Slechte service Tissot en juwelier

Goedemiddag,

Vanmorgen een nare ervaring gehad met een zeer onbeschofte juwelier.

Besloten om toch maar eens een ander horloge te kopen ben ik halverwege 2010 naar de juwelier gegaan voor een Seiko horloge, het budget was ongeveer 300 euro.

Uiteindelijk de winkel verlaten met een Tissot horloge van bijna 700 euro, zo dat was een goed gevoel…een mooi klokje voor de lange duur.( top kwaliteit volgens de verkoopster).

Afgelopen zomer zag ik dat er ineens allemaal condens in het horloge zat, geen stress dacht ik want ik heb toch een kwaliteitsuurwerk aangeschaft.
Gelijk maar de juwelier gebeld en het horloge langsgebracht, horloge is gelijk in een droogkast gelegd en zou worden opgestuurd naar Tissot.

Na 8 weken nog niets gehoord te hebben toch maar eens de juwelier gebeld, foutje werd gezegd ik zou zo spoedig mogelijk worden teruggebeld.

Vervolgens wordt ik na twee weken opgebeld door de juwelier dat er bericht van Tissot is “het hele uurwerk is aangetast door het vocht” uurwerk is total loss ! of ik even 268 euro wil betalen voor de reparatie!!! nou dat was ik natuurlijk niet van plan, juwelier geeft aan dat hij 50 euro korting wil geven.

Afgesproken dat ik even langs zou komen in de winkel voor een gesprek met de direkteur.
Vanmorgen even langsgeweest, eerst even een uurtje wachten want de beste man was even bezig, gewoon betalen zei hij omdat de garantie al voorbij was ! er was geen discussie meer mogelijk.

Lijkt mij toch raar dat een horloge van 700 euro gewoon na iets meer dan twee jaar gewoon stuk mag gaan, helemaal gezien de verkooppraat van de verkoopster.
Zou de te verwachten levensduur niet langer moeten zijn gezien het feit dat het geen horloge is van 20 euro ?

Wie heeft suggesties ?,
Mischien toch maar de rechtsbijstandsverzekering inschakelen ?

Groeten,
Theo Hospers

Hallo en welkom Theo,

je bericht staat in een verkeerd topic, maar goed. Tissot horloges hebben een garantieperiode van 2 jaar, dus volgens mij is de garantie nog niet verlopen. Gewoon de poot stijf houden, en zien waar het schip strandt. Rechtsbijstand is voor serieuze zaken.

Succes.

Bedankt voor het welkom heten,

Helaas is de garantie al 3,5 maand voorbij, maar mag toch verwachten dat een Tissot horloge een langere levensduur heeft dan 2 jaar en 4 maanden.

Dan was u dus niet eind 2010 bij de juwelier? Hoe is het vocht in het horloge gekomen volgens jou?

Je kan je beroepen op het conformiteitsbeginsel…

http://www.conformiteit.nl/conformiteit-conformiteitbeginsel_garantie.html

Van een Tissot horloge van 700 euro mag je verwachten dat het langer meegaat dan de garantie periode van 2 jaar, mits er goed is omgegaan met het horloge.

Als de winkelier dit naast zich neer legt, kan je het het altijd via rechtsbijstandsverzekering proberen. Blijft altijd een lastige kwestie…

http://www.deombudsman.nl/koop-en-garantie/rechten/garantie

met standaard brief om aanspraak te maken op wettelijke garantie

Ben bang dat dit niet gaat lukken , garantie is voorbij , en waterdichtheid is maar betrekkelijk.
Voor 218 euro is je horloge geheel geserviced , en weer zo goed als nieuw , zo zou ik er denk ik tegen aan kijken :wink:

En heel waarschijnlijk staat ewr in de gebruiksaanwijzing/garantie papieren dat er jaarlijks een waterdichtheidstest gedaan moet worden.

Maar toch zout. Een betere coulance regeling zou op z’n plaats zijn.

succes ,
Elf.

sanderCertina Schreef:

Ben bang dat dit niet gaat lukken , garantie is
voorbij , en waterdichtheid is maar betrekkelijk.

een nieuwe horloge kost meer.

Pelletje Schreef:

een nieuwe horloge kost meer.

Of minder.

Elf.

Ik heb net even de garantievoorwaarden doorgelezen, er staat alleen in dat voor het blijvend goed functioneren het horloge een servicebeurt moet hebben waneer deze 4 jaar is.

Groet,
Theo

Heb inmiddels kontakt gehad met de rechtsbijstandsverzekering, ze gaan maandag even een streng briefje sturen naar de juwelier.

