Ik las in een artikel op nos.nl (over de verkoop van Pebble aan Fitbit) het volgende:
Pebble is overigens niet de enige smartwatch-maker die het zwaar heeft. De algemene interesse voor de slimme horloges lijkt af te nemen. Volgens marktonderzoeker IDC is de verkoop het afgelopen kwartaal met 50 procent gedaald en IDC voorspelt voor de feestdagen weinig goeds.
IDC? Is dat wel betrouwbaar en is het NL of Mondiaal? Maar wel een opmerkelijk geluid. Ik dacht altijd dat het booming business was.
De markt is nu een beetje verzadigd misschien. Eerst is het wat nieuws en wil iedereen het hebben. De nieuwigheid is er nu vanaf en de mensen die erin geĂŻnteresseerd waren, zijn allemaal al voorzien. Geen rare ontwikkeling dat de verkoop nu wat stagneert.
Ik denk dat veel mensen er achter komen dat je opeens je echte horloge niet meer kunt dragen… Zelfde met mijn werkgever; apetrots op zijn iWatch. Maar na een paar weken ging gewoon de Big Pilot weer om.
Hoor het op het werk via-via van meer mensen trouwens, dat de klik er voor velen niet is.
One watch to replace them all… alsof je elke dag dezelfde kleding moet dragen… dat ben je na een week ook wel zat…
Een smartwatch voegt niet concreet wat toe… het kan hetzelfde als je smartphone, alleen draag je em om de pols… gevolg?.. als je een beetje horlogeliefhebber bent… dan tja.normaliter wissel je nog wel eens af… nu?.. nee… en dan gaat ie je na een poosje de keel uithangen… gevolg… je flikkert em in de hoek…
Wat mij in de weg staat om een smartwatch te kopen is dat de accu zo snel leeg gaat.
Ik vind het al hinderlijk als een gangreserve onder de 2 dagen is, terwijl de meeste smartwatches iedere dag aan de lader mogen.
Verder houd ik van een smartphone met een iets groter scherm, dus om alles van een mini scherm af te lezen staat me nietecht aan.
En tot slot, bij de meeste smartwatches staat je scherm voornamelijk uit waardoor je met een zwart gat aan je pols loopt, dan heb ik liever een mooi horloge!
Precies die argumenten houden mij ook tegen om een “smart” watch te kopen.
Stand-alone kunnen ze volgens mij niet zo veel, dus moet je er ook een geschikte telefoon bij hebben… en ik weiger structureel om Apple producten te kopen, hoewel ik een groot bewonderaar ben van Steve Jobs.
't donkere scherm maakt van je “smartwatch” een “onbeduidend armbandje met een plaat Onyx erin” waar bij een echt horloge 't licht heerlijk kan spelen in de sunburst wijzerplaat, of waar een Toolwatch met Tritium buisjes op de wijzerplaat altijd licht geeft.
Er worden vaker formats bedacht die niet aanslaan of snel verdwijnen.
Mini-disc, Chipknip noem maar op.
Ik ben er niet rouwig om als deze nutteloze polsbandjes weer verdwijnen.
Na de initiële “early-adopters” zakt de markt een beetje in omdat de killer-app mist. De belofte was er, maar uiteindelijk bieden smartwatches domweg te weinig functionaliteit om echt een toevoeging te zijn.
Ik heb zelf een Moto 360 2nd gen. Gebruik hem eigenlijk alleen als ik verwacht de hele dag in vergaderingen te zitten - dan is het handig om afspraken niet te missen en zo. Maar verder? Neuh…
Ik heb een tijdje geleden een Moto360 aangeschaft. Was benieuwd of het wat voor mij was.
Na een week was de nieuwigheid eraf en een week later was ik er klaar mee.
Gauw weer doorverkocht.
Ik zeg niet dat er nooit meer eentje komt, maar voorlopig ben ik nog niet overtuigd van de toegevoegde waarde.
Ik sta er niet van te kijken.
Ik heb nooit de toegevoegde waarde gezien in meer functionaliteit dan bericht (melding) weergave.
Alle telefoons worden groter, maar iedereen loopt warm voor een horloge met een scherm zo groot als je duim? Wat ga je er in vredesnaam allemaal mee doen?
Ik heb de fitbit HR twee maanden gedragen, maar de melding nooit aangezet.
Ach, ik weet wel een paar niche-toepassingen. Helaas laat de techniek het vooralsnog liggen om die toepassingen ook echt handig te maken. De verbinding met een telefoon is vaak killing.
Mijn lijstje met in min of meerdere mate niche-toepassingen:
Golf horloge (GPS op het horloge nodig, moet zonder telefoon kunnen werken)
Identificatie (NFC wellicht) om bijvoorbeeld je PC mee te ont- en vergrendelen.
Geofencing
Bediening van mijn domotica-systeem
We verwachten van smartwatches dat ze allerlei taken zelfstandig kunnen uitvoeren. Daarbij moet het ding gewoon betrouwbaar zijn - dus als er een notificatie-oorzaak is moet die ook gewoon direct beschikbaar zijn en niet pas 10 minuten later als de telefoon toevallig in de buurt is. En natuurlijk moet de accu ook lang genoeg meegaan en niet na een halve dag al weer (bijna) leeg zijn (de Moto 360 doet dat overigens nog best aardig, vanochtend om 8 uur van de lader gehaald en nu nog 73% over).
Ik heb jaren geen horloge gedragen en toen de Apple Watch in september 2014 werd gelanceerd heb ik juist besloten een automaat te kopen. Dit om mezelf te beschermen en geen Apple Watch aan te schaffen. Ik vind de techniek prachtig maar na 4 jaar is het apparaat waarschijnlijk waardeloos en verouderd e verder het gevaar dat je constant gestoord wordt door mailtjes, appjes, etc…