Ik ben aan het uitkijken naar een stalen band.
De huidige temperaturen hebben het vuurtje voor de zoektocht weer even aangewakkerd
Het “origineel” is een 1560 / 1562 / 1563 band. Mocht iemand deze een “over hebben” dan hoor ik het graag.
Zijn er nog alternatieven die jullie kunnen bedenken voor deze 18 mm lug kast?
Ik heb ook al even geïnformeerd naar een nieuwe (€1000 kreeg ik te horen …als ik wat rond lees op het web, dan lijkt me dat wel heel veel. Zeker ook als ik zie wat jullie betalen voor originele 1171’s of 50th aniversary banden. Dus ik heb elders ook nog een vraag uit staan)
De 1563 met eindschakel 850 kost € 650,- nieuw in de verpakking en past direct op uw horloge dat dan het nummer 35205300 zou hebben met deze band.
Stuur maar een PB bij belangstelling.
De 1560 en 1562 worden niet meer geleverd door Omega.
Plaatje van de Speedy Tuesday “Tribute to Alaska III”. Leuk feitje wellicht: de originele Alaska III uit 1979 werd gemaakt voor de Space Shuttle missies en is nooit commercieel op de markt gezet (en zijn wel wat wijzerplaten wonderbaarlijk in Italië terecht gekomen…). Omdat destijds de “Buy American Act” -een wet dat verplicht dat er bepaald deel van het product in de VS gemaakt moet zijn- strenger werd nageleefd, moest Omega de kasten door een Amerikaans bedrijf laten fabriceren. Anders kregen ze het contract niet vermoed ik. Dus deze kasten wijken ook af van de reguliere Speedmaster kasten uit die tijd.
Opvallend anders aan de Speedy Tuesday 1 Tribute is -naast het gebruik van de moderne kast en het 1861 uurwerk- het “applied” vintage Omega logo (Alaska III had het moderne logo en deze was tevens geprint). Deze zit ook op de kroon en dat is het enige deel wat gepolijst is bij dit horloge. De wijzers zijn geborsteld (Alaska III had gewone witte wijzers), de “seconds track” heeft twee streepjes tussen de minutenindexen en niet vier. En natuurlijk is het reversed panda effect ook een duidelijke ;-). Mis ik nog iets?
Vandaag na drie lange maanden eindelijk mijn eigen Speedmaster Pro mogen ophalen. Wat een juweeltje! En nog net op tijd, voordat Omega later dit jaar het model gaat ‘verbeteren’.
Het is al 90% zeker dat de nieuwe Speedmaster een hand-opwind versie van de 3861 Coaxial krijgt. Ik weet niet uit mijn hoofd of die Chrono certified is, maar het zou me niet verbazen. Duurder wordt hij in elk geval zeker.
Maar laten we eerlijk zijn, hoe leuk en high-tech coaxial ook is, niemand koopt een Moonwatch om zijn hightech en precisie. Althans… ik niet. Ik koos hem juist omdat hij nog het karakter en de quirks van een 50s/60s horloge heeft.
Zo lang moeten wachten? Ow ja de fabriek heeft natuurlijk een tijd stilgelegen. Blijft mooi zo’n display caseback met zicht op de 1863. Het is jammer dat bij de 1861 een plastic onderdeel duidelijk zichtbaar is, anders had ik het nog wel overwogen om zo’n zichtbodem te plaatsen.
Ja, het wachten viel me best zwaar. Vooral de gedachte dat ik misschien net te laat zou zijn om nog dit model te krijgen heeft me best even nerveus gemaakt. Maar uiteindelijk dus toch goed gekomen.
Voor mij was de belangrijkste reden om de Sapphire Sandwich te kiezen dat ik 'm als daily wearer wil gebruiken. Maar die display caseback speelde toch ook wel een beetje mee. Het is een prachtig uurwerk om naar te kijken (in elk geval voor mijn beperkte referentie - ik bezit geen Patek of AL&S ).
Qua afwerking is het natuurlijk een “simpel ding” in vergelijking met Patek Philippe, maar de 1861 is een directe nakomeling (met wat updates) van de Lemania 2310. Dit basiskaliber is ook gebruikt door Patek Philippe, Vacheron Constantin en nog een paar. Dus het bevindt zich in goed gezelschap.
Wat geniet ik toch van dit topic!
Een van de meest iconische en tijdloze horloges die er maar is!
Ik heb zelf ook in de nabije toekomst, als ik iets moois tegenkom, een reduced aan te schaffen!
Tot dan geniet ik van al het moois dat jullie dagelijks delen, dank!