Speedmaster only VII

Fraaie plaatjes!

1 like

Bedankt :pray:

1 like

Goedemorgen :sunglasses:

29 likes

Goedemorgen,

Dit horloge heb ik sinds kort in mijn bezit en ben er heel blij mee. Maar alles werkt perfect, behalve de secondewijzer van de chronograaf. Een servicebeurt bij Omega begint bij 950€ en dan komen herstelkosten er nog bij. Dan gaat de eerste onderhoudsbeurt al richting de waarde van het horloge en dat zou een beetje krom zijn. Heeft iemand wellicht een goed alternatief plan? Alle input is welkom, ik wil het natuurlijk wel netjes hersteld hebben en als het dan toch naar Omega moet, dan is dat maar zo.

13 likes

23 likes

Dan gewoon nog langer wachten tot hij helemaal stuk is en waardeloos ?
Behalve de centrale secondenwijzer die niet goed werkt ? mist hij ook de rubber O ring die de kast waterdicht afsluit, vocht en damp dringen dus binnen.
Een “neutrale” Omega horlogemaker kan je mogelijk voor minder al helpen, zie hier voor adressen ;
Zoek de dichtstbijzijnde horlogemaker met HF-recensie: - Ervaring met Horlogemakers - Horlogeforum.nl - het forum voor liefhebbers van horloges

want je horloge heeft echt hulp nodig, en dat is hij wel waard toch ?
Succes !

Het is niet dat ik zei dat er twee opties zijn, bij de dealer langsbrengen of helemaal kapot laten gaan. Er zijn vast meer opties.
Ik heb veel horloges, maar neem nooit de tijd. Kortom, ik heb hem net afgegeven bij de Omega dealer.

Vandaag in Düsseldorf:

Leuk black friday dealtje jongens. Sorry voor de matige foto.

En bij EW Watches een hesalite 3861 voor 5350. Vind ik best netjes.

5 likes

Wat bedoel je met de herstelkosten? Een Omega full service omvat vaak alle onderdelen van het uurwerk, tenzij er grote schade is door water bijvoorbeeld. Als je de kast en band niet wilt laten opmaken kan je vaak nog een scherpere prijs krijgen bij Omega Certified Watchmakers in Nederland. Als het goed wordt uitgevoerd kan je het zeker 10 jaar zorgeloos dragen. Dat is dan hooguit 95 euro per jaar :slight_smile:

1 like

Alweer bijna 8 jaar oud (net als mijn dochter) en nog steeds een geweldig horloge. Wel binnenkort eens een servicebeurt laten doen. Ook omdat deze nooit meer weg gaat.

Laten jullie bij een servicebeurt ook jullie horloge wat ontdoen van krasjes? Of laten jullie het lekker zoals het is.

11 likes

Ik heb altijd liever een krasje dan een kast waarvan ik weet dat die gepolijst is.

3 likes

Goed punt, en het valt allemaal ook reuze mee. Hesalite doe ik altijd zelf met polywatch zo nu en dan.

Enige is misschien de clasp… maar goed die ziet toch niemand :rofl:

1 like

Het is reeds opgestuurd en ik ga het wel zien en hoop er nog heel veel jaren veel plezier van te hebben!

2 likes

Speedmaster Mark III. Wat een gaaf horloge. Ik heb begrepen dat je hem gewoon bij de juwelier hebt ingeleverd voor een service bij Omega / Swatch Group. Weet je of het horloge in Brussel onderhouden gaat worden of dat het naar de vintage reparatie afdeling gaat in Biel? Heb je instrucites/ voorkeur kunnen opgeven voor behoud van originele vintage onderdelen zoals wijzers, glas bezel pushers crown? En heb je voorkeur opgegeven voor wel of niet polijsten van de kast? Heb je een indicatie gekregen over hoelang het gaat duren? De kast is geweldig, en dik! Sommige verzamelaars waarderen een verse polish zodat het horloge er weer als nieuw uitziet en anderen willen graag geen polishing om ze het horloge in originele staat te houden. Hoe vind je het draagcomfort? Het schijnt dat mede door de positie van de bandaanzet achterop het horloge dit nog zeer comfortabel te dragen is. Ik hou van deze pilot cases van Omega uit de jaren 70. Een andere optie voor service had kunnen zijn bij Wesselink en Vreeker in Alkmaar. Zij zijn een officieel gecertificeerd Omega / Swatch Group service center en hanteren dan ook de officiele omega prijzen, maar volgens mij voeren ze de service zelf uit in Alkmaar. Kans is groot dat je daardoor ook kortere lijntjes hebt in de communicatie met name voor wat betreft jouw eigen wensen omtrent service onderdelen en polijsten etc.

