Zo das een mooie nieuwe setup
en weer een mooie foto zoals jij dat altijd wel doet. ![]()
Toch maar eens mijn Fuji X-T1 afstoffen en weer gaan gebruiken.
Mooie macro lens?
Zo das een mooie nieuwe setup
en weer een mooie foto zoals jij dat altijd wel doet. ![]()
Toch maar eens mijn Fuji X-T1 afstoffen en weer gaan gebruiken.
Mooie macro lens?
Ik moet m’n werkkamer nog eens uitmesten en een stuk of 5 3D printers lozen.
Dan kan ik ook eens wat inrichten om wat leukere foto’s te gaan maken.
Dat plan ligt er aan meer dan een jaar ![]()
Ik wil nog een 24mm erbij. Het is wel een full frame lens uit de G serie, dus het is dan eigenlijk 36mm.
Daarnaast nog een 20 pancake. Leuk voor op vakantie.
Fujifilm fotografeert fantastisch mooi! Ik zou hem zeker gaan gebruiken.
Doen! Want ik mis je foto’s een beetje op Instagram.
🫶🏻 ben een beetje klaar met Insta. Maar wie weet pak ik het weer op
Die moet je me ff uitleggen. Bij een crop is dat toch juist een factor 1,6?
FF 24mm = 24mm toch?
Mooie focal length voor gebruik op crop.
Geeft de “klassieke” 35mm op full frame. Ok,ok +1mm vanwege crop factor ![]()
Van wat ik mij herinner passen alle fullframe lenzen over het algemeen op crop camera’s binnen hetzelfde systeem van een merk.
Althans, dat is mijn ervaring met Canon geweest toen ik met fullframe lenzen op een 500D (crop) schoot (35L f1,4, 24-70L f2,8 & 100L f2,8 Macro). Vervolgens werd de 500D vervangen door een 5D mk3 (fullframe). Heb daar met veel plezier mee geschoten maar die set-up werd gewoon te zwaar om mee te zeulen.
En die werd vanwege gewicht vervangen met de Fuji X-T1.
Lenzen zijn gewoon inderdaad de mm zoals vermeld. De sensor bepaald wat de focal length en diafragma in fullframe equivalent is.
Dus een 24mm lens blijft een 24mm lens qua bouw. Gebruik je hem op een full frame sensor dan is het daarwerkelijk 24mm en bijbehordende f stop.
Zet je dezelfde lens op een camera met een crop sensor dan vermenigvuldig je de focal length en f waarde met crop factor om te kunnen vergelijken met full frame formaat.
Bij de crop factor die Sony heeft wordt dat dus 24mm x 1,5 is 36mm. Een soortgelijke berekening maak je dan voor je f waarde.
Ofwel met crop krijg je gratis een vergroting factor. Vooral leuk als je van wildleven foto’s maakt.
200mm op 1,5 crop geeft een 300mm equivalent die je op full frame zou moeten zetten om dezelfde beeld te krijgen. Maar dan moet je natuurlijk wel de f waarde ook omrekenen.
Full frame heeft als voordeel dat je een veel kleinere scherpte diepte kan gebruiken je de lens vol open gebruikt.
Ah check, die zin las ik als.
Het is een 24mm G lens die op full frame past (ofwel een full frame lens) maar omdat ik hem op een crop camera gebruik 36mm in full frame equivalent is.
Ooh wacht, ik zie het. Zit weer maar half op te letten ![]()
Eerlijk gezegd, ik moest die zin ook even twee keer lezen. Het is dat ik zaken als crop factor en full frame equivalent weet anders had ik het ook niet gesnapt. ![]()
En ik zat zelf ook maar half met mijn gedachte bij het schrijven
Ik was inderdaad niet geheel duidelijk. Maar dank @watchguy37, beter kan ik het niet uitleggen.
NBA!! ![]()
Toen ik zes jaar geleden voor het eerst een losse Speedmaster wijzerplaat in mijn handen had, was ik verkocht. Wat is dat een gaaf gezicht, zonder dat glas ervoor. Ik had hetzelfde toen ik vorig jaar de Speedymoon naakt zag liggen.
Kortom, het boek Moonwatch Dials was voor mij gemaakt! Zeker niet goedkoop, wel een goede koop. Dit zware boek werd voor het eerst getoond tijdens de derde Speedmaster GTG NL in Driebergen. Ik had als organisator geen tijd om het te bekijken, ik heb het wel meteen die dag besteld. Nummer 7 van 150 stuks en inmiddels uitverkocht lijkt het.
Het is op chique papier gedrukt, handgebonden en haarscherpe prachtige foto’s. Hieronder een indruk:
De echte CK2915-3 op de GTG:
Wat forumfavorieten:
Alles staat erin tot en met de nieuwe Dark Side of the Moon modellen van vorig jaar. Het kwam ook immers vorig jaar uit.
Ziet er een erg mooi naslagwerk uit. Geniet van het lezen en plaatjes kijken ![]()
Prachtig boek!
De silvermoon heeft een mooie dial. Zit heel veel diepgang in. In het echt is de dial nog mooier dan in een boek, in combinatie met de witgouden bezel en de speedy kast en mijn favoriet voor dit horloge de flatlink bracelet. Het totaal is meer dan de som van de delen.
De tweede foto is de dial van de silvermoon maar met de korte indices. Deze plaat zit in de witgouden moonphase uit 1999. Dat horloge heeft een zwarte bezel. Mooie macro.
De ivorymoon heeft een plattere wijzerplaat zonder sunburst, in off-white ivoor(kleur) met blauwe indices. Ook heel mooi.
Goed weekend Speedy fans.
Vraag over mijn 1861 speedy. Die heeft een weekje stil gelegen. Zodra ik deze oppakte om op te winden begon deze van zich zelf te lopen voor een korte tijd. Enig idee hoe dit kan?
Zit nog een klein beetje spanning in de veer wsl die loskomt zodra het horloge een andere positie heeft.
Bedankt voor het delen! Mooi boek zo te zien en voor jou zeker een mooie aanvulling als liefhebber en collector. ![]()
Geniet ervan en wel erg leuk gedaan dat je op de cover een echte dial kan plaatsen als je wilt.
Al een idee welke je erop wilt gaan zetten? ![]()
Die doet het voor mij. Die blauwe indices en wijzers in combinatie met de off-white ivory dial en broad arrow hand.
Was echt tof om die even om te mogen passen.
Hoe makkelijk is het om de moonphase goed te zetten? Ik neem aan met een van de twee pushers op 10?
Heel makkelijk. Je kijkt op de kalender wanneer het volle maan of nieuwe maan is geweest en hoeveel dagen dat geleden is. Dan zet je het horloge tussen 4 uur en 8 uur zodat het verspring mechanisme van de datum of van de maan niet in werking is. Dan kun je het aantal dagen sinds volle maan drukken op de bovenste corrector.
Als je het echt goed wilt doen zet je het horloge op de stand van gisteren, en dan draai je de wijzers door naar de volgende dag en zie je ze verspringen. Zo weet je of je het horloge op de juiste tijd hebt gezet qua AM of PM. De datum verspringt om 12 uur ‘s nachts en de maan om 12 uur ‘s middags.