Snel geld met Favre Leuba &Enicar&etc

Uiteraard. Heb normaal een gigantische afkeer van veilingshuizen. Soit ik probeer het wel eens met de goedkopere longines.

Het principe van een veiling heeft voor- en nadelen; blijkbaar willen sommige aanbieders (ook hier) alleen de voordelen?
Er zijn nog gerenommeerde veilinghuizen waar aanbieders die (via een stroman) meebieden, aangegeven kunnen worden. Die hoeven daarna niet meer terug te komen.

Sorry, ik ben nog wat onwetend op dit gebied. In welke betekenis bedoel je hier stroman?

Met een ‘’ stroman ‘’ wordt iemand bedoelt die uit jou naam biedt ( maar met een ander account ) Vaak bedoelt om de prijs bij een veiling op te drijven.

1 like

Ah, zo. Dat verklaard het verhaal wat meer. Bedankt voor de toelichting :smile:

Catawiki is een veiling, net als Chrono24 en Ebay,…de genoemde horloges(en nog veel meer) worden oa. op Ebay gekocht. Niet alle posts gelezen maar als er inderdaad netjes wordt vermeld dat de dial opnieuw is opgemaakt, wat ook bij andere horloges voorkomt, dan is het geen probleem. De omschrijving moet gewoon kloppen. Replica’s aanbieden is simpelweg niet toegestaan. Een marriage van een Omega of ander horloge, mits netjes vermeld mag wel.
Op Catawiki zitten liefhebbers, verzamelaars maar ook mensen die gewoon een leuk horloge zoeken, zonder horlogekennis in tegenstelling tot op HF. Dus doen we er alles aan om de omschrijving zo correct mogelijk te laten zijn. Indien er foutieve info wordt gegeven, dan wordt zo’n kavel verwijderd. Bieders worden niet gedwongen om te bieden, ik zie prachtige Omega’s weggaan voor een prijs dat ik denk, daar had ik hem nooit voor weggedaan en ook andersom inderdaad waarbij horloges voor het 3 of 4voudige weggaan tov de schatting. Dat is een veiling waar zoals bij idere veiling, bieders zelf bepalen wat ze iets waard vinden. Ik zie ook hier op HF wel klokken weggaan voor imho teveel maar daar hoor ik niemand over. Jammer dat er sommige lieden dat dan weer omschrijven als rotzooi…wie zegt dat we allemaal de Rolexen , Seiko’s ect mooi moeten vinden, alleen omdat het dure horloges zijn?..ik hoor nauwelijks iemand over Ebay en wat daar te koop worden aangeboden? Velen van ons kopen op Ebay, alleen wij zijn liefhebbers, verdiepen ons meer in de horloges die wij zoeken. Als iemand nou een felrode HMT wil hebben, wat is daar mis mee als hij/zij die leuk vind. Mist de omschrijving klopt. Vintage1982…je krijgt veel vragen? Ik neem aan dat je dan zelf ook aanbied op catawiki?
Jammer Jeroen Accour, dat je alle weer zo in het negatieve trekt, lijkt wel of je jaloers bent…:slight_smile:

1 like

Volledig mee eens. De koper is uiteindelijk degene die bepaalt wat hij of zij mooi vindt en bepaalt uiteindelijk zelf ook de prijs. Simpele marktwerking zoals je dat in alle branches tegenkomt. Dat wij als liefhebbers daar anders tegen aankijken is logisch maar ik denk dat 99% van de mensen een horloge alleen draagt als accessoire en ook helemaal geen interesse heeft in techniek of historie.

Acour is met één c.

Hoe trek in dingen in het negatieve? Er zijn hier tevreden Catawiki-verkopers en ook nog een (geringer, volgens mij) aantal kopers. Elders zijn er wel ruim voldoende kopers (Duitsland, Frankrijk, begreep ik eerder in een gerelateerd topic). Catawiki lijkt het prima te doen, iedereen blij derhalve.

Waarom zou ik jaloers zijn? Begrijp je niet helemaal. Ik ben ooit gevraagd als veilingmeester en ben bevraagd door Catawiki toen ze overwogen horlogeveilingen te gaan doen. Ik had helaas betere dingen te doen dan súperdeskundig zijn over horloges en hun marktwaarde.

Klopt, dat weet je toch? Ik heb meerdere keren met je gemaild. Voor de duidelijkheid, ik vind Catawiki een prima medium om te verkopen en alleen maar positieve ervaringen. Dat heb ik ook al vaker gezegd. Ik noem het rotzooi, dat mag toch? Ik begrijp ook dat Catawiki het toelaat mits de beschrijving correct is. Het komt helaas ook regelmatig voor dat de beschrijving niet correct is en dat is schadelijk voor de winnende bieder, de reputatie van Catawiki en de reputatie van andere aanbieders.