2 likes

Andere opties zijn ook @BMWX6M @Floris155 en @Horloge24

4 likes

Ik heb meerdere omega gecertificeerde herstellers en niet gecertificeerde herstellers aangeschreven. Eigenlijk reageren ze allen ongeveer hetzelfde: ze willen hier niet aan beginnen, teveel werk. Ze sturen het sowieso op naar Omega. En enkelen wilden het wel proberen, maar vroegen ongeveer hetzelfde of ze vroegen iets minder, maar dan zonder de onderdelen. Dan kan ik het dus beter gewoon op laten sturen naar Omega en zo weet ik zeker dat het goed gebeurt!
En goed dat je het aangeeft van die zaken die ik moet bespreken. Soms dacht ik eraan en soms vergeet ik het, dit is een goede reminder. Er werd me verteld dat het naar Brussel gestuurd zal worden en ze begin januari waarschijnlijk laten weten wat ze ervan denken en de kans zeer groot is dat het naar Omega opgestuurd wordt in Zwitserland.
En dank voor je complimenten. Ik vind het ook echt een van de mooiste modellen Speedmasters en juist in deze weinig voorkomende kleur.

2 likes

En het draagcomfort is ok. Het is net iets te ruim, waardoor hij soms draait, maar volgens mij heb ik hem op de kleinste stand gezet en zie geen manier het kleiner te krijgen. Nu vind ik dat vreemd, want ik heb geen dunne pols. Wanneer hij terugkeert zal ik het aan de dealer vragen of hij toch kleiner kan.

1 like

Ja hij is prachtig. Ik vind die met de electric blue dial ook mooi maar deze doet daar zeker niet voor onder. Mooie grijze/zilveren wijzerplaat met zwarte wijzers. Ik hoop dat je kunt aangeven indien de staat nog goed genoeg is om zoveel mogelijk originele onderdelen te behouden. Vaak zijn de nieuwe service onderdelen (en dan praat ik niet over een rubbere seal maar over wijzers/dials/bezel) net een beetje anders dan de vintage onderdelen. Zo kun je bij deze vintage modellen (maar ook de PloProf, Mark II, flightmaster, etc) heel snel zien of het nog de originele authentieke onderdelen bevat. Bijvoorbeeld de T - Swiss Made - T op de wijzerplaat. Wanneer er een service plaat in zit dan zijn de T’s weg en zit er ook geen tritium lume meer op, maar SuperLuminova. Hetzelfde voor de wijzers. Een getraint oog kan het verschil zien tussen een originele bezel en een service bezel. Ik ben niet afgestudeerd op de mark III maar bij andere modellen zit er bijvoorbeeld een ander type lume op de bezel (divers), een ander lettertype font, bij inner bezels kan de step een andere hoek hebben enzovoorts. Ik weet niet of bij de mark III de bezel op/in het glas zit (zoals bij de Mark II) of dat het een inner-ring betreft.
De brushing op de kast komt volgens mij bij dit model in 2 varianten. Er is de circular brushing, waarbij de brushing in een ronde circulaire vorm om de kast draait. En er is de radial/sunburst brushing waarbij de brushing als een zon vanuit het midden van het horloge naar buiten uitstraalt. Ik meen dat dit horloge origineel in beide varianten is geleverd. Andere mogelijkheid zou kunnen zijn dat door de jaren heen bij service er een tweede variant is ontstaan. Jouw horloge lijkt de sunburst te hebben. Een frisse scherpe brushing zou ik evt wel laten doen, dat gaat wel heel mooi worden als hij terugkomt.
Bedankt voor de info over de prijsopgaven en de mogelijkheden bij de verschillende servicepunten. Logisch verhaal.

4 likes

17 likes

Dank voor de uitgebreide reactie en goede adviezen!