Smalle pols?

Goedenavond Horlogefreaks,

Al een tijdje neig ik weer is naar een nieuw horloge (jullie schuld).
Ik heb nu o.a. 2 Citizens a 41mm diameter, mijn polsmaat is maar 16,5 cm. Voor mijn gevoel is dit wel zon btje de maximale maat en kan ik het maar ‘net’ hebben. Sommige tijden vind ik het zelfs te groot en zou ik liever iets kleiner willen.
Nu ben ik op zoek naar een Chronograaf horloge (zoiets als Seiko SSC819P1 39mm).
Dit is 1 van de weinige chronograaf horloges die ik vind in een wat kleinere maat en trouwens nog te duur ook naar mijn zin, maar zoiets vind ik wel mooi.
Ik begrijp dat het persoonlijk is maar ben toch benieuwd naar wat jullie aanhouden voor diameter maat met kleine polsen? En ik ben ook benieuwd naar de lug to lug maat, heeft dit er veel invloed op? En welke maten zijn dan interessant?
Alvast bedankt!

3 likes

Foto van mijn citizen duiker als voorbeeld.

7 likes

Op mijn 17,5 cm pols houdt ik 40mm als max aan maar er zijn uitzonderingen zoals de Casio Duro met 44mm en 48mm lug to lug. Die valt toch goed omdat de lugs mooi meegebogen lopen, iets dat wel belangrijk is.

De vorm van de kast, de vorm van de lugs en hoe plat het horloge op je pols ligt is allemaal belangrijk. Handopwinders en quartz horloges zijn algemeen wat platter op de pols dan automaten.

2 likes

Vind ik persoonlijk aan de grote kant.

Ik wil graag van bovenaf gezien nog een stukje van de band zien boven en onder het horloge.

40mm dresser.

8 likes

Ik heb waarschijnlijk soortgelijke polsen. Na vergelijkend onderzoek met mijn eigen collectie ben ik voor mijzelf met dit lijstje geëindigd :wink:

Diameter Hoogte kast L2L
Ideal dimensions 38-40mm 10-12.5mm 44-49mm
1 like

Ik zit ook rond de 16-16,5 cm en bij mij is de max l2l 46mm. Passen is nog altijd het beste.

2 likes

Thanks voor je reactie en ben het ermee eens dat dit mooier is.

1 like

Bedankt!

Thanks!

Hier ook een kleine pols, rond de 16.5cm. De diameter van je pols is 1 ding, hoe plat je pols is verschilt ook enorm. En foto’s met je telefoon vertekenen enorm, dus neem ik altijd foto’s van hoe een horloge oogt in de spiegel. Voorbeeld:

Telefoonfoto, mind you, dit is een midsize seamaster.

Spiegelfoto, nu ineens zie je hoe klein die eigenlijk is.

18 likes

Perfecte maat zeker niet te klein!

1 like

Ik zou invicta niet uitsluiten vooral het nieuwe spul.
Kan wrs net op je pols. :v:

1 like

De lug to lug zegt normaal veel meer of iets draagbaar is of niet. Maar ook weer niet. Een voorbeeld:

17cm pols hier. En droeg ooit een 43 mm zenith cp2. Die droeg beter dan de 42 mm Jaeger le Coultre deep sea chronograph.

Check deze review eens over de lug 2 lug afstand icm de diameter. Maw. Altijd gaan passen.

Ik citeer: ’ lug to lug JLC 50 mm vs zenith 51,5 mm maar de Zenith heeft gebogen lugs’ (en draagt beter en staat kleiner)

Dus een kleinere diameter of kortere L2L is dus niet altijd beter danwel draagt beter.

En zoals @Jorgen83 zegt, pols foto’s vertekenen enorm.

5 likes

Lug to lug vind ik ook veel belangrijker. Ik heb ook kleine polsjes en dan denk je met Longines wel weg te komen met hun <40mm modellen…hebben ze van die achterlijke l2l afstanden. Ik denk dat ze alleen daarop al veel potentiele klanten mislopen.

Neem je bijv. een Speedmaster Pro met zijn 42mm, daar kom je met een kleinere pols gewoon (meestal) mee weg, puur door de kastvorm en lugs.

3 likes

Hier nog een goed instagram account die voor verschillende horloges laat zien waarom iets goed/slecht is voor kleine polsen:

Check zijn TinyWrist serie in zijn reels.

1 like

Met mijn platte 16,5 polsen ben ik er wel achter dat tot max 40 en een lug to lug tot max 47 bij mij het beste past.
Hangt ook af van Male of Female endlinks.

Laco 39 mm ltl 46

Steinhart 39mm ltl 47

Christopher Ward 38 mm ltl 45

3 likes

Ik vind de l2l indd ook het belangrijkste aan het horloge. Ikzelf heb een 17cm pols omtrek en kan nog net mijn ssk003 verdragen met 42.5mm omtrek, maar een beperkte l2l

2 likes

Yema heeft veel verschillende chronografen in 39mm. Zowel quartz als automaat

1 like

Ik zit net op 17cm en pas de normale perfect. 41mm dus voor TS.

De moderne speedtimer heb ik eens gepast, zit super. Als je die overweegt gewoon even gaan passen. Je kunt ook zoals ik en vele andere leden daar passen en online kopen :joy:

4 likes

ikzelf maak er mij eigenlijk niet zo druk over,
ik heb verschillende maten horloges, van 36mm tot 44mm, van zeer dun 3.5mm tot wel 15mm dik
dus heb ik een leuke variatie en kan ik naargelang m’n gemoed een horloge nemen die ik dan op dat moment wil dragen, is dat nu klein of groot, ik kan het :smiley: :ok_hand:

6 likes