Speedmaster Silver snoopy 50th vs Zenith EP REVIVAL A386

Ik heb besloten mijzelf te belonen voor een goed zakelijk jaar en dus voor het eerst serieus geld uit te gaan geven voor een horloge. Ik heb nu 3 Seiko’s en een tissot chrono waarvan de nieuwe limited alpinist de duurste is met € 880,00.

Ik wil nu een horloge gaan kopen van rond de € 10.000,00 en dit moet uiteraard een goede investering zijn en straks minimaal het dubbele opbrengen. :crazy_face: :crazy_face: Grapje.
Op dit moment krijgt mijn seiko ninja turtle verreweg de meeste draagtijd en deze nieuwe aankoop moet daar verandering in gaan brengen. Een aantal punten waar ik naar heb gekeken:

• Opvallende kleuren in de wijzerplaat, ik heb een voorkeur voor blauw, ik draag veel blauwe kleding dus dat is goed te combineren.
  • Het moet een beetje uniek zijn, ik zou bijvoorbeeld geen standaard speedmaster professional willen aanschaffen op dit moment. Ik val ook een beetje voor de marketingmachines van deze merken hoe ze dit bij deze 2 modellen hebben aangepakt.
  • Het liefst een chrono, er moet wat gebeuren op de wijzerplaat.

Uurwerken heb ik zelf te weinig verstand van om er een oordeel over te geven. Ik ben wel benieuwd naar jullie meningen hierover.

Zenith en Omega staan naar mijn mening op gelijke hoogte qua merkbeleving, beide merken hebben fantastische horloges en een mooie historie.

Wat mij op dit moment een beetje tegenstaat is dat ik beide horloges, of een variant nog nooit geprobeerd heb. Dit is nu uiteraard ook niet mogelijk en beide modellen zijn niet gemakkelijk te verkrijgen dus moet nu al wel een keuze gaan maken op basis van wat plaatjes op het internet. De Snoopy kan ik aanbetalen en ik zou mij eventueel nog kunnen terugtrekken op het moment dat deze binnen is en er geen klik is. De Zenith zal iets lastiger gaan want die zal ik via Zenith direct moeten bestellen.

Wat specs van beide horloges:

Brand: Zenith
Model: Chronomaster Revival Manufacture Edition (ref. 03.Z386.400/60.C843)
Dimensions: 38mm
Water Resistance: 50 meters
Case Material: stainless steel
Crystal/Lens: sapphire
Movement: El Primero 400 high-beat automatic column-wheel chronograph
Frequency: 36,000 VpH (5 Hz)
Power Reserve: 50 hours
Strap/Bracelet: blue alligator strap with rubber lining

Brand: Omega
Model: Speedmaster “Silver Snoopy Award” 50th Anniversary (ref. 310.32.42.50.02.001)
Dimensions: 42mm
Water Resistance: 50 meters
Case Material: Stainless steel with ceramic tachymeter bezel insert, Ag925 silver dial
Crystal/Lens: Sapphire
Movement: Omega Co-Axial Master Chronometer Calibre 3861
Frequency: 21,000 VpH
Power Reserve: 50 hours
Strap/Bracelet: Coated nylon fabric with contrast stitching

Wat foto’s van het web van beide modellen:

11 likes
  • Zenith El Primero chronomaster revival A 386
  • Omega Speedmaster Silver Snoopy Award 50th

0 stemmers

Ik heb Omega gestemd, maar ik wil ze eigenlijk allebei. Sorry voor de vertroebeling van je poll op deze manier.

4 likes

Een beetje ook afhankelijk van je pols, die Zenith valt met zijn 38mm kast wel kleiner dan de Omega. Verder vind ik de Snoopy tof, maar wel de zoveelste limited speedmaster… Beetje commercieel uitgemolken wat mij betreft

2 likes

Dit is mijn gevoel ook, en daarom zou ik daar zelf minder snel voor gaan.

Ik citeer mijzelf :wink:

Ik val ook een beetje voor de marketingmachines van deze merken hoe ze dit bij deze 2 modellen hebben aangepakt.

Ik kan dat wel waarderen als iets goed uitgemolken wordt. Ik leef van de commercie.

Polsmaat is inderdaad een ander verhaal, ik dacht dat ik een klein polsje had maar volgens mij redelijk gemiddeld dit is namelijk zo’n 18cm op dit moment.
Ik heb de alpinist om mijn pols gehad en die is 39mm en die was echt te klein voor mijn gevoel… Maargoed diameter zegt niet alles.

