Ik wil de speedy was vaker als casual dresswatch gaan dragen. Ik zoek wat inspiratie qua leren bandjes. Kom maar op… voorkeur voor bruin denk ik.
Ja echt perfect
Volledig zacht rondom de pols omdat de hardware aan de buitenkant van de strap zit.
8 weken wachten maar dan heb je ook wat
Ik volg deze graag even!
Ga eens naar post 1 en begin te scrollen zou ik zeggen
Precies. Of even een zoekopdrachtje. Genoeg te vinden.
Dat heb ik zeker gedaan. Maar denk misschien vinden jullie het als liefhebbers leuk… zou zomaar kunnen he.
Zojuist de Speedmaster weer op leer gezet (foto’s volgen nog). Wat mij opviel is dat de kast en de lugs enigszins “beschadigd” zijn geraakt door de stalen band. Dit riep bij mij de volgende vragen op:
- Is dit normaal?
- Gebeurd dit bij alle stalen banden op de Speedmaster? Zo heb ik de laatste maanden de 1171 band gedragen of gebeurd dit net zo goed bij de 1958 band?
Zie onderstaande foto’s:
Heb beide banden en precies dat.
Hmm lijkt met de 1958 minder te zijn?
Jaren 80 1171/1 band overigens. Eergister weggebracht voor nwe pakkingen en testjes. Én de 633 endlinks nu echt goed op de lugs aan te laten sluiten. Wilde er zelf niet aan beginnen.
Die kast uit 85,waarvan zelfs dik 20 jaren ongebruikt,ziet er achter de lugs ook niet gelikt meer uit. Soit!
Met nog een weekje te gaan is hij weer thuis

Jaren 80 1171/1 band overigens. Eergister weggebracht voor nwe pakkingen en testjes. Én de 633 endlinks nu echt goed op de lugs aan te laten sluiten. Wilde er zelf niet aan beginnen.
Die kast uit 85,waarvan zelfs dik 20 jaren ongebruikt,ziet er achter de lugs ook niet gelikt meer uit. Soit!
Precies dit, maar het is met alle endlinks die tegen de kast aankomen. Holle endlinks zoals de 633 hebben natuurlijk een dunne stalen rand die tegen de kast drukt. Bij solid endlinks wordt de kracht verdeeld over een veel groter vlak. Bij iedere minimale speling en frictie krijg je krassen. Ik heb het ook bij mijn Speedmasters met een stalen band. Het is eenvoudig weg te polijsten als het een keer nodig is, maar de endlinks dekken het ook af. Ziet er alleen niet zo mooi uit met NATO straps, maar een stukje stof aan een horloge vind ik sowieso al niks
Zorg er sowieso voor dat de endlinks goed aansluiten en er mininale beweging is. Anders is de schade veel groter en dieper.
Mooie kans om een “voor en na” foto te maken!
‘Voor’ foto’s staan er hier wel voldoende inmiddels dacht ik
Precies de uitleg waar ik naar zocht, dank!
Absoluut, maar bedoelde meer dat je vanuit dezelfde hoek weer zo’n foto kan maken en dan is het verschil hopelijk goed zichtbaar. Stuur maar door, ik kan ook het wel combineren in 1 foto als het zover is (y).
Graag gedaan. Je zou eventueel een stukje tape daar kunnen plaatsen maar dat moet dan wel heel strak gebeuren. Als je het later op een stalen band verkopen zie je er toch niks van. Part of the deal!
Gaan we weer voor de 5 duizendste keer. Volgens Omega kun je gewoon zwemmen met een Speedmaster, mits goed onderhouden en jaarlijks even getest (5 min werk).
Mocht je dit in twijfel trekken, dan is de keuze om een Omega te kopen best apart.
Ik weet dat mensen zonder probleem zwemmen met een Speedmaster en met de juiste pakkingen zou dat ook geen probleem moeten zijn, zolang je de pushers van de chronograaf niet indrukt.
Maar op dat plaatje staat niet dat je ermee kan zwemmen, maar dat het wel onder water gehouden kan worden. Bij het 10bar t/m 15 bar plaatje staat pas “water surface activities” dus zwemmen?
Het heeft allemaal te maken met de kracht wat het water op het horloge. Dus als je je rustig in het water laat zakken kan je zonder problemen afdalen naar 50 meter. Maar als je gaat zwemmen kan de kracht veel groter zijn.
Lastige materie, dus daarom inderdaad altijd goed de waterdichtheid laten testen. Dat kan bij elk horlogemaker gratis of tegen een kleine vergoeding.