Smalle pols?

Ik zeg altijd even passen.
Diameter, Lug to Lug, dikte van de bezel, polsvorm en je eigen, soms tijdelijke voorkeur spelen allemaal een rol.
En passen is een onderdeel van de lol van de horlogehobby.

1 like

:point_up:
:+1:

1 like

Goede tip!

1 like

Je leest het al … het is heel persoonlijk. Ik heb vrij platte 16,5 cm polsen en een voorliefde voor een klassieke look.

Voor mij is 40 mm echt de absolute max als het gaat om horloges met duikbezels. De tofste chrono’s voor een verfijnde pols zijn naar mijn idee de Speedmaster reduced (zit momenteel in de collectie) en de Heuer CS3111 van 36 mm.

Bij field watches kies ik doorgaans voor 35 (Zoals mijn Vertex Dirty Dozen) tot 37 mm (Zola mijn Studio Underd0g 02seriws Pink Lemonade) .

En dresswatches heb ik zo klein als 25,5 mm (Piaget Protocole) en 29 mm (Cartier Santos Carree) en voor de ronde modellen is 34 - 36 mm mijn sweet spot.

Maar zoals eerder ook al aangegeven maakt lug to lug een enorm verschil. Bovendien ogen horloges met donkere platen van kleiner dan horloges met lichte platen.

Ook de dikte van de kast en lunette maken een verschil. Mijn 40 mm Zenith DeLuca is prachtig om de pols maar mijn 40 mm Enicar Super-Dive heb ik weggedaan omdat die kolossaal oogde om de pols.

Passen en uitproberen is het allerbeste advies.

4 likes

Zoo wat een verschil! Wist dat het verschil maakte maar zo na elkaar echt bizar.

1 like

Heeft er ook mee te maken dat je pols breder wordt als je je arm zo houdt. Eigenlijk is je pols het smalst wanneer je naar je horloge kijkt.

2 likes

Ook hier een lid van de Smalle Polsen Club. Hier de Monster met 43mm diameter, maar de L2L is prettig ca 47mm.

3 likes

Er is ondertussen al veel over gezegd.
Ik hou ook max 40mm aan voor mn 16,5cm pols.

Ik heb overigens de SSC819 @Dirkwatch, hieronder dus op 16,5cm. Zit voor mij echt perfect.

3 likes

Prachtig horloge :heart_eyes::heart_eyes::heart_eyes::heart_eyes:

1 like

Ik heb zelf ook een erg smalle pols. Te smal naar mijn eigen voorkeur aangezien veel horloges afvallen op basis van formaat. De range om uit te kiezen wordt dus automatisch wat minder. Toch met veel plezier een 38mm certina diver als dagelijks horloge.

2 likes

Bedankt voor de vele reacties! Erg interessant om te lezen en leuk dat er zoveel mensen op reageren. Grappig ook dat het een onderdeel is waar veel mensen mee bezig zijn.

1 like

Vergeet het juiste bandje niet. Een Nato band kan op de smalle pols heel propperig overkomen. Hetzelfde horloge met de juiste band staat ineens goed.

3 likes

Ik heb zelf eens zitten kijken naar de Maen Brooklyn (36mm diameter, 46mm l2l) en Hudson (38mm, 46 l2l). Beiden in mijn ogen ook mooie horloges, beiden met female end-links. Dit maakt de band op een kleinere pols ook wat beter draagbaar!!

4 likes

Ik heb zelf een 17.5 pols( net gemeten met een rolmaat dus kan een cm meer of minder zijn) maar mijn 41mm tag heuer f1 past prima en lijkt soms een beetje klein vergeleken met ander spul dat ik heb. Hopelijk is het meer handige info voor je.

1 like

Zeker niet zo groot op de pols als jouw citizen

1 like

Thanks allemaal! Hoe kun je zien of het female endlinks zijn? En is de L2L maat anders als ze gebogen zijn of kom je daar alleen achter als je het horloge past?

Heb zelf ook een gelijkaardige maat pols. Zelf ga ik liever ook niet snel boven de 40mm al heb ik een paar uitzonderingen zoals de Duro als vakantie horloge. Groot voordeel vind ik wel dat het grootste deel van de vintage horloges mooi past gezien deze vaak al kleiner zijn. Of de oudere Seiko 5’s zijn ook perfect qua maat in mijn mening.

1 like

16,5mm pols -> 40mm bezel, 50mm lug2lug, maar laatste valt mee vanwege de vorm van de lugs die met de pols mee buigen (zie foto 2). Horloge draagt erg fijn, waarschijnlijk door die lug-vorm.

1 like

Op deze manier zie je het inderdaad het beste :+1:

2 likes

Mijn pols is 20cm en ik wil op termijn een dress watch. Welke diameter is dan juist? Gr Hans

1 like