Speedmaster only II

Haha ja, ik heb een speedy met 1861 uurwerk en een speedy met 3861 uurwerk en ik vind de 3861 wel beter om eerlijk te zijn. Is een stuk moderner met hacking seconds en betere accuracy.

1 like

Ik weet wel zeker dat de 3861 beter is. Ook betere antimagnetische eigenschappen en hogere power reserve. Mooi vooruitgang. Ik ben ook benieuwd wanneer de nieuwe Speedmaster Professional Moonwatch met 3861,gaat komen. Volgens insiders had dit tijdens het Time 2 Move event geïntroduceerd moeten worden, echter is dit al enkele maanden geleden geannuleerd en nog steeds geen nieuws :face_with_monocle:. Ook niks over het opnieuw kwalificeren van het uurwerk conform de NASA requirements. Alhoewel ieder uurwerk tegenwoordig die test wel overleefd?

1 like

10 likes

Ik ben benieuwd wat voor tools jullie gebruiken voor het wisselen / verwijderen van de Speedmaster band? Ik hoor graag :smile:

1 like

Voor staal en een NASA strap deze:

https://www.watch-tools.de/tools/bracelet-tools/spring-bar-plier-for-omega-watches-official-geneva.php

Voor leer gewoon bijgeleverde tool.

1 like

Je hebt nodig: gevloek, handigheid en een Bergeon 6767.

De handigheid zit 'm in het “lostrekken” van de springbar uit de lughole. Daarna druk op dat punt tegen de end link aan (aan de bovenkant / voorkant) en die druk blijf je uitoefenen zodat de springbar niet terugschiet in het gat. Daarna doe je de andere kant en dan komt het los. Mocht je weer gaan monteren, zorg dan dat je altijd 18 of 19mm springbars gebruikt en nooit 20mm (Omega levert het volgens mij ook met 18mm springbars)! 20mm gaat gewoon niet werken en je lugs zitten zo vol krassen van rondvliegende springbars en uitschieters. NATO straps altijd gewoon 20mm.

Ik heb ook nog een peperdure Bergeon 6825 Plier gekocht (210 euro…), waarmee je beide springbars tegelijk kunt indrukken. Maar ik bak daar juist weer niks van. Mocht iemand die willen overnemen…

Succes :wink:

3 likes

Lukt het niet? :stuck_out_tongue_winking_eye:

Wa kost da zo’n Bergeon 6767? En is het het geld waard? Momenteel monteer ik al m’n banden met de meegeleverde tool. Gaat opzich aardig, maar volgens mij moet er een gemakkelijkere oplossing zijn. Edit: @Neyra :wink:

Zoals jezelf al aangeeft is het maken van krasjes al snel gebeurd, vandaar dat ik opzoek ben naar een tool die dit zoveel mogelijk voorkomt.

De beste tool tegen krassen is plakband :wink:

Een Bergeon 6767 kan je al voor een paar tientjes krijgen en ik gebruik het al jaren zonder problemen. Je kunt er ook bredere of smallere vorkjes opzetten. Geen idee of de Omega tool volstaat, ik denk het wel. De Bergeon is 14cm lang en slank. Dat ligt prima in de hand.

Google kan je vast verder helpen voor een verkooppunt. Amazon verkoopt ze voor 25 euro.

3 likes

Plakte ik iedere keer al netjes af inderdaad. Zie 'm staan op Amazon voor €25,- kwam ook deze website tegen waar die €20,- is: https://pangehorloges.nl/bergeon-6767-f-springbar-tool/

Misschien dat iemand hier nog een Bergeon 6767 te koop heeft voor een leuke prijs?

Bij cousins UK volgens mij 18 euro

20 euro is toch al redelijk een no-brainer? Tenzij er 10 euro verzendkosten bijkomt natuurlijk…
Het is helaas geen goedkoop merk.

Zeker waar, maar misschien heeft er iemand eentje liggen die ligt te verstoffen. Begrijp dat er een 6767S en een 6767F is lijkt me dat je de S moet hebben?

Verschil tussen F en S zit 'm in het vorkje. De 6767 is de tool zelf.
Ik heb destijds de 6767F besteld en dat werkt prima. De S is groter, dus voor grotere springbars denk ik. Zie hieronder:

The Bergeon 6767-S is used for fitting and removing spring bars in watches. Slim,nickel plated brass body. With 1 pointed pin end Bergeon 6767-B Ø0.80mm and 1 forked end Bergeon 6767-A width 3.00mm.

Bergeon 6767-F Spring Bar Tool. Slim, nickel plated brass body. Supplied with 1 fine pin 6767-BF Ø0.80mm, 1 fine forked 6767-AF width 1.20mm.

3 likes

Opzoek naar een 6767F, mocht iemand er één hebben liggen stuur me gerust een bericht! :smiley:

2 likes

Topding :sunglasses:

3 likes

Jammer van de Invicta in het Speedmaster topic :stuck_out_tongue:

5 likes

Ik gebruik ook de Bergeon. Je krijgt vanzelf de handigheid in het bandenswappen. Doe vooral voorzichtig en hou druk op de pushpin. In het begin kun je de lugs voor de zekerheid voorzien van een stukje tape. Al snel is dat niet meer nodig.
Ik heb de Bergeon via @vierport (Pangehorloges).

1 like

En ik had hem nog wel ondersteboven gelegd… :wink:

1 like

Aanrader? Betaal je verzendkosten? Anders ga ik 'm daar ook bestellen.

1 like