Na een poosje de SM op staal te hebben gedragen komen daar de eerste veegjes en deskdive sporen.
De band is zowel mat als glans.
Wat kan je met een copecod poetsen? De veegjes zitten op het matte gedeelte en de clasp.
En als het niet raadzaam is, hoe doen jullie je banden onderhouden en mooi maken?
De enige manier om dit goed te doen, is eerst de hoogglans-strips zeer zorgvuldig afplakken. Is speciale tape voor te krijgen (CousinsUK, o.a.). De band dan satineren - ik gebruik zachte Scotchbrite; de hardere variant neemt te veel van de randen weg en rondt de boel af. Scotchbrite op een harde ondergrond fixeren, en de band zelf met zeer stabiele, niet te hard drukkend, bewegingen daar overheen halend. Daarna de gesatineerde delen net zo zorgvuldig afplakken, en alleen de smalle strips met - bijvoorbeeld - Cape Cod.
Gaat heel veel tijd in zitten, en elk foutje zie je meteen. Ik zou je band maar gewoon laten “leven”, anders blijf je bezig.
Zijn er genoeg die er een schuursponsje voor gebruiken. Ik zelf polijst niks aan mijn horloges, vind het zonde en niet nodig.
Dus vooral doen waar je zelf het beste bij voelt.
Cape cod is voor gepolijste delen. Als je toch wat wil gebruik dan voorzichtig een schuursponsje. Zo heb ik ooit mijn SMP sluiting weer als nieuw gemaakt (voor de verkoop )
Cape cod idd alleen voor de ‘glimmende’ delen. Ik heb zelf ooit de fout gemaakt om een matte sluiting met cape cod te behandelen. Hij was wel als nieuw, maar dan hoogglans… Je kunt de matte delen als hierboven beschreven wel zelf doen, wel de schuurspons oid dan in één richting bewegen! Zelf zou ik het pas weer doen als het echt niet meer fraai is en dan wel door een juwelier. Die kunnen het voor een paar euro’s weer als nieuw maken.
Wel de ‘ruwe’ kant. Sommige mensen gebruiken zelfs fijn schuurpapier. Ik moet er wel bij zeggen dat ik het zelf nog nooit heb gedaan en ook niet snel zal doen. De juwelier bij wie ik het heb laten doen, vroeg € 15. Daarvoor wil ik zelf geen risico lopen.
Ik gebruik zelf autosol stainless steel polish voor het polijsten van rvs en staal. Dit werkt heel erg goed icm met een zachte doek. Het werkt nog beter als het te bewerken materiaal warm is.
Misschien een tip…
Cheers TY