Klopt. Laatst ook weer twee vintage via catawiki verkocht: Beide naar Frankrijk. Catawiki heeft zelfs van te voren zonder dat ik daar om vroeg of het zelf gedaan heb mijn omschrijving vertaald naar Frans en Duits.

@ Vintage1982…ik hou niet alle nicknames bij de echte namen uit elkaar…:slight_smile: Je noemt het maar rotzooi hoor, smaken verschillen gelukkig anders bestond ook Ebay niet. Maar prettig om te zien dat er ook positieve geluiden zijn, er zijn een behoorlijk aantal aanbieders van HF op Catawiki.
Mbt de beschrijvingen, helaas sluipen die er wel eens door, niet iedere aanbieder is hier even secuur in helaas. Maar hier wordt erg veel aandacht aan besteed en de horlogeafdeling wordt als het goed is binnenkort uitgebreid met enkele assistenten. Alle kavels worden op dit moment vertaald in Frans, Duits, Engels, Spaans, Italiaans, Japans en Chinees sinds vorige week.

1 like

Over Ebay gesproken…daar ben ik dus bang voor. Als je steeds meer landen toelaat, neemt ook de stroom aan aangeboden horloges toe. Nu worden redials toegelaten, mits de beschrijving correct is. Maar wat als er geen foto’s van het uurwerk worden getoond? Een Tissot met een correct Tissot uurwerk en een opnieuw opgemaakte wijzerplaat is een redial, maar een Tissot met een FHF uurwerkje en een opnieuw opgemaakte wijzerplaat is gewoon nep. Het wordt heel erg lastig om al deze verschillende zaken uit elkaar te houden.
Kijk alsjeblieft uit dat je straks niet moet worstelen door alle redials, frankens en neppers heen, want dan wordt Catawiki gewoon een tweede Ebay. Maar dan met een hogere commissie.

2 likes

Caveat Emptor! @Vintage1982 - bij eBay natuurlijk niet anders.

Andere landen is onvermijdelijk natuurlijk. Schaalbaar businessmodel. Catawiki is geen strategieloos maar gezellig horlogeforum zonder winstoogmerk, maar gewoon een bedrijf dat centjes wil verdienen. Niks mis mee.

Het vertalen kun je overigens uiteraard overlaten aan assistenten, maar is het beoordelen van kavels en hun omschrijving nu niet juist een taak voor de veilingmeesters en -meesteressen van wie een uitgebreide(re) kennis ten aanzien van uurwerken mag worden verondersteld?

Ze zijn gestart als platform om verzamelingen te kunnen bijhouden. Van verzamelaars voor verzamelaars dus. Dat er veilingen uit zijn ontstaan is alleen maar toe te juichen. Maar Catawiki zou zich erin moeten onderscheiden dat het meer op verzamelaars is gericht en geen tweede Ebay wordt. Een Ebay hebben we tenslotte al.

Als de huidige koers die ze varen meer oplevert zie ik geen reden om dat te doen. Dat ze wegdrijven van hun oorsprong is misschien waar, maar toch niet laakbaar, gezien vanuit buitenstaanders zoals wij?

Het vertalen zal wel worden overgelaten aan vertalers die er speciaal voor in dienst zijn genomen.

Ja, maar dat lijkt me logisch (en een juiste keuze)… Ging ik ook van uit. Zijn dan toch assistenten in vergelijking met de veilingmeesters / -meesteressen?

Bleeeegh. Waarom nou weer de kant van het makkelijke geld kiezen in plaats van vasthouden aan waar je voor staat/stond en waar je groot mee bent geworden. Maar je zal wel gelijk hebben…jammer.

1 like

Tja, vanuit het verkoopperspectief zijn die vertalingen wel interessant. Buiten eBay zijn er betrekkelijk weinig mogelijkheden om internationaal goederen aan te bieden - zeker horloges - op een veilige omgeving maar wel met veel potentiële kopers. Natuurlijk zijn er de fora, de groepen maar daar vind ik veel potentiële kopers tegen vallen - en de ‘veiligheid’ gaat tegenwoordig ook steeds achteruit helaas… - En andere opties zijn vaak onbetrouwbaar als wat. Nadelen zijn ook aanwezig: Ik verzend toch écht liever binnen Nederland, Duitsland/België gaat nog wel, maar zelfs Frankrijk is een serieus probleem, en buiten europe is toch een klein risico. Nou heb ik een redelijke ervaring daarmee, maar ik kan me voorstellen dat hier een hoop mensen rillingen van krijgen. Ik hoop dan ook daarom dat er een optie komt waar je kunt kiezen. Bovendien, waarschijnlijk nóg langer op je centjes wachten.