Speedmaster only V (Deel 5)

Eigenlijk niet :blush: maar wel een logische gedachte. Zodra je de pusher indrukt moet de secondewijzer namelijk per direct lopen, anders krijg je een tijdsmeting die iets achterloopt.

Ik heb soms als ik de chronograaf activeer dat ie ⅓ of ½ van een seconde vooruit springt. Maar soms ook niet. Als ik het Google staat er dat het normaal schijnt te zijn in verband met een vertical clutch ipv een horizontal clutch. Maar of elke speedy het doet weet ik niet?

2 likes

Herkenbaar, zie het ook wel eens maar lang niet altijd. Nu zal het voor mij weinig uit maken of de eitjes nu 5 min of 5.01 koken.

1 like

Het komt idd door het technisch ontwerp van het uurwerk, “vertical clutch”. Bij de “column wheel” chronograaf zoals de 321 of Breitling B01 heb je dat niet. Maar goed uitleggen kan ik het ook niet. Hopelijk komt er nog een technisch iemand bij. :nerd_face:

3 likes

dit klopt inderdaad! Bij een horizontale koppeling (zoals de Speedmaster heeft, behalve de 321 uurwerken) ram je in feite het tandwiel van de chrono secondewijzer in het tandwiel van je “gewone” secondewijzer. Je kunt je voorstellen dat dat niet altijd goed uitgelijnd is en dan springt de chrono seconde even vooruit.

In dit filmpje is dat goed geanimeerd zichtbaar: https://youtu.be/uwJ9TbkNigs?feature=shared&t=172

Ik denk het wel, maar afhankelijk van de positie van de tandwieltjes. De mijne doet het ook, maar niet altijd.

2 likes

Dan hou jij wel van zachte eitjes! :sweat_smile:

1 like

Aah kijk! Weer wat geleerd. Ik ga me eens inlezen in de techniek achter een chronograaf.

Er zijn dus horloges die het niet hebben die een verticale clutch hebben. Ik wist niet dat er verschillende technieken zaten achter een chronograaf.

:rofl::rofl::rofl:

Nee ik kan me ook voorstellen dat als je iets precies zou willen timen wat van levensbelang is je niet je speedy gebruikt daarvoor.

1 like

Klopt! Daar “valt” het wiel van de chrono seconde op ( het "horizontale vlak zonder tandjes) het wiel dat het aandrijft zodat je geen hupsje krijgt.

de grootste verschillen zijn dus de horizontale of verticale koppeling en hoe het horloge bedient wordt; met een “column wheel” of “cam and lever”. Verticale koppeling en een column wheel zijn duurder te produceren en vindt men dus in de wat meer high end horloges.

Ik neem aan dat ze bij de speedmaster destijds van 321 met column wheel en vertikale koppeling naar 861 met cam and lever en horizontale koppeling zijn gegaan om de productieaantallen wat makkelijker te kunnen opschroeven bij een lagere kostprijs.

Ik ben overigens geen horlogemaker, maar iemand met een gezonde interesse voor techniek. :slight_smile:

2 likes

Hier zie je trouwens het kenmerkende “column wheel” van de Speedmaster 321. Dus daaraan kan je het herkennen.
En bijv ook bij de B01.

Ik dacht ook dat ze bij de 861 afgestapt waren van de column wheel omdat die kwetsbaarder is, weet jij dat @Joenes ?

Volgens deze horlogemaker is de cam juist preciezer om mee te timen:

Hier nog een link naar een hele discussie over cam vs column:

1 like

Oh nee? :stuck_out_tongue:

1 like

Daarvoor zit ik zeker niet genoeg in Speedmaster geschiedenis en theorie, noch in de horlogetechniek. Afgaande op een beetje gezond verstand lijkt me het column wheel wat gevoeliger inderdaad, maar dat is onderbuik.

2 likes

Monday, bloody Monday…

17 likes

Goedemorgen #speedytuesday xpost

19 likes

Goedemorgen!

16 likes

SpeedyTuesday :raised_hands:

10 likes

Mijn eerste speedy Tuesday🤗

18 likes

Lekker man! En er zullen er nog veel volgen! :grin:

Met stalen band is de Reduced ook erg fijn!

2 likes

:ok_hand:

11 likes