Ik ben super blij tot nu toe met mijn speedmaster reduced uit 2005.
Echter loopt wel een stuk sneller en nu die bijna 13 wordt denk ik toch als ik het horloge heel lang wil houden een servicebeurt wil inplannen.
Zijn er leden die weten wat er moet gebeuren hieraan? Bij een auto heb je grote en kleine beurten en APK’s etc. Wat is hierin de tips voor horloge? Alleen even smeren of gelijk alles uit elkaar en als nieuw?
Daarnaast speelt bij mij de vraag als ik dit doe, wil ik natuurlijk de komende 15 jaar ook van dit horloge genieten.
Toch knaagt iets in me om het horloge weg te doen en een pro aan te schaffen. Mocht ik voor deze keuze gaan is het dan alsnog verstandig voor de service beurt als meerwaarde in het verkopen? Daarnaast blijft 2500+ voor een pro nog erg veel geld voor mij. Ook het handwinden lijkt me niks en zou dan eerder 1 van die nieuwe modellen met automatisch uurwerk aan willen schaffen.
Laatste vraag: Zijn er vakmensen waar ik mijn horloge kan brengen of zou dit elke horlogemaker zijn? Zelf zou ik wel graag een specifieke vakman in speedmasters willen hebben die eventueel mijn horloge technisch top maakt.
Servicebeurt als meerwaarde zien werkt eigenlijk niet echt. Zie ik vaak genoeg aan horloges op het forum die te koop staan (die ik soms geserviced heb), waar de verkoop daardoor echt niet sneller wil vlotten.
“Even smeren” bestaat niet bij een horloge. Althans, het gebeurt wel, maar zo hoort het niet. Alles moet uit elkaar. Ik werp me (nog) niet op als kandidaat, omdat ik geen toegang tot moderne Omega-onderdelen heb. Ik moet bovendien eerst mijn eigen Pro nog servicen, als test-case. Ik ga niet oefenen op het horloge van een ander.
Er zijn vast mensen met aanbevelingen; ik verwacht de afkorting W&V al heel snel… Alkmaar. Wel prijzig, maar ze kunnen wel wat hoor ik.
Er zit ook iemand in Gouda die regelmatig aanbevolen wordt. Zelf een mindere ervaring mee.
Servicebeurt is eigenlijk nooit een meerwaarde bij verkoop maar je kunt het horloge wel met een gerust hart verkopen.
De reduced heeft een chrono module op een eta uurwerk een beetje afhankelijk van de service historie zou het best kunnen dat alleen het basis uurwerk geserviced hoeft te worden.
Maar als de module wel nodig is dan is dat een flinke klus met bijbehorende kosten.
Gewoon wat wd40 inspuiten nee zonder gekheid het uurwerk moet volledig uit elkaar om het goed te doen.
Je kunt het beste direct naar een Omega gecertificeerd horlogemaker gaan.
Ik denk dat het voor de verkoopbaarheid eenvoudig is; is de beurt gedaan, dan is het voor het vertrouwen in de verkoper goed en hoort het erbij. Is het niet gedaan dan is dat een reden om de prijs te drukken voor velen denk ik…
Bij een horloge van 13 jaar waar nooit iets aan gedaan is, lijkt me dat in ieder geval geen overbodige luxe…
Overigens prima ervaring met Mark Braamhaar van Watchinside. Je zou hem eens kunnen vragen naar zijn ervaring met Speedmasters als je op zoek bent naar een expert buiten Omega om.
Dat handwinden van de pro is letterlijk iets van 10-15sec per dag of ongeveer het dubbele als ie volledig stil staat.
Zou ik me niet door laten tegenhouden.
Zijn genoeg goede adresjes, de servicebeurt kost ongeveer 350 euro. Als je van plan bent om hem in ieder geval nog 2 jaar te houden en dan te verkopen, kan dat al best snel uit. Het verkoopt zeker wel makkelijker ondanks dat je dat in de verkoopprijs niet direct volledig terug ziet. Onderdeel van de hobby en je hebt er zelf nog minimaal 2 jaar plezier van.
Ik heb zelf mijn speedmaster reduced laten servicen in Januari bij Ronald Prins in Cothen. Erg vriendelijke man met veel verstand en passie van het vak!! Was geloof ik rond de €300,- kwijt inclusief het vervangen van een van de chrono pushers! En een jaar garantie op het uurwerk. Hij is alleen in staat het uurwerk te servicen niet de chrono module. Heb me laten vertellen dat dit een geseald onderdeel is wat alleen compleet te vervangen is of door omega zelf te servicen valt. Zijn site is www.uwklokkenmaker.nl.
Hier ook. Ik ga voor alle horloges heen naar Ron Sonders. Reken op 350 euro voor een grote beurt, mits hij geen verassingen tegen komt.
Overigens, Omega gecertificeerd.