Speedy reduced: klopt alles?

Heb deze reduced op het oog en heb om detailfoto’s gevraagd.
Ik zou het zeer waarderen als jullie even mee kunnen kijken of er dingen niet kloppen?
De kast lijkt mij niet of zeer matig gepolijst, maar om te bepalen of de wijzers en wijzerplaat kloppen, schiet mijn kennis te kort.
Ik heb nog aanvullende foto’s van het uurwerk gevraagd en zal deze aanvullen als deze binnen komen. Ook gevraagd naar servicegeschiedenis en bewijs daarvan.

Vraagprijs is EUR 1950 en andere exemplaren op chrono en ebay zijn beduidend duurder. Dat kan een red flag zijn, maar ik hoor liever jullie mening.

De bezel heeft wat beschadigingen bij 8-9 uur, verder ziet de kast er decent uit.

Ik zou zeker even afwachten of het horloge recent (aantoonbaar) onderhoud heeft gehad.

1 like

Zeker dat laatste!

Reduced zijn erg leuke horloges maar onderhoud kan erg duur uitvallen als dat te lang is uigesteld. Zeker een punt om goed over door te vragen.

2 likes

Ik zou misschien ook even het referentienummer van de bracelet vragen, weet niet of die origineel bij de 3310.10 hoort.

1 like

Ik zou persoonlijk de Speedmaster Reduced laten liggen vanwege het ontzettend fragiele uurwerk. Ik ben op het forum bij lange na niet de enige die veel problemen en kosten heeft gehad met dat modulaire gedrocht.

4 likes

@Jelle: bracelet lijkt te kloppen, als ik google images bekijk.

@Jurtz: ik heb al jaren een ‘gewone’ reduced en daar niet bijzonder veel kosten aan gehad. Ik moet er wel bij zeggen dat ik nog geen onderhoud nodig heb gehad aan de Dubois Depraz chrono module, want dan gaat de teller wel hard lopen, begrijp ik.

Haha ik zag juist deze bracelet overal, vandaar mijn opmerking.
https://www.ebay.com/c/661927505

Dan heb je geluk gehad, denk ik. Als er iets aan de Dubois-Depraz module mankeert, bijvoorbeeld het niet goed meer kunnen resetten van de chronograaf, dan moet in bijna alle gevallen het hele uurwerk vervangen worden. De chronograaf module is namelijk niet te servicen (ook niet door Omega gecertificeerde horlogemakers zoals Frans de Groot in Gouda, waar de mijne is geweest). Daarvoor moet het horloge naar Omega in Zwitserland en dat kost je €795.

Dus als er iets aan het uurwerk mankeert dat de chronograaf module aangaat, heb je om en nabij de helft van de waarde van de gemiddelde Speedmaster Reduced aan kosten.

2 likes

Zo die bezel/tachymeter ring heeft een flinke knal gehad zoals je kunt zien bij de laatste foto.

4 likes

Op foto 3 lijkt er ook een golfbeweging in te zitten. Glas/plexi lijkt daar ook geraakt.

1 like

Ja klopt. Misschien is de bezel ooit gedemonteerd door Bokito ofzo.

Voor €1950 zou ik het horloge laten liggen, persoonlijk vind ik dat behoorlijk duur voor een two-tone reduced Speedmaster ongeacht de conditie. Niet bepaald het meest begeerlijke model/uitvoering.

3 likes

ik weet het niet hoor. hij zal wel echt zijn, maar de staat is wel matig. zou voor mij een dealbreaker zijn. lugs hebben best wat diepe krassen, kroon ziet er niet heel florisant uit en met die Tach ring heeft een van de vorige eigenaren zo te zien een pijpje pils geopend.

het is nu niet dat je geen nette reduced kunt vinden voor deze prijs. deze ref. zal wel wat gewilder zijn, maar dat zou voor mij niet genoeg zijn om dit soort beschadigingen op de koop toe te nemen.

maar goed, ik zou nooit een klok in iets anders dan ZGAN staat kopen. persoonlijk ding. liever wat duurder of iets minder prestige voor mijn geld dan een afgedraaide topper. to each his