Slordige Speedmaster?

Ik ben in het gelukkige bezit van een mooie vintage Speedmaster uit 1984. Horloge is aangekocht bij een zeer betrouwbaar adres, inclusief twee jaar Omega garantie (want volledig geserviced door de verkoper, een gecertificeerd Omega service center).

Nu heeft dit exemplaar een bijzondere ‘feature’ die ik op geen van de foto’s in het boek ‘Moonwatch only’ tegenkom. De kast heeft tussen de kroon en de bovenste pusher meer ruimte en een groter ‘stukje kast’ dan tussen de kroon en de onderste pusher (zie foto). Het stoort mij allerminst, maar maakt me toch nieuwsgierig. Is dit een slordig gemaakte kast? Hebben meer Speedmasters dit?

Heel bijzonder heb ik nog nooit gezien (wil natuurlijk niks zeggen) :slight_smile:
Het lijkt wel of er een andere maat ring op zit.
Die je op deze manier zou kunnen verwijderen.

Dit komt door het uurwerk. Die heeft geen symmetrische chrono pusher ‘‘locatie’’. Aangezien Venus/Lemania uurwerken dit ook nooit hadden. Een klokje waar het erg veel opvalt is de Newman Daytona bijvoorbeeld.

Waarom? Geen idee :stuck_out_tongue:
Dit is dus gewoon door de uurwerk constructie, en niet een sloppy kast :wink:

1 like

Hebben moderne Speedmasters dit ook nog? Op foto’s kan ik zo niets ontdekken

Ik zit net even te googlen, maar kan geen vintage Speedmaster vinden met oneven pushers… Is de omega ooit refinished?

Nope, heb hem om en net gecheckt…zo symmetrisch als…ja als wat eigenlijk. Is daar een spreekwoordelijke vergelijking voor?

1 like

Het gathier echt on de kast die zo is gebouwd. Lijkt me niet iets wat door refinishing zou kunnen.

Toch een mysterie dan?

1 like

Tom, heb je een foto vd onderkant?
Ik zou haast denken dat de ene kant (meer) gepolijst is. Dus tussen pusher en kroon gezien.
Die van mij uit '84 heeft het in ieder geval niet.

Kan ik maken, maar beide pushers vullen de ‘gaten’ volledig in. Aan polijsten kan het dus niet liggen want dan zou er onder meer ruimte tussen kast en pusher moeten zitten dan boven.

Toch denk ik dat het wel het geval is. Met name aan de linkerbovenkant. Bij mij omsluit de kast de pusher heel nauw rondom.

Jouw foto kan natuurlijk vertekenen.

Bij mij ook nauwe aansluiting bij beide pushers, maar duidelijk ongelijke stukjes tussen pushers en kroon:

Je hebt gelijk. Bijzonder

ik denk toch dat er met de borstel/polijstbeurt (toendertijd ooooit) iets te enthousiast geschuurd is?

als dat het geval is zou er dan niet een ruimte moeten zitten? Deze sluit nog steeds goed aan op de pusher en de kroon. Heel vreemd. Ik denk dat deze toch ergens in 83 door de kwaliteitscontrole is geglipt…

Die ruimte zit er toch ook op foto 1 aan de linkerzijde? :slight_smile:

Echt niet hoor, trust me.

Ik heb de vraag uitgezet bij Omega.

1 like