Bedankt!
Thanks!
Hier ook een kleine pols, rond de 16.5cm. De diameter van je pols is 1 ding, hoe plat je pols is verschilt ook enorm. En foto’s met je telefoon vertekenen enorm, dus neem ik altijd foto’s van hoe een horloge oogt in de spiegel. Voorbeeld:
Telefoonfoto, mind you, dit is een midsize seamaster.
Spiegelfoto, nu ineens zie je hoe klein die eigenlijk is.
Perfecte maat zeker niet te klein!
Ik zou invicta niet uitsluiten vooral het nieuwe spul.
Kan wrs net op je pols.
De lug to lug zegt normaal veel meer of iets draagbaar is of niet. Maar ook weer niet. Een voorbeeld:
17cm pols hier. En droeg ooit een 43 mm zenith cp2. Die droeg beter dan de 42 mm Jaeger le Coultre deep sea chronograph.
Check deze review eens over de lug 2 lug afstand icm de diameter. Maw. Altijd gaan passen.
Ik citeer: ’ lug to lug JLC 50 mm vs zenith 51,5 mm maar de Zenith heeft gebogen lugs’ (en draagt beter en staat kleiner)
Dus een kleinere diameter of kortere L2L is dus niet altijd beter danwel draagt beter.
En zoals @Jorgen83 zegt, pols foto’s vertekenen enorm.
Lug to lug vind ik ook veel belangrijker. Ik heb ook kleine polsjes en dan denk je met Longines wel weg te komen met hun <40mm modellen…hebben ze van die achterlijke l2l afstanden. Ik denk dat ze alleen daarop al veel potentiele klanten mislopen.
Neem je bijv. een Speedmaster Pro met zijn 42mm, daar kom je met een kleinere pols gewoon (meestal) mee weg, puur door de kastvorm en lugs.
Hier nog een goed instagram account die voor verschillende horloges laat zien waarom iets goed/slecht is voor kleine polsen:
Check zijn TinyWrist serie in zijn reels.
Met mijn platte 16,5 polsen ben ik er wel achter dat tot max 40 en een lug to lug tot max 47 bij mij het beste past.
Hangt ook af van Male of Female endlinks.
Laco 39 mm ltl 46
Steinhart 39mm ltl 47
Christopher Ward 38 mm ltl 45
Ik vind de l2l indd ook het belangrijkste aan het horloge. Ikzelf heb een 17cm pols omtrek en kan nog net mijn ssk003 verdragen met 42.5mm omtrek, maar een beperkte l2l
Yema heeft veel verschillende chronografen in 39mm. Zowel quartz als automaat
Ik zit net op 17cm en pas de normale perfect. 41mm dus voor TS.
De moderne speedtimer heb ik eens gepast, zit super. Als je die overweegt gewoon even gaan passen. Je kunt ook zoals ik en vele andere leden daar passen en online kopen
ikzelf maak er mij eigenlijk niet zo druk over,
ik heb verschillende maten horloges, van 36mm tot 44mm, van zeer dun 3.5mm tot wel 15mm dik
dus heb ik een leuke variatie en kan ik naargelang m’n gemoed een horloge nemen die ik dan op dat moment wil dragen, is dat nu klein of groot, ik kan het
Ik zeg altijd even passen.
Diameter, Lug to Lug, dikte van de bezel, polsvorm en je eigen, soms tijdelijke voorkeur spelen allemaal een rol.
En passen is een onderdeel van de lol van de horlogehobby.
Goede tip!
Je leest het al … het is heel persoonlijk. Ik heb vrij platte 16,5 cm polsen en een voorliefde voor een klassieke look.
Voor mij is 40 mm echt de absolute max als het gaat om horloges met duikbezels. De tofste chrono’s voor een verfijnde pols zijn naar mijn idee de Speedmaster reduced (zit momenteel in de collectie) en de Heuer CS3111 van 36 mm.
Bij field watches kies ik doorgaans voor 35 (Zoals mijn Vertex Dirty Dozen) tot 37 mm (Zola mijn Studio Underd0g 02seriws Pink Lemonade) .
En dresswatches heb ik zo klein als 25,5 mm (Piaget Protocole) en 29 mm (Cartier Santos Carree) en voor de ronde modellen is 34 - 36 mm mijn sweet spot.
Maar zoals eerder ook al aangegeven maakt lug to lug een enorm verschil. Bovendien ogen horloges met donkere platen van kleiner dan horloges met lichte platen.
Ook de dikte van de kast en lunette maken een verschil. Mijn 40 mm Zenith DeLuca is prachtig om de pols maar mijn 40 mm Enicar Super-Dive heb ik weggedaan omdat die kolossaal oogde om de pols.
Passen en uitproberen is het allerbeste advies.
Zoo wat een verschil! Wist dat het verschil maakte maar zo na elkaar echt bizar.
Heeft er ook mee te maken dat je pols breder wordt als je je arm zo houdt. Eigenlijk is je pols het smalst wanneer je naar je horloge kijkt.