest van het horloge (binnenzijde) is. Kortom, ik heb er geen vertrouwen meer in, zeker nu hij ook nog zo beroerd communiceert.

Het geld zie ik waarschijnlijk nooit meer terug als ik dit doe, maar voor het horloge lijkt het me het beste. Het is maar geld, maar toch vervelend natuurlijk!

Groeten,
Luuk

Dan mag het verhaal met naam en toenaam best dit forum inmiddels.