Hier legt iemand uit dat bij het inschakelen van je chronograaf een extra tandwiel wordt bijgezet (laterale clutch). Uiteindelijk heb je dus met extra slijtage van dit tandwiel te maken maar groot zal die niet zijn.
In de praktijk gebruiken de meeste mensen de chronograaf niet zo vaak. Dus een keer een halve dag vergeten is geen enkel probleem. De slijtage over langere tijd zal dan in z’n totaliteit niet sneller gaan dan de rest van het uurwerk.
Er zijn uurwerken die met frictieschijven werken. Dan heb je vrijwel geen extra slijtage maar dat zijn niet de 861, 1861, 3861 uurwerken.
Je hebt ergens wel een goed punt, alleen draaien bij de chronograaf ook gewoon tandwieltjes rond en dat doe het horloge ook bij alleen de tijdweergave. Anderzijds, is de chronograaf wel gekoppeld dan staat er meer kracht op. Je ziet namelijk de amplitude zakken als je het activeert. Dus daarin zal het allemaal iets sneller slijten, alleen is dat te verwaarlozen tussen de reguliere onderhoudsbeurten lijkt mij. De lagere amplitude kan wel effect hebben op de nauwkeurigheid over een paar dagen genomen.
Ik heb toevallig vandaag ook even de stalen band een sopje gegeven. Niet dat het nodig was maar vind het altijd wel lekker fris. De kast niet. Men zegt kan prima onder water maar ik neem liever geen risico, zeker niet als het niet nodig is. Kast en glas voorzichtig gedaan mbv vochtig brillendoekje.
Inderdaad! Ik zie het nu ook. Ze doen wel vaak een model over meerdere dagen “pushen”. Het wordt nog steeds geleverd en een 55th zijn wel allang voorbij. Wel vreemd want het is ook nog geen 5 oktober.
Werd door iemand erop gewezen dat zo’n ai bewerkte foto van een horloge (merk) op hf niet is toegestaan dus heb 'm maar verwijderd. Geen probleem uiteraard. Jammer vond 'm best geinig.