Het is de 3572.50 (1999) en geheel tegen mijn eerdere idee in, ga ik deze laten “ombouwen”. Ik dacht namelijk eerst mijn 2017 Moonwatch hiervoor te gebruiken, maar toen ik beide naast elkaar hield viel mij de “slechtere” dial print van de 1999 Moonwatch mij op. Iets minder duidelijke print en daarmee iets saaier. Dus dan maar die ombouwen! Dan is er aan de achterkant ook nog wat leuks te zien
Helaas was de amplitude en de afwijking per dag te hoog na 21 jaar geen onderhoud gehad te hebben, dus hij krijgt nu een opfrisbeurt. Scheelt ook weer de kosten van de wijzerplaat/wijzers wissel (leuk alliteratie) want deze moeten er sowieso vanaf voor de full service. Ik denk dat er weinig vervangen hoeft te worden, want het horloge was bijna nog als nieuw.
Nee ik zit niet op hete kolen hiermee, dus ik hoor het wel als het klaar is. Heb het weggebracht bij WatchInside in Rijssen. Hij werkt alleen, maar levert wel topwerk. Helaas daardoor ook wat langere wachttijd op het moment.
Zo’n band heb ik toevallig gisteren van mijn Omega vouwsluiting geplukt. Die van Omega is heel erg duur maar ook echt prachtige kwaliteit. Ik heb verschillende alligator straps gehad maar deze van Omega is wel het meest prettig: glad en zacht, stevig en toch flexibel (ja ik heb het nog steeds over een horlogebandje voordat iemand afdwaalt). Deze band -maar dan met donkere voering dacht ik- zit ook op de Moonwatch (dus de andere uitvoering dan die met de stalen band). Wellicht kan je ‘m bekijken bij een AD om te zien of het wat is.
HD straps (Tuang Vu ofzo) uit Vietnam maakt ook prima crocostraps voor een prima prijs. En geen importkosten want hij verstuurt het onverzekerd en met een lage waarde, als een soort bonus voor klanten. Hij werkt ook met Europese leveranciers van leer, dus volgens mij zit het wel goed (deels…). Kosten zijn zo’n 120 tot 150 euro voor een maatwerk crocoband inclusief verzending
Ik ken genoeg liefhebbers die er mee zwemmen. Alleen even vantevoren de waterdichtheid goed laten checken. Dat is een minuut werk bij een goede horlogemaker. Een pakking die niet goed zit of ouderdom kan hier een flinke invloed op hebben.
Ik denk maar weinig mensen een Speedmaster of Seamaster kopen met kennis van de waterdichtheid. Het gaat toch om de looks. En ik denk dat 95% niet eens het water in gaat met hun Seamaster.