Speedmaster 145.022-74

Hoi,

Deze speedmaster staat te koop aangeboden. Zover ik kan beoordeling is het origineel, maar mogelijk sprake van relume?

Hoor graag jullie mening! Thanks!

Michiel

De dial en wijzers lijken wel nieuw. De bezel trouwens ook. Geen idee of dat OEM onderdelen zijn of aftermarket.

1 like

Heb je geen foto recht van voren?

Die lume lijkt wel to good to be true

Kijk even naar die dots op 12 uur, lopen in elkaar over, lijkt me wel een aanwijzing

3 likes

Lastig kleur beoordelen op een scherm maar nog nooit zag ik een zo gele lume! Beware…

1 like

Geen andere foto’s helaas. Hier wat vergroot.

Bij de 90 loopt hij ook wat uit. En aan de achterkant te zien heeft hij geen 40 jr in de kast gelegen.
Aan de onder kant lijkt ook wat roest te zien. Ik had dit horloge ook al gespot, maar had ook mijn twijfels

1 like

Ik zie hier wat tekenen van lichte waterschade wat betekent dat er ook schade aan de dial etc. Geweest moet zijn.

Mijn gevoel zegt een vervangen exemplaar.

3 likes

Je zou het eigenlijk alleen echt goed kunnen testen met een UV lamp en een bak expertise.

Heb even rond gevraagd op instagram en die durven hier ook geen uitspraak over te doen omdat speedies vaak goed opgeknapt worden.

1 like

Maar als het tritium relumed is, dan zie je toch geen verschil?

Vandaar de bak expertise! Dan kan je uiteraard het verschil zien.

Heel vroeger werd het radium of tritium, ook bij de echte topmerken, vaak veel minder netjes aangebracht dan tegenwoordig. Maar dan zou het nu toch sterk verweerd moeten ogen. Dit is gewoon een “sloppy relume” van recente datum. Ik zou verder zoeken.

Er is ook nog eens “faux patina” - lume gebruikt, wat je tegenwoordig zelfs tot bij Patek gebruikt ziet worden. Maar de kleur bij deze Speedmaster is wel heel slecht gekozen…

O ja, je tachy-ring zit niet goed uitgelijnd. Neigt naar links. Niet dat dit bij moderne Speedies nooit voor komt… :roll_eyes::grin:

7 likes

Heren,heren,heren kom op zeg.Dit is toch zo klaar als een klontje…
Zeker gezien de handjes en chronowijzert. @Cas86 kijkt u even mee aub?
f5006a418bb0cba8f7a081eb989dc0392b3d9894_1_374x500
Zo ziet oa originele lume uit '85 eruit,met geen niet zonder waterschade.

11 likes

Het linker bolletje naast de twaalf loopt ook gewoon over in het streepje?

1 like

Ik ben geen Speedmaster expert by any means, maar dit doet me ook geen deugd. Kan mij niet voorstellen dat Omega ooit een wijzerplaat zou verkopen waarbij dit zo inelkaar gelopen is.

Jazeker is dit ‘relumed’ en dit is nog gedaan met een kwast ook.

Verder zie ik een flinke deuk in de bezel (bij 75) en zet ik een vraagteken bij de 677-endlinks. Die zijn er ook later opgezet vermoed ik

2 likes

Chuckie zo te zien? Maar idd op zeker relume