1 like

Het is nogal een verschil, 38mm versus 42mm. Door de iets dunnere lunette zal de El Primero wel iets groter dragen, terwijl de Speedmaster juist kleiner draagt (optisch). Ondanks dat ik echt geniet van mijn Speedmasters, zou ik in deze toch kiezen voor de El Primero. Ik vind het echt een geslaagd ontwerp en meer in balans dan de Snoopy. Ik geloof het verhaal van een doosje vergeten wijzerplaten echter niet, maar het ziet er wel super uit.

Voor beide horloges kan je beter even wachten totdat je het op de pols kan proberen. Ik had langere tijd een 38mm El Primero op het oog maar eenmaal op de pols was er totaal geen klik. Ik vind het vintage ontwerp van de revival wel mooier, dus ik wil het nog een kans geven. Maar ben bang dat het een dure grap gaat worden als er weer geen klik is.

Ik heb 18,5 cm polsen trouwens.

Ik zou voor de “Revival” A386 gaan, net wat anders dan andere horloges, mooi stukje geschiedenis en nu nog steeds een technisch indrukwekkend uurwerk.

Hier een foto van mijn A386 Mark I uit ‘69:

27 likes

Ja het is inderdaad een verschil maar de enige manier om dit goed te vergelijken is om ze beide te passen en dat gaat helaas nu niet en waarschijnlijk zal de snoopy zeker niet in een winkel liggen de eerste maanden dat hij wordt uitgeleverd.

Gezien het feit dat ik nu met name de seiko duikers draag voelt het vreemd zo’n kleiner horloge aan de pols.
Zie hier de alpinist 39mm om mijn pols:

1 like

Sowieso de Speedmaster voor mij. Ik hou wel van die omega kasten. En wat is dat met die overlappende subdials op die Zenith? Functioneel is dat toch niet praktisch? Esthetisch is het voor mij ook maar niks, maar daar valt over te twisten.

1 like

Hallo!!! :heart_eyes: :heart_eyes: :heart_eyes:
Prachtig! Bijzonder dat Zenith Junior ook even met potlood losging op de wijzerplaat :wink:
Maar het plaatje klopt!

Correct alle Omega boutiques krijgen de eerste batches en daar zijn er geen van in Nederland (nou ja, een halve) en België. COVID19 heeft ook aardig wat roet in het eten gegooid. Maar het is in ieder geval dezelfde kast als de Apollo 11 50th, dus wellicht ken je iemand die deze heeft. Ook anders een gewone Speedmaster proberen, zoveel verschil zit er niet in die kasten. Alleen de lugs zijn iets dikker.

Maar ik zou dus echt aanraden om het eerst te proberen. En als het de Zenith wordt, het ophalen in de manufacture in Zwitserland. Krijg je meteen een tour als ik mij niet vergis?

1 like

Voor mij de Omega, ik vind 38mm echt te klein voor mijn 18cm polsen.
41/42mm is de ideale maat en daarbij vind ik de Omega ook mooier, die overlappende subdials van de Zenith is not my cup of tea.

2 likes

Vind die Snoopy geen optie, een volwassen en naar eigen zeggen zaken man met een kinderlijk snoopie ding op de plaat vind ik lachwekkend, derhalve zou ik je niet serieus kunnen nemen met zo een horloge om :rofl:

Maar ja persoonlijk natuurlijk, voor budget gewoon een Rolex kopen, dan heb je alles wat je zoekt.

2 likes

Je moet jezelf ook niet te serieus nemen hé…

Nee zeker geen rolex, dat is meer voor mensen die serieus genomen willen worden :wink:

4 likes

Jezelf niet serieus nemen hel maal mee eens, maar zakelijk gezien, weet niet wat je doet maar een makelaar met een voor de leek kinderhorloge, mensen denken dan o ja die kerel met dat kinderhorloge…

2 likes

Godzijdank geen makelaar, dan had ik inderdaad een rolex moeten hebben. :rofl:

Ik heb een groothandel, reis veel (afgelopen jaar iets minder) en ben altijd lekker casual dus kan prima zo’n snoopy.

1 like

Ja ik heb je gewaarschuwd hè lol, dat die gekken horloge freaks het top vinden, net als James bond watch, ook kansloos vind ik :grin:

1 like

Moeilijke keuze zeg, toch voor zenith gekozen.

1 like

Makkelijk. De Zenith. Hoe oud ben je dat je Snoopy op je plaat wilt?

Snoopy fan boys incoming in 3… 2… 1… :smile:

2 likes

Voor mij zijn ze (helaas/gelukkig) te groot maar ik zou voor die snoopy gaan! Gewoon al voor die achterkant. Oké, ze kunnen wel goed weg met hun limited editions… maar die blijven toch speciaal.

Niets mis met die Zenith overigens!

1 like