Smart sporthorloges only

Hier een Garmin tactix delta solar. Niet zozeer voor bij het sporten maar meer omdat ik hem gewoon tof vind en om af toe wat hart- en stresslevels te monitoren. :slightly_smiling_face:

6 likes

Onlangs een paar dagen een Apple Watch 6 geprobeerd. Daar zag ik 't voordeel niet van, dus die is naar een nieuwe eigenaar die er hopelijk meer plezier aan heeft als ikzelf. Ik vond het qua uiterlijk niet verkeerd trouwens:

Toch draag ik meer dan eens p/week een sporthorloge, een Garmin GPS golfding (S20) …

… die me helpt bij het inschatten van de afstanden. Ik kan er nog veel meer mee geloof ik, zoals de score bijhouden enzo maar dat is me allemaal te omslachtig. Dat doe ik ouderwets met een scorekaart en een potloodje. :golf:

2 likes

Of t’ie echt pienter is weet ik eigenlijk niet maar:
we doen het hier met een Garmin Fenix 5S.
En daar ben ik super tevreden mee…

2 likes

Ik zelf gebruik het niet maar er staat dat er een Strava koppeling is.

Ja, is wel pienter volgens mij :wink: . Deze heb ik ook nog overwogen en zou ik eerder gekozen hebben dan de standaard Fenix denk ik. De standaard 5 of 6 zijn eigenlijk net iets te groot voor mijn pols.

@Sjorsson kom er maar in met je 55mm digitale schoteltje!

@Paul-V

Paul, de 5S is, met een dia van 42 mm, juist de kleinste versie van de 5 serie :sunglasses:

Al weer wat ouder maar het ontwerp sprak zelfs m’n gepensioneerde juwelier/horlogemakers oom zodanig aan dat die er een kocht.

2 likes

Inderdaad, dat bedoelde ik ook: net gepast voor mij. De standaard 5/6 of x-versies zijn te groot voor mij.

Dit was mijn vorige dus, een Garmin Vivoactive 3. Minder uitgesproken sporthorloge, meer gericht op allround fitness.
Een recente Forerunner levert toch een pak extra nuttige informatie op, en is handiger in gebruik tijdens het sporten.


Deze TomTom moet een keer vervangen worden.
Begint een beetje traag te werken.
Je bent al bijna thuis voordat de GPS gevonden is.

1 like

Hier de Polar Ignite. Ik gebruik hem ook puur ter registratie van de hardloopkilometers. Bevalt me op zich goed, zeker gezien de prijs. Enige echte nadeel is de trage reactie van het scherm. Tijdens het lopen licht het niet altijd bij een polsbeweging op, zodat je niet gelijk de actuele gegevens kunt zien, maar een paar keer moet wapperen voor hij reageert.

1 like

Wel mooi.

Maar ja, gedoe met het scherm tijdens lopen kan ik ook best missen ;-). Met de Vivoactive 3 was dat bij daglicht prima. Alleen bij schemerlicht of 's nachts was het telkens even het scherm activeren om een net wat duidelijker scherm te krijgen.
De huidige Forerunner-reeks doet dat uitstekend. Het scherm is eigenlijk altijd goed afleesbaar overdag, en vanaf het moment dat het wat minder licht is buiten activeert het horloge automatisch extra verlichting zogauw je je arm draait om het horloge af te lezen. Superhandig.

1 like

Deze polar heeft standaard een uitgeschakeld scherm, wat ideaal is voor de batterijduur. Die trage of uitblijvende reactie om aan te gaan is daarom extra irritant. Toch vind ik het ding zijn prijs nog meer dan waard omdat hij verder gewoon doet wat hij moet doen. Voor iets van 160 euro kan je denk ik nu weinig meer verwachten…

1 like

Inderdaad absoluut niet duur :slight_smile:.

Voor wie er hier verder wat aan heeft, dit komt uit een review van een Forerunner 245 :

" Transflectief scherm
De Forerunner 245 beschikt over een transflectief scherm. Dit is (binnenshuis) niet zo helder en kleur als, bijvoorbeeld, een Amoled-scherm, maar heeft als voordelen dat het minder energie verbruikt en juist bij dag- en zonlicht helderder en beter afleesbaar wordt.
Terwijl Amoled-schermen vaak juist slechter afleesbaar zijn bij (direct) zonlicht.

“raise to wake”-functionaliteit
In de avond of op donkere plekken is het always-on display dan iets minder goed afleesbaar, maar gelukkig werkt de achtergrondverlichting uitstekend via de ‘raise to wake’-functionaliteit.
Vrijwel zonder uitzondering licht de 245 direct op wanneer je je pols draait."

https://www.hardloopzone.nl/sporthorloge/garmin-forerunner-245-review/

Ik vind dit wel handig, maar het ziet er zeker minder luxueus uit dan een amoled-scherm.

@Paul-V
ach, mijn ’ antieke ’ Fenix5S ’ heeft daar met een andere ‘watch face’ een veel pragmatischere oplossing voor:
Wanneer de zon onder is ziet m’n tijdscherm uit zoals je bij post 22/35 kunt zien. Dus met een lichte achtergrond.
En wanneer de zon ‘op’ is wordt de achtergond donker en de tijd [met de huidige instelling] groen.

en dat alles met een periode van 11 dagen [long term average] tussen het opladen.
Dus inderdaad, best wel slim…

1 like

Ja, dat deze ook slim is, was me al langer duidelijk :slight_smile:. Het gamma Fenix is dan ook de top van wat Garmin in huis heeft.
Een lichte watch face is inderdaad misschien ook een oplossing in dat gamma. Schakelt deze dan automatisch naar een andere watch face bij zonsondergang ? Ik weet ook niet precies hoe helder/duidelijk het scherm van een Fenix dan is met een alternatieve watch face maar zonder extra verlichting.
Bij een Vivoactive or Forerunner is een witte achtergrond op zich niet voldoende en is een verlicht scherm echt wel nodig wanneer ik in het donker mijn kilometers door een donker landschap loop.

1 like

@Paul-V,
nee het is 1 specifiek watchface.
Die heeft automatisch deze dag/nacht schakeling.
Maar alleen in de ´tijd’ functie.
Schakel ik naar een ‘activiteit’ dan verdwijnt die dag/nacht schakeling en staat staat het display continue in de ‘nacht’ stand.

1 like

Heeft iemand de betaalfunctionaliteit van Garmin al geprobeerd ? Ik vroeg me af of het horloge daarvoor met de gsm verbonden moet zijn, of dat dit ook losgekoppeld werkt…

Even wat calorietjes van de feestdagen verbrandt :slight_smile:

3 likes