Ik laat mn gedachtengang hier ook maar even los, ik zal uiteindelijk zelf wel mijn zin doen maar een mening kan soms helpen!
Situatie:
Enkele jaren geleden een jaren 2000 speedy verkocht, was al van de zoveelste hand geweest en uiteindelijk blij dat ik (toen) ervan afwas. Ik zou enkel nog nieuwe horloges kopen, AD, gekende oorsprong, garantie bla bla bla.
Heden: ondertussen een nieuwe speedy, hesalite al langer dan een jaar, in de collectie, topper maar ik hou hem zeer netjes, altijd de stalen band enzv enzv. Maar ik begin het bandenwisselen en de oudere wijzerplaten te missen!!
Doel: oudere jaren 90 speedy kopen, cal 861/863 die al wat meegemaakt heeft maar wel op heden van een goede bron komt, nagezien is etc. Om terug een vintage piece te hebben die ik terug kan gebruiken op al mijn oude banden, die extra (per ongelukje) kras hierdoor zal de patina ten goede komen…
Mening: ik heb een zeer fraaie cal 861 uit 93 met heerlijke “pumpkin patina” of een prachtige 863 uit 96 (transitional 18j uurwerk) op het oog van een gerespecteerde dealer. Nu wat denken jullie?
861 hesalite pumpkin patina indices
863 transitional 18J
0stemmers
Ik heb nog nooit een saffieren speedy gehad dus deze prikkelt mij voorlopig het meest!
Ben er echt superblij mee! Ik vind deze zoveel gaver dan de 2020 Speedy die ik hiervoor had! Die verkleuringen maken hem echt precies zoals ik hem wilde hebben.
Als je bij de moderne al voor de hesalite bent gegaan, dan zou ik dat bij de (neo-)vintage zeker doen. Als ik hoor dat je juist naar die iets warmere en meer afwisselende (qua bandjes en beschadigingen) stijl op zoek bent, dan zou ik altijd voor hesalite kiezen.
Ik ben nu niet op zoek naar beschadigingen maar ik snap wat je bedoelt. De patina mag zeker aanwezig zijn en de prachtig verkleurde oranje indices geven zeker het vintage gevoel. Daartegenover staat ook een sapphire sandwich die me ook aanspreekt zeker bij dit binnenwerk (transitie 863) Maar ja als je hem om hebt of op nato zit zie je het toch niet…
Kans is natuurlijk aanwezig dat je juist valt voor die jaren negentig looks (dik tritium met mooie verkleuring) en dat je daar weer heel zuinig gaat zijn. Of maakt na een eerste krasje het niks meer uit? Je kan het @Petteflet vragen, hij heeft ze nu ook allebei maar precies hetzelfde plan
Yes 58.000 euro….en dat was vorig jaar! Het goede nieuws is: je hoeft het niet te kopen! De 321 platina is wel één van de mooiste Speedmasters die je kan krijgen. De orijs slaat alleen nergens op. Maarja, Gibeon maan-meteoriet is helaas erg duur blijkbaar . In ieder geval heel schaars, nu Namibië de steen meer beschermd.
Ik had inderdaad precies hetzelfde dilemma/plan zoals @Watchstick_81 aangeeft.
De Speedmaster is ontzettend leuk om met verschillende bandjes af te wisselen, maar omdat mijn 3861 “Sapphire” zo nieuw en nog ongeschonden is ben ik toch iets te voorzichtig voor een eerste kras. Zodoende draag ik hem alleen op staal. Maar omdat bandjes wisselen toch erg begonnen te trekken ben ik op zoek gegaan naar een (bijna) vintage Speedmaster. Niet alleen om die reden hoor, ook omdat ik graag een exemplaar wilde toevoegen met het warme hesalite en vergeelde tritium. Dat is de 3590.50 uit 1996 geworden. Even wat foto’s om je over de streep te trekken.
Ik had het in eerste instantie niet verwacht, maar ik denk dat de 3590.50 makkelijker is om van te gaan houden. De nieuwe 3861 doet wat kouder/sterieler aan. Maar daardoor misschien wel meer het “luxe” horloge van deze tijd.
Het vintage exemplaar doet het technisch overigens ook perfect.
Hier nog even op een leren B&S bandje naast de BB58
Echt een lekker trio van Speedy’s bij elkaar zo!
Ik moet niet te veel deze verhalen lezen, anders ga ik ook nog overstag voor een oudere Speedy. Dat schopt mijn plan weer door elkaar haha.
Tijd voor een eerste krasje dan We weten dat we horloges gewoon moeten dragen, maar ik snap je leed. Ik had het in het begin ook en was erg voorzichtig, totdat ik het eerste krasje op het randje van de bezel ontdekte. Toen liet ik hem ook nog eens een keer kletteren op de grond en inmiddels heeft de Speedy ook al wel wat kennis gemaakt met wat deurposten
Ik kan uit ervaring vertellen dat die best wel wat kan hebben en op het ene krasje na nog helemaal gaaf is. Enfin, je hebt hem zelf geïnspecteerd haha.
Uiteraard gooi en smijt ik er niet mee, maar ik kan hem gelukkig nu wat meer ongedwongen dragen
Schitterend, dan ben ik niet de enigste met zo een plannen… mijn vrouw verklaart mij zot!
Nu heb jij wel al de saffieren nieuwe. Ik twijfel tussen een prachtige hesalite met pumpkin verkleurde indices of een saffieren model met verkleurd tritium indices. Als de pumpkin indices in de saffieren zat was ik meteen verkocht… daar knelt mijn schoentje.