Lekker doen wat je zelf wil natuurlijk maar ik ben een sucker voor origineel en period correct. Anders klopt het niet voor mij en is het genieten van een horloge minder. Wsl zou ik, als ik de bijbehorende bracelet niet fijn vind, het hele horloge niet overwegen.
Interesting take. Ten eerste qua OEM of aftermarket straps zit ik er ook zo in. Ik heb niet zoveel met Uncle Seiko bracelets of Forstner, wanneer er ook een Omega optie is. Bijvoorbeeld de Omega flatlink bracelet of de aftermarker flatlink. Dan gewoon iets meer betalen voor de ‘echte’ met het logootje op de clasp.
Wat betreft de moderne holtzer bracelet bijvoorbeeld op een moderne Speedmaster, sta ik er neutraal in. Je kunt je afvragen of een vintage holtzer bracelet goed zou staan op een moderne 3861.
Wat betreft vintage ben ik een grote liefhebber van de originele periode correcte bracelet, met de juiste clasp / inscriptie op de clasp, de correcte endlinks etc etc. Dit is niet altijd even makkelijk. Soms is er niet direct een perfecte oplossing en moet er later nog een juiste bracelet bij gezocht worden. Dit is dan een mooie hunt.
Als je deze gedachte doorzet naar neo-vintage of modern (wat in de toekomst tot de categorie vintage gaat behoren) dan zou je tot de conclusie komen dat ook deze horloges zo correct mogelijk verzameld en gedragen moeten worden.
Het statement
vind ik interessant. Binnen de Speedmaster community is de speedy altijd geprezen als strap-monster. In tijden van de 1998 band zijn velen gaan experimenteren met vintage banden na een hoop geklaag over die bracelet. Een beetje hetzelfde zoals er al tijden over de Seamaster tramrails bracelet wordt gezeurd. Later kwam de nixon bracelet los te koop en is deze veelvuldig op 1861 modellen gemonteerd. Eerlijk is eerlijk, voor de meeste polsen is dit een fijnere en mooiere bracelet. Zelf heb ik jaren lang de 1998 bracelet gedragen en af en toe verwisseld met een strap. Was in mijn ogen prima. Banden wisselen werd altijd gezien als “hoe meer opties hoe beter”, in tegenstelling tot de puristische vintage stroming. Met dit statement dismiss je misschien wel een hele generatie Speedmasters (1997-2020) maar ook dat is prima.
Zelf ben ik wel klaar met het populistische “die 1998 bracelet is ruk” geleuter. Dat is een soort van gezamenlijke algemene mening geworden en wordt door velen klakkeloos herhaald als een mantra. Dat vind ik jammer want die bracelet staat voor een hele generatie Speedmasters.
Klopt maar dan kan je de band nog steeds niet mooi vinden.
Dat is ook wat mij een beetje tegenhoudt in het toekomstig aanschaffen van bijvoorbeeld de silver moon 3575.30.00 of blue broad arrow moon 3575.20.00.
Jij draagt die horloges ook meestal op flatlink?
Misschien moet ik dan toch maar voor de 345.0809 met 1450 bracelet gaan. Ookal is die 2,5 keer zo duur. Die bracelet vind ik prachtig.
Door mijn voornemen om de collectie wat in te perken staat de Speedy al tijdje op het lijstje om weg te doen. Maar als ik hem dan draag blijft het toch wel een heerlijk horloge. Ik denk dat hij toch maar blijft. Prijzen zijn en blijven toch redelijk stabiel verwacht ik.
Eens, en zo probeer ik het ook wel eens met een Bulang racing strap (1 dag max) of een blauwe maandag op een nato of mesh.
Over het algemeen vind ik toch wel het gaafst om een kloppend stuk te hebben en dragen, mid/eind 80’s met een 1450 of 1447. Early 70’s met een 1116 of een Holzer. Dit vind ik persoonlijk de mooiste vintage Omega bracelets en wil ik dan met het bijpassende horloge kunnen dragen. Vind de bracelet net zo belangrijk is als het horloge zelf.