Waanzinnig!
Ok een review van.
Zoals zo velen zat de band met de fixed end links van mijn speedy niet lekker. Het horloge valt vele malen groter dan dat hij is. En het ontbreken van een fijnafstelling doet het ook niet goed.
Dus ik gezocht en bij jullie afgekeken naar alternatieven.
1e alternatief was er een stoffen bandje op zetten. Dat heeft even geduurd want met mijn ex panerai heb ik tich bandjes gehad waarvan er nooit eentje echt helemaal lekker zat. Te los, gaatje verder te strak. Een ervaring die ik heb van vele lederen en stoffen bandjes uit het verre verleden. Dus ik had voorzien dat dit ook op de speedy zo zou zijn. Nu had ik toevallig een ali bandje liggen voor mijn sporthorloge wat ook op de speedy past. En die heb ik er eerst maar even omgegooid om te kijken of de speedy echt mooier zit zonder de fixed en links. Warempel, mijn geluk kon niet op. Dit bandje zat als gegoten en gaf de speedy een perfect gevoel om de pols.
Dit bandje heeft er dus langer om gezeten dan verwacht. Maar heeft wel de weg vrijgemaakt voor vervolgstappen.
2e alternatief. Een stalen band.
Van plaatjes leek mij de flat link van Forstner erg mooi. En het is een band waar ik veel goed over hoor.
Dus zodoende besteld. Maar met mijn cheap ass hoofd de goedkoopste verzend optie gekozen. Na een maand wachten nog steeds geen bandje. Forstner gecontracteerd. " geen probleem meneer, hij zal wel bij de douane liggen en u zult hem uiteindelijk wel krijgen. Maar een maand wachten is niet leuk dus geef ter controle nog even uw adres en we sturen een nieuwe op". Wow dat is service. Nog even gevraagd of ik bij kon betalen voor de snellere track en trace verzending. Ook weer geen probleem. " U heeft al voor shipping betaald, dus als u het verschil overmaakt gaan we het regelen". Top service.
En na een paar dagen de Forstner flat link. Helaas was ik niet echt happy.
Het is een erg dunne band die ik uiteindelijk niet bij de kast vond passen. Daarnaast zitten er een aantal schakels op die een beetje rekken. Door vele geroemd als erg prettig, maar ik vond ze vrij slap en het geheel niet erg solide overkomen.
Dat niet erg solide overkomen is voornamelijk een gevoel wat voortkomt uit het dun en ligt zijn van de band. De band zelf is stevig, de verwijderbare schakels zitten met schroefjes. En de afwerking is goed, zeker voor zijn geld. Het geheel had iets strakker gekund. Ik heb het gevoel dat ze het polijstwiel soms iets te lang hebben laten lopen en dat sommige randen net iets strakker hadden kunnen zijn. Dit is echt alleen op zeik niveau naar de band kijkende, dus laat je niet afschrikken. Het is ook een kwestie van smaak. Ik hoor sommige andere hier regelmatig klagen over te scherpe randjes.
Optie 3 kwam in beeld.
De oem band van de nieuwe speedy. Deze zou passen ware het niet dat de end links dan een beetje gekanteld zitten.
Ik heb deze lang overwogen om zeker te zijn van een hoog niveau van afwerking. Dat klinkt erg met de neus in de lucht. Maar mijn alternatief 4 heeft splitpennetjes van de verwijderbare schakels. En ergens geeft dat niet echt het gevoel wat je bij een modern horloge wil hebben.
Maar goed. De prijs was niet zozeer het breekpunt. Alleen niet netjes zittende endlinks en geen fijnafstelling, toch maar verder gekeken.
Dus op naar optie 4.
De US 1479. Aangemoedigd door u allen en dat deze band een fijnafstelling heeft.
Dit keer wel betaald voor fatsoenlijke verzending en binnen een week stond fed ex voor de deur.
Als eerste de band zelf uitgepakt en deze maakt een solide indruk. Een clasp uit gevouwen staal, maar met het dichtdrukken merk je de kwaliteit deze sluit goed en solide en ziet er netjes uit.
Bij echt de laatste schakel die in de end link gaat is het niet echt netjes afgewerkt. Niet dat ik ga lopen zoeken naar dit soort dingetjes, maar ik wil wel goed bekijken wat ik heb. Het gat waar straks ook de springbar doorheen gaat heeft een scherp randje en had beter en glad afgewerkt kunnen / moeten zijn. Nu verdwijnt dit deel in de end link, maar het is de opmaat voor de afwerking van de end link.
De end link. Tegenvallen is een verkeerd woord, maar het valt direct op de kosten niet in het ontbramen zijn gaan zitten. Zodra zoiets opvalt ga ik verder kijken en dan valt ook op dat er op sommige punten een soort putjes in het materiaal zitten. Nu maak ik me over die putjes niet zo druk, die zitten allen maar op de plekken die straks niet zichtbaar zijn. Dus niet echt een probleem, maar fabricage technisch vraag ik met wel af hoe ze daar terecht komen.
Als voorbeeld. Het uitgefreesde gedeelte waar de springbar zichtbaar is, die heeft waar hij aansluit aan de binnenzijde van de lug braampjes. En De kleine “vleugeltjes” die op de lugs liggen zijn aan de lug kant zo scherp als een scheermes.
En die scherpe braampjes wil ik niet tegen mijn horloge. Gelukkig hebben we naast ome seiko ook tante Tamiya die mij voorziet in modelbouw materialen. O.a. schuurpapier grid 600 tot aan 4000. Dus even een klein beetje twee hobbies samengevoegd. En na wat minimaal werk zijn beide endlinks ontbraamd.
Daarna past het allemaal perfect, hier echt geen een klacht over.
Ook de splitpennetjes voor de boel op maat te maken komen met lichte maar solide dwang los en weer vast. Totaal niet het idee dat je met iets goedkoop van doen heb. En ook al zijn het “maar” splitpennetjes, bij mijn fossil horloge van 20 jaar terug doen die ook nog steeds gewoon dienst.
Al met al ben ik er erg blij mee. Deband is niet te dik, niet te dun. Een mooie taper. En nu zo om de pols maakt het een solide en mooi afgewerkte indruk.
De krasjes in het hesaliet beginnen toch wel een soort van samen te scholen, misschien maar eens poetsen.
Toffe review! Heb de 1450 maar wordt nu erg nieuwsgierig naar de 1479… Liggen die smalle ‘strookjes’ op de buitenste links iets verdiept of hebben ze een andere afwerking (gepolijst vs brushed)?
Hele gave lumefoto!
Foto van vanmiddag. Speedy Reduced op blauw leren band met witte stickels om de witte accenten van de wijzerplaat te matchen
Fijne avond allemaal.
Is er iemand in dit topic die mij kan helpen met een dial+wijzers wissel? Liefste in de buurt van Den Bosch. Uiteraard tegen betaling.
Dankjewel
Here we go!
Beginnende met een kort resume van de speedy x-33 (de 1861 heeft een gelijke consrructie).
De band bestaat van links naar rechts uit 5 separate delen. Brede strookjes. En aparte smalle strookje die afhankelijk van hesalite of safier anders is afgewerkt.
En bij de end links zijn die smalle strookjes ook aparte stukjes die in de endlink zijn gemonteerd.
Waarvoor dit begin. Toen ik de band bestelde kreeg ik geen duidelijk beeld. En op basis van de endlink dacht ik dat er simpelweg twee streepjes over de band liepen die het bovenstaande idee simuleerden.
Nu is dat bij de end link inderdaad het geval.
Maar de band zelf bestaat uit meerdere delen met ook weer separate smalle strookjes.
Die strookjes hebben net een andere curve dan de rest van de link waardoor ze iets dieper vallen. Erg netjes gedaan dus.
Het nadeel van het geheel is wel het verschil tussen de endlink en de band. De streepjes op de endlink hadden wat mij betreft wat verder door moeten lopen voor de illusie van aparte strookjes in stand te houden.
Nu zit er wel een eigenlijk iets te duidelijk verschil tussen de constructie van de band die top is. En de endlink die wat meer vintage oogt.
Laatste uitbrander. De ene endlink is bij mij helemaal goed. De andere endlink is de afwerking net niet 100%. Onderstaand zie je dat bij de rand van het middelste deel wat aansluit op de band er een paar hapjes uit zijn waardoor die rand niet strak doorloopt.
Misschien dat ik daarover nog een mail naar US doe. Ik heb deze link nu aan de 12 uur kant gemonteerd en de hapjes zijn erg klein dat ik het met dagelijks niet vind opvallen.
Gaaf! Dit vind ik dus 1 van de mooiste LE’s
Jan Smit? Ben jij dit?!?
Jantje
Staat goed! Lekker fris met de oranje accenten.
Gaat! Mooie uitvoering
Bedankt voor het delen! Mooie duidelijke foto’s en een gedetailleerde review. Ik heb geen interesse in deze hommage banden, maar ik vind het wel interessant wat UC en Forstner te bieden hebben, mede gelet op de scherpe prijzen. Ziet er netjes uit, echter valt het me vooral op dat ze beiden volledig de plank misslaan met de eindschakels. De afwerking komt niet in de buurt van de echte Omega eindschakels en dat verbaast me, omdat de banden er wel correct uitzien. Bij de 812 replica eindschakels zijn inderdaad de lijntjes te ondiep afgewerkt, alsof ze het een paar keer gepolijst hebben. Dit is bij de echte 812 ook niet heel diep, maar wel een stuk breder, waardoor het meer aanwezig is. Wellicht zijn deze verschillen er om de vintage markt niet teveel in de weg te zitten?
1479/812 band (destijds laten borstelen voor de ST1):
Ik kan me niet echt voorstellen dat je als US of Forstner de vintage markt wil ontzien. Lijkt mij juist andersom. Dat je iedereen die twijfelt om iets vintage te kopen naar je product wil trekken.
Gezien de leeftijd denk ik dat een eventueel recht/patent is vervallen en dat ze het gewoon mogen namaken.
Dus ja. Ik denk dat het eerder iets productie technisch is. Wat wel beter zou kunnen, maar wat te veel geld kost.
Ik ben blij met de band. Maar ook aan de braampjes zie je dat het zo goedkoop mogelijke arbeid is.
Amerikanen zijn nogal van de “made in the USA”. En aangezien ze daar niet breed mee adverteren zal het wel een china product zijn. Gemaakt volgens de specificaties van US en exclusief voor US. En voor die prijs verbaast me het niet. Daarmee is made in de usa ook geen garantie dat het beter en netter is.
Ik heb US ook gemaild over die ene endlink die niet helemaal netjes is. Daarop kreeg ik een mailtje terug wat niet zei dat ik een zeikerd was, maar wat wel 100% dat gevoel overbracht. Maar ze zouden een nieuwe endlink opsturen.
Maar ik snap het ook niet echt. De band zo netjes, en de endlinks dan weer matig.
Uiteindelijk ben ik wel blij met mij keuze.
Ik had geen zin in echt vintage. Ik ken de markt niet, de echtheids kenmerken. En om nu een band met rek en krasjes van de vorige eigenaar over te nemen. Daarvoor het ik geen nieuwe speedy gekocht.
Bij een nieuwe 3861 band op de 1861 zitten de endlink niet netjes. Wat ik bezwaarlijker vind dan de gebreken aan de US endlinks.
En ook al had ik opzich het geld voor een nieuwe OEM band over. Ik kan nu aardig wat euro’s in een andere hobby steken.
Maar daar is die niet voor gemaakt dus vind ik dat logisch.