Eind 2019 verkocht ik mijn Jaeger LeCoultre Deep sea Chronograph. Uiteindelijk kwam er een speedmaster ultraman en een speedmaster 60th anniversary er voor terug, maar ik blijf een haat liefde verhouding hebben met de speedy.
Ik vernam dat er wellicht een Zenith tipo cp 2 te koop zou komen en ben hier achter aan gegaan. Dat verhaal is bekend.
Nu vroeg een HF-er mij wat eigenlijk het grote verschil tussen deze 2 is en welke mijn voorkeur heeft of welke ik mooier vind. Bij deze dus een korte uiteenzetting vanuit mijn persoonlijke invalshoek. At the bottom: een Poll voor jullie.
De feiten:
Jlc vs zenith
Diameter 42mm vs 43 mm
3 chrono vs bi compax
matte dial vs glossy dial
subdials geen concentric rings vs concentric rings
Mooie bezel inlay vs iets minder mooie bezel inlay (de getallen glimmen iets meer)
Indexen vs cijfer indexen
lugbreedte 21mm vs 22mm
bezel: uni direct vs bi direct
lug to lug JLC 50 mm vs zenith 51,5 mm maar de Zenith heeft gebogen lugs!
caliber: JLC 758 automaat vs Zenith El Primero
draagcomfort van de jlc is minder dan bij de zenith. Die draagt echt lekkerder.
jlc heeft die leuke chrono indicator.
domed saffier vs domed saffier mét blauwe AR coating. Ik vind beide mooi.
de DSC staat op de een of andere manier niet heel veel banden, de Zenith daarentegen is een echte bandenslet. Zo vreemd dat dat zoveel kan schelen.
nieuw ontwerp vs een 1 op 1 re-edition van de Zenith Cairelli.
Tja. Ik heb voor beide merken een zwak en vind ze allebei sympathiek.
Ik was bang dat 43 mm voor mijn 16,5 - 17 cm polsen te groot zou zijn, maar ondanks de grotere lug2lug zijn deze bij de Zenith gebogen en bij de JLC niet. de Zenith draagt in elk geval een stuk comfortabeler dan de JLC.
Voor nu is mijn keuze dus de Zenith, met name ook vanwege het draagcomfort.
NB als ik grotere polsen zou hebben was er zeker ook een keer de 44mm grote Deep Sea Ceramic in huize brick komen.
Oef, doe mij de JLC maar. Ik vind hem net wat rustiger en daardoor helderder. Die cijfers van de Zenith spreken me ook niet zo aan, beetje sixties gevoel (wijde pijpen, net als de uitlopers hier).
Een hele lastige deze,bedankt. Het font en wijzerset vd Zenith, de plaat en layout vind ik ook wat eleganter tov de JLC. De verzonken registers vind ik weer een grote plus voor de JLC, waarvan me de gepolijste lugs dan weer niet zo aanstaan(ook bij de Zenith). Heb uberhaupt een aversie tegen pcl’s en niet gebrushte kasten bij tools. Mijn voorkeur? Dat is dan toch de 817. Waarom die niet in dit rijtje mee mag doen is me een raadsel Brick.