Help me even.
Wat is het verschil tussen de FOIS en de Moonwatch? En dan bedoel ik niet de fysieke verschillen maar het verschil in verhaal/oorsprong van beide modellen.
FOIS eerste Omega in Space vanaf 1962.
Moonwatch eerste maanlanding 1969.
Zijn dit twee verschillende types Speedmaster geweest of is het gewoon een marketing verhaal?
De FOIS was het privé horloge van Walter Shirra bij zijn vlucht in 1962, de moonwatch is het horloge wat getest is door Nasa voor hun missies vanaf 1965.
Ok. En wat zijn de fysieke verschillen van die beide horloges van 1962 vs 1965 ?
Zien we die verschillen terug in de huidige Moonwatch / FOIS modellen?
straight lugs (1962) vs wired, alpha hands (1962) vs baton, alleen crownguards op de 3861.
Alleen crownguards op de Moonwatch bedoel je, denk ik. Want elke Moonwatch heeft crownguards en de FOIS types niet.
De EW heeft ook geen crownguards.
Zoals @YY77 al zei. Ook de grootte niet vergeten; de FOIS is 39,7mm dus een slag kleiner dan de “moon”watch
Dat is voor mijn gevoel op papier zo, als je alleen op de bezels zou meten zijn ze even groot. Verschil zit hem meer in de L2L die voor de straight lugs groter is en minder om de pols valt.
Ja klopt. Ook door de andere lugs en die crownguards valt hij anders op de pols.
De eeste generatie op leer voelt ook anders dan de tweede op staal!
De lunettes zijn inderdaad even groot maar bij een straight lug Speedmaster is de linkerkant van de kast (dus niet de kant met de kroon) minder breed dan de lunette. Het zit er net onder. Bij de Pro steekt de kast links wel iets uit waardoor het daardoor ook groter lijkt op de pols.
Dit plaatje is waarschijnlijk duidelijker. Het is dus niet alleen de verdikking van de kast bij de drukkers en kroon, waardoor de Pro groter lijkt op de pols. Het is dus ook aan de linkerkant. Bij de Pro steekt de kast uit, bij de Straight zit de kast onder de lunette. Daardoor oogt het aanzienlijk kleiner.
Hoe kan dat nu dat die uit 1967 veel rustiger oogt dan de versie uit 1990?
Komt dat puur door het mooie logo?
Of heb ik dat alleen? Prachtige set zo naast elkaar!
De wijzerplaatprint van de 105.012 (321) is veel minder dik gedrukt en oogt daardoor minder druk (no pun intended). Ook lijken de streepjes tussen de minuten indexen minder lang bij de 321. Ik vind allebei wel wat hebben.