Volgens de rechtsbijstandsverzekering is dit bij voorbaat al een gewonnen zaak…

Gr.
Theo

Zat de kroon goed dicht ??? ga je er mee zwemmen , doushen , sauna , zitten er pushers op voor de andere wijzertjes??? oftewel hoe is er vocht in gekomen ??

Tissot heeft geen uitspraak gedaan over de oorzaak, alleen maar de mededeling dat het uurwerk in zijn geheel vervangen moet worden.

Gr,
Theo

theohospers Schreef:

Tissot heeft geen uitspraak gedaan over de
oorzaak, alleen maar de mededeling dat het uurwerk
in zijn geheel vervangen moet worden.

Gr,
Theo

Heb je zelf ook geen idee dan ???

sanderCertina Schreef:

theohospers Schreef:


Tissot heeft geen uitspraak gedaan over de
oorzaak, alleen maar de mededeling dat het
uurwerk
in zijn geheel vervangen moet worden.

Gr,
Theo

Heb je zelf ook geen idee dan ???

Ja ,Ticothijs82 vroeg zich dat ook al af begin deze middag.

?

groet,
Elf.

sanderCertina Schreef:

Ben bang dat dit niet gaat lukken , garantie is
voorbij , en waterdichtheid is maar betrekkelijk.
Voor 218 euro is je horloge geheel geserviced , en
weer zo goed als nieuw , zo zou ik er denk ik
tegen aan kijken :wink:

Juridisch ligt het net even anders. Garantie kost geld, dus dealers geven het liefste zo min mogelijk. Maar de kern is dat 2 jaar het minimum is (afgezien van objecten die logischerwijs binnen die periode al slechter gaan functioneren zoals bijvoorbeeld accu’s voor laptops). In Nederland spreken ze van een deugdelijk product. Klopt, er zit 2 jaar op en de bewijslast voor de consument wordt steeds zwaarder, maar ook na die 2 jaar is er nog een bepaalde mate van garantie. Nu zal dat met sommige punten minder zijn (bv hoe precies het horloge loopt), maar waterdichtheid is toch wel een essentieel punt van een horloge. In hoeverre is het normaal dat een horloge van €700 niet meer/slecht waterdicht is na 27.5 maanden? En ook, mocht dit een punt zijn (bijvoorbeeld jaarlijks de waterdichtheid controleren) in hoeverre is dit gecommuniceerd aan de consument?

Ik denk dat je een goede keuze hebt gemaakt om je rechtsbijstand in te schakelen. Je hebt op zich een vrij goede zaak, daarbij wel aangenomen dat je niet de afwas hebt gedaan terwijl de kroon niet goed was vastgeschroefd e.d. Dat kan nog wel een discussiepunt zijn, maar gezien het feit dat ze daar niet over begonnen zijn, zal het wel niet.

In de tijd van consuwijzer.nl is het toch nog verbazingwekkend hoeveel ondernemers hun reputatie kapot laten gaan door zich niet aan de regels te houden. Als een klant ergens recht op heeft, geef hem dat dan ook. Deze juwelier heeft door zijn onvriendelijke houding sowieso een klant verloren. En naast die klant ook jouw vrienden en kennissen waarschijnlijk. En het is niet zo alsof er maar 1 Tissot of Seiko dealer in Nederland is.

Al met al, succes! Tissot is een mooi merk en problemen kunnen met elk horloge ontstaan, van een Hema horloge tot een Patek :).

Gezien de lage kosten voor het vervangen van het uurwerk verwacht ik dat er al een coulanceregeling is :S
Ik wens U en de rechtsbijstand veel succes , ik vrees dat de fabrikant kan aantonen dat het onheil van buitenaf is “aangebracht” en u dus al behoorlijk tegenmoet komen !!

Wilt u ook iets meer over het type ( ref.nr en of Kalibernr.) vertellen ?

Beste Hub,

Op de site van Tissot staan gewoon de prijzen voor het vervangen van een compleet nieuw uur werk, even omgerekend met de huidige valuta koers kost dit maar 210 euro ! Snap dus sowieso niet dat m’n horloge 700 EUR kost !

Gr.
Theo

theohospers Schreef:

Heb inmiddels kontakt gehad met de
rechtsbijstandsverzekering, ze gaan maandag even
een streng briefje sturen naar de juwelier.

Volgens de rechtsbijstandsverzekering is dit bij
voorbaat al een gewonnen zaak…

Gr.
Theo

Hoop voor je dat dit gaat lukken , en ben erg benieuwd naar de afloop , dat zou betekenen dat de waterdichtheid van een horloge onder de garantie valt ???
Veel succes in ieder geval, groeten Sander