sneller patina in het donker?

Beste forumgenoten.

Op instagram poste ik vandaag dat ik het leuk vind mijn 16610 zelf vintage te zien worden.
De parel wordt bruiner, de indexen krijgen een lichte zalmkleur…
Een toch wel serieuze liefhebber reageerde op de post dat volgens sommigen tritium sneller patina zou krijgen in het donker.
Voor mij is dit de eerste keer dat ik dit hoor, hebben jullie hier ervaring mee?

Grtz
Matthias

De patina verkleuring komt toch mede door het zonlicht lijkt me?

2 likes

Dat lijkt me toch ook zo, daarom vond ik de stelling net zeer vreemd

Meer door oxidatie, maar die heb je ook wel in het donker.

Tritium is zijn hele leven bezig met een verval tot er niks meer van over blijft, door het verval heeft hij zijn luminiscerende eigenschappen. Zonlicht heeft niks te maken met het tempo daarvan, wel met de activatie van je glow in the dark thingamajingie.

Dus simpel gezegd, als tritium in het donker ligt blijft het vervallen en krijgt het geen prikkel meer om iets te doen.

Ik niet zo.

8 likes

Patina komt toch door uv?.

Jij bent echt slim :sunglasses:

2 likes

WoW, zeer heldere uitleg Han.
Ik had het echt volledig anders voor!

1 like

Dit is heb ik ook vaker gehoord :+1:

1 like

Wat voor effect heeft zonlicht op het radioactief verval van tritium?

2 likes

Aha weer wat geleerd, ik ben ook geen radiolaborant :see_no_evil:.

1 like

Zeg dat maar tegen mijn PhD collega, die denkt er anders over :joy:

Niks in de zin van dat het sneller gaat of langzamer. Tritium blijft vervallen, punt.

Zie het verval maar als een grote zak knikkers die je telkens op de grond laten vallen en de gebroken knikkers moet je er na een dag uithalen. Maar op het moment dat ze gebroken zijn stellen ze zich open en bloot op en hebben ze de eigenschap om de energie van licht eventjes vast te houden.

Verval die knikkers maar weer en weer en weer en op een gegeven moment blijft het niks over.

Coole metafoor hè? De andere metafoor in mijn hoofd waren Tinderdates die na een dag de match met mij opheffen :sunglasses: Fuck, die had ik eigenlijk moeten doen…

Ik ook niet meer.

3 likes

Nee ik weet wat verval is, ik word opgeleid tot scheikundig ingenieur dus het zou een schande zijn als ik dat niet wist.

Ik had alleen het idee dat je impliceerde dat doordat het tritium geen prikkel kreeg van zonlicht het verval sneller ging, en ik kan me niet voorstellen hoe dat in zijn werk zou gaan.

2 likes

Nee, het verval staat vast, dat weet jij dus ook. De halfwaardetijd is 12,26 jaar, voor de nerds onder ons. Maar het krijgt in het donker ook geen energie meer binnen om vast te houden, het zou best kunnen dat het daardoor meer gaat oxideren.

Fancy schmancy hoor, Dr. Ir. Reageerbuis :sunglasses:

Ik denk dat UV licht en oxidatie ook wel van toepassing zijn op het gebruikte bindmiddel, niet op het tritium. Ze hebben iets gebruikt om het plakkend te maken, wat het is weet ik niet.

1 like

Zou kunnen inderdaad, maar ik ben zeker geen expert.

Tot ik klaar ben is het gewoon Mr. Reageerbuis

2 likes

And from this day forward he shall be known as Mr. Reageerbuis.

2 likes

Shit… Dit ben ik dus volledig zelf schuld.

(for future reference)

2 likes

MR RB, klinkt niet slecht toch

2 likes

Ik heb mindere bijnamen gehad :zipper_mouth_face::shushing_face::face_with_hand_over_mouth:

1 like

#durf het @HanDavinci te vragen: Zou moderne superluminova ook sneller ‘slijten’ als je de lume regelmatig ‘oplaadt’ met een UV lampje denk je? :thinking:

2 likes

Ik heb geen flauw idee.

Luminova and SuperLuminova is based on strontium aluminate, mixed with a resin binder.

Als je hiernaar zoekt kun je het wel vinden, ik ga pannenkoekjes eten :pancakes:

2 likes