Ik vind het allebei horloges met een rijke geschiedenis. Het zijn gewoon plaatjes!
Toevallig heb ik ze gister op de Maastricht Meeting allebei in handen mogen hebben.
Het ging om en nieuwe speedmaster en een SubC, eentje zonder datum en eentje met datum.
Toch gaat mijn voorkeur dan uit naar de Speedmaster, wat een prachtig horloge met een prachtig uurwerk.
Hier moet je niet tussen kiezen
De Speedy en de Sub zijn beiden een klassieker
als je “slechts” twee horloges zou mogen/moeten hebben dan zeker deze twee
Het is niet of of, het is en en. Met deze twee heb je het begin van een mooie verzameling klassiekers. Gooi er een GMT, Radiomir, Monaco en Reverso bij en je bent klaar.
Speedmasters zijn de laatste 4-5 jaar in winkelprijs verdubbeld, zonder dat er iets aan het model veranderd is. Dat is jammer. Een Sub is ook gestegen, maar procentueel niet zoveel, en het model heeft een stevige upgrade gehad (ceramic etc.). Ik vind het moeilijk om nu 4K te betalen voor een standaard Speedy waar ik die kort geleden voor 2.1K kon kopen. Verder blijft het natuurlijk een klassieker van formaat, met als voordeel dat er minder patsers mee rondlopen. En de maangeschiedenis natuurlijk, alhoewel de opnamen van de maanlanding van Apollo 11 zijn gemaakt in een studio in Hollywood door Stanley Kubrick (van de 1968 film 2001: A Space Odyssey). Nadeel is voor mij de geringe (lees geen) waterdichtheid. De Submariner is gedragen door James Bond, ook prachtig, en je kunt er alles mee doen van potje zwemmen tot dragen bij een pak. Ik vind de plexi-Speedmaster meer klasse hebben dan een saffier-Submariner. Wordt er een 1680 of 5513 in de vergelijking gegooid dan zou ik voor deze kiezen.
Heb ze allebei en zou het erg moeilijk vinden om te kiezen tussen 1 van de 2. De speedy verandert echt super als je om onder verschillende hoeken bekijkt, de Sub vind ik echt klasse uitstralen. Als ik gedwongen werd om te kiezen denk ik dat de Sub mocht blijven.
gr. Joep
[URL=http://s735.photobucket.com/user/joepbrouns/media/Rolex%20Submariner/IMG_0789_zps6f5adc32.jpg.html][/URL]
[URL=http://s735.photobucket.com/user/joepbrouns/media/Omega%20Speedmaster/IMG_0711.jpg.html][/URL]
Beide gehad, de Speedy is vetrokken, de Sub is gebleven. Had altijd het gevoel dat ik een Speedy moest hebben, was er erg blij mee toen ik er 1 had, maar de liefde was niet blijvend. De Sub daarentegen kan me nog steeds bekoren. De collectie van Monaco is overigens om van te smullen!! Ik hoop zelf ook op een collectie van 4 á 5 uit te komen, maar dan alleen maar van Rolex (geeft me iets meer rust ).