Zojuist bij Van Baal geweest en voor het eerst een Speedmaster gepast - en bijna mee naar huis genomen. We waren daar redelijk spontaan voor een Oris voor mijn vriendin en ik heb gelijk maar van de mogelijkheid gebruik gemaakt om wat te passen.
Dus ook de Speedmaster gepast, want die staat al heel lang op mijn lijstje. Maar ik vond hem voor mij wat te iel - hij deed het hem niet voor mij. Toen kwam er een Speedmaster Racing op tafel en die vond ik perfect! Echt een supermooi horloge. Ik werd daar gelijk erg hebberig van en stond ook een stuk beter om mijn pols. Was mijn vriendin het gelukkig mee eens. Maar wel een stuk duurder dan gepland en wat minder goed verhandelbaar dan een reguliere Speedmaster.
Aangezien mijn vriendin de Oris wel wou hebben geprobeerd om een scherpe combi deal te doen, maar helaas werd hem dat nĂ©t niet. Opzich balen, maar aan de andere kant scheelt het wel flink wat euroâs aan âadhocâ aankopen
Plaatje erbij (in het echt oogt hij stuk beter vind ik):
Ik dacht dat hij geen AD meer was?
Veel voorraad nog dan?
Klopt, zijn geen AD meer, maar ze hebben nog wel wat Omega op voorraad uit de AD tijd.
Dus⊠inmiddels heb ik mijn horloge in twee jaar tijd voor de derde keer teruggekregen nadat ik deze had ingeleverd vanwege problemen. De laatste keer, omdat het horloge soms (niet altijd) âs nachts op het nachtkastje stopte met werken. Binnen recordtijd was het horloge terug uit het servicecentrum met âhelaasâ de conclusie dat het horloge geen gebreken vertoond en voldoet aan de Omega normen. âAls het horloge weer problemen geeft, komt u maar weer terugâ.
Je raadt het niet maar twee nachten verder liep het horloge weer achter na het eerder keurig opgewonden te hebben. Hoe dan?!
Ik begin nu aan mijzelf te twijfelen: doe ik iets verkeerd? Een ding wat mij is opgevallen dat hij nu de afgelopen dagen prima werkt door hem âs nachts plat neer te leggen ipv op de kroon (zie foto). Is het plausibel dat een speedmaster storing krijgt als deze op de kroon rust? Enig idee iemand?
Volgens mij maakt dat niet uit, hoeveel loopt die achter?
Een uur, soms ergens rond twee uur stopt hij volledig, niet erg consistent in ieder geval
Sowieso zou ik altijd afraden om het horloge op de kroon te laten rusten.
Heb het zelf ook 1 keer gehad, maar toen per ongeluk de chronograaf laten lopen.
Want?
Het is natuurlijk gewoon onzin dat, specifiek de Speedmaster, niet op de kroon mag rusten. Ik vermoed dat men dan komt met âja, want stress op de kroonâ.
Dat is gewoon lariekoek, dit is een handwinder en de stress op de kroon bij het winden ligt tientallen keren hoger dan het rusten op de kroon. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de gebruikers die de Speedy winden door de kroon langs hun vinger te laten rollen, nĂłg meer stress door de eenzijdige druk op de kroon.
Haha yup zo een ben ik ook. Vriend van me heeft er al 30 jaar een, altijd op die manier opwinden en dat ding heeft zoân beetje alle uithoeken/condities van de wereld gezien. Loopt nog steeds perfect, als je hem op de kroon laat rusten en hij stopt gewoon een uur is er echt iets in het uurwerk goed.
Top! Nou jullie argumenten zeggen genoeg. Vroeg of laat zal hij er dan weer mee ophouden of hij dan op de kroon ligt of niet⊠we gaan het zien!
Dat mag echt niks uitmaken, zo lagen al mijn Speedmasters te snurken op het nachtkastje op de kroon voordat ik een horlogestandaard cadeau kreeg. Ik heb nu 9 Speedmasters in de rotatie en nooit problemen. Ook niet met de 3861 Snoopy, alhoewel daar ook problemen mee bekend zijn, vooral bij de eerste generatie waren er soms problemen.
De positie van de balansveer is natuurlijk anders als je het op de kroon neerlegt (verticaal) dus wellicht zit het daar in, maar klinkt nog steeds vreemd. Heel vreemd dat ze het zo afdoen.
Wellicht weekje rechtop laten rusten en dan checken of er problemen zijn?
Prachtig, wat een tijdloze schoonheid is dat toch