SPB147 als opvolger voor mijn SKX?

Gisteren wilde vrouwlief graag vast voor haar kerstoutfit shoppen. Ik heb vakantie en ben de beroerdste niet dus ach, ik ga wel mee. Daar stond wel tegenover dat ik graag langs de voor mij interessante etalages wilde voor een mogelijke opvolger van mijn SKX, dus geheel belangeloos was het niet moet ik bekennen.

In een van de etalages zag ik een SPB147, dus direct naar binnen en gepast. Prachtig horloge, mooie bruine (ik geloof dat de juiste term ‘chocolate’ is) wijzerplaat, keramieke bezel en mooi formaat met 40,5mm. De knoop vervolgens nog niet doorgehakt omdat ik merk dat de prijs van €1.050,-- voor een Seiko op rubber met een 6r35 uurwerk me ergens tegenhoudt.

Mijn vraag aan jullie; valt de prijs voor deze configuratie te rechtvaardigen of zijn er andere (niet al te logge en in dezelfde price range liggende) divers die een dergelijke prijs meer rechtvaardigen maar die ik over het hoofd zie?

Heb verder overigens ook gekeken naar de SPB187 maar die wordt me te groot. Ook de SPB077, die ik eerst in gedachten had, ligt wat groot op de pols. Overigens speelt bij deze modellen ook de prijs/uurwerk verhouding…

10 likes

Bezel is niet keramisch.

Ik ben het met je eens dat deze modellen qua uurwerk niet top zijn in deze prijsklasse. Maar wel inhouse en een origineel ontwerp van het horloge. Wat voor andere dingen vind jij mooi?

1 like

Bij welk ander merk krijg je meer voor die 1050 euro?

3 likes

Bij andere merken om bijvoorbeeld een Steinhart te noemen krijg je op een origineel ontwerp en een inhouse uurwerk na voor pak hem beet de helft het zelfde. Zo zijn er nog veel andere micro brands en kleinere merken die daar goed op scoren.

Overigens is die Seiko ook wel iets goedkoper te scoren dan de list prijs.

Klopt helemaal, inderdaad. Maar zoals je zelf aanhaalt heb je dan geen manufactuur uurwerk of een eigen ontwerp. 't is maar wat je zelf belangrijk vindt. Zelf zou ik geen 500 euro willen uitgeven voor een hommage. Met een ingekocht uurwerk heb ik dan weer geen probleem.

Wat vindt TS belangrijk, dat is wat telt…

2 likes

Volgensmij zag ik net een spb147 in het blauw staan.
Dan is iig de kop eraf

3 likes

Check!

Overwogen, maar wil nu toch iets met wat meer een eigen gezicht, dus Steinhart staat niet op een shortlist bij me. Yema wellicht wel, maar hoor wisselende verhalen daarover. Verder ga ik er redelijk blanco in, anders dan genoemde formaat en prijsklasse.

Klopt, maar ook dan blijft mijn vraag staan of het niet gewoon te weinig uurwerk voor teveel geld is en er beter passende mogelijkheden zijn

1 like

Maar of je nou voor een 800 euro nou zoveel meer gaat vinden? Alles in deze prijsklasse qua nieuwe horloges is een standaard etatje of een vrij basic inhouse van de grotere merken. Als je voor dat geld echt wat bijzonders wil kan je beter bij vintage dress watches gaan kijken.

1 like

De 077 is ûh, hoe zeggen ze dat ook al weer … heel veel bang for the buck! Zaratsu afgewerkt met een bewezen uurwerk enne in nieuwstaat voor rond de 700 te koop.

Ik ben zelf aan het kijken naar de SPB143 of 145 als ‘vervanger’ voor de 077. Wil graag de stalen band want ik heb al een duiker op rubber… :sunglasses:

Ik vind van wel. Oh enne, nooit de adviesprijs betalen. Nergens voor nodig. :wink:

1 like

Hoe kom je daar bij?

1 like

Staat gewoon op de Seiko website … :sunglasses:

Bron: https://www.seiko.nl/collectie/detail?item=SPB077J1#specsDiv

5 likes

Ik ken geen duiker in deze prijsklasse waar je iets bijzonders krijgt qua uurwerk. Persoonlijk heb ik liever een ETA of Selita werkje dan dit type seiko uurwerk, omdat daar de datumwissel en de secondewijzer mooier gaan.
Qua stijltje icm een standaard uurwerk heb je genoeg keuze, zoals de Oris 65, Doxa Sub200 en de Mido ocean star tribute etc. Deze Seiko vind ik ook erg mooi, alleen jammer dat er geen stalen band op zit.

13 likes

Dat heb ik nog niet eerder gelezen. Best bijzonder dat ze in deze prijsklasse een mannetje aan het werk zetten om die polish erop te krijgen. Ik vraag me af of dit helemaal vergelijkbaar is met wat ze bij Grand Seiko bewerkstelligen. Is toch een beetje het parade paardje van GS.

1 like

Nog even en ze laten die man ook een minuut een dremel langs die SKX-successors halen. Allemaal aan de Zaratsu.

4 likes

Yema !

2 likes

Ja de prijs is te rechtvaardigen. Maar het kan ook goedkoper, nieuw… :white_check_mark:

Groetjes

8 likes

Eender welk vintage model van vrijwel eender welk merk.

1 like

Vintage komt met zn eigen set problemen.

Vind dit betere prijs/kwaliteit dan bijv een Oris 65.

2 likes

:face_with_monocle: