Speedmaster Reduced betrouwbaarheid

Ik ben in de markt voor een Speedmaster Reduced (3510.50). Het is voor mij een grote aankoop dus ik wil goed mijn huiswerk doen.

  • betrouwbaarheid van het uurwerk wordt nog wel eens genoemd maar ik lees uiteenlopende meningen
  • er wordt aangeraden om een service beurt door Omega te laten uitvoeren vanwege complexiteit en dan schijnen die het hele binnenwerk te vervangen omdat dat makkelijker is. Lopen de prijzen van de beurten echt zo uit de klauw en waar moet ik aan denken?
  • is er behalve esthetiek nog een verschil tussen de versies met witte of gele uur indicatoren?

De professional is trouwens geen optie voor mij omdat ik kleine polsen heb. Dat dit niet de “echte Moonwatch” is neem ik op de koop toe.

Ik zie veel aanbod uit Japan waar ik doorgaans goede verhalen over lees. Hebben jullie hier ervaring mee? Alvast dank!

image

8 likes

ETA 2892-2 uurwerk met een piggyback DD chrono module als ik het goed heb.

De DD module wordt inderdaad vervangen. Prijzen van een service staan op de website van Omega.

2 likes

Ik heb 2 Reduced’s in mijn bezit gehad en nooit problemen gehad. De problemen zijn wel een beetje overdreven heb ik het gevoel.
Ronald Prins kan dit uurwerk prima service!

Ik zou zeggen gewoon doen!

3 likes

Officiële beurt door Omega gecertificeerde horlogemaker kan rond de € 750,00 gaan kosten. Over de betrouwbaarheid van een goed onderhouden exemplaar hoef je je geen extra zorgen te maken.

1 like

Gen 1


Gen 2 3539.50 beste reduced (vind ik)
-Betere clasp
-Saffier glas
-100m waterdicht ipv 30m

9 likes

Dit is een mooie met goede upgrades. Helaas een stuk duurder en daarmee net buiten mijn budget

Als je een lokale horlogemaker verkiest, boven het opsturen naar Omega, dan zou ik er een kiezen die door Omega gecertificeerd is en geautoriseerd is om rechtstreeks bij Omega onderdelen te bestellen.

Alle gecertificeerde horlogemakers voor Omega kun je op onderstaande link vinden.
Met bijna 30 in heel Nederland is er altijd wel eentje in de buurt.

1 like

Dit is handig. Dank voor deze link!

1 like

Dank voor her advies. Weet je waar Jan Ubels zit? Ik woon zelf in Amsterdam

Wat mij zou weerhouden tot aanschaf van een reduced is het feit dat 't geen echt chronograaf caliber is. Het is namelijk een 2892 met een chronograaf module, dat is eigelijk toch best zonde.
Het is alsof je een omgebouwd werkbusje koopt waarmee je kan rondreizen, het is het net niet. Wat ook weer resulteerd in lastige te service module.

Waar je aangaf de speedy pro te groot te vinden, is misschien de “fios” een idee,?

Moet uiteraard FOIS zijn :wink:

1 like

Ik zou altijd gaan voor een uurwerk dat niet zo’n modulaire bouw heeft. Zoals gezegd gaat het om een ETA 2892 met een Dubois-Depraz chronograaf module erop. De meeste horlogemakers branden daar hun vingers niet aan. In mijn geval kon enkel volledige service bij Omega soelaas bieden, waarbij Omega het hele uurwerk verving. Dat terwijl de horlogemaker zelf Omega gecertificeerd was, maar er dus zelf niets of weinig aan kon doen. Dat kost inderdaad ruim €750. De chronograafmodule wordt over het algemeen helemaal niet geserviced, maar gewoon vervangen bij onderhoud. Houd daar dus rekening mee bij aanschaf: de onderhoudshistorie is bij een reduced heel belangrijk. Als je daar goed van op de hoogte bent zorg je dat je niet onverwachts op kosten gejaagd wordt. Je krijgt je horloge overigens wel als nieuw terug, maar dat mag je ook wel verwachten voor dat geld.

2 likes

Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn uurwerk, via een Omega gecertificeerde jueeluet de reparatie laten uitvoeren…€ 750,00 armer…maar blijf het wel een mooi horloge vinden

E000C661-7BF1-42D6-A3DA-C1720023CF27_zps6rhgjpsx
4E26BCA4-2238-426D-B727-F4CFD94086E0_zpskusbfwtf

5 likes

Die moeten toch gewoon de richtlijnen aanhouden van Omega? W&V rekent gewoon dezelfde prijzen. Defeats the purpose.

Is zal eens maar de Fios kijken maar volgens mij vallen die weer buiten mijn budget.

Dat was mijn vrees een beetje. Ik zag soortgelijke bedragen staan op Amerikaanse sites en dacht al dat de prijzen hier niet heel anders zouden zijn. Stiekem gehoopt dat vele reguliere horlogemakers hier wel in staat zijn dit uurwerk te onderhouden.

Dat blijft lastig als een goede beurt zo’n beetje de helft van de aanschafwaarde is. Daartegen over staat wel weer dat je deels een nieuw binnenwerk hebt.

Hard nadenken

1 like

Ik denk dat je met de fois een prima horloge hebt. Zelfde formaat als de reduced, maar verder in alle opzichten vele malen beter. Punt is alleen dat je wat langer door moet sparen🙈

2 likes

Als je liever een chronograaf uurwerk hebt en waarde hecht aan saffier + 100m kun je ook naar een date kijken. Ook nog cosc gecertificeerd en prima om een kleinere pols. Zo zittie op mijn 17cm pols:

4 likes

Ik heb er een jaar of wat geleden eentje gehad die ik intensief droeg. Fijn horloge om te hebben en mooi formaat.
Die van mij heb ik toen full service laten geven via mijn lokale juwelier. Wel eerst nadrukkelijk gevraagd of hun horlogemaker daar ervaring mee had. Dat had ie. Voor 300 euro was ik klaar.
Ik ruilde hem later in op een Rolex DJ, anders had ik hem nu nog steeds gehad. Mooi klokje!:+1::slightly_smiling_face:

3 likes

Ik heb er zelf ook een gehad! Super horloge maar als je problemen hebt met de chrono module ben je echt de sigaar!

Twee keer op moeten sturen en nog steeds niet zoals het hoorde…

Gelukkig onder garantie nog in kunnen ruilen op een Rolex :smiley:

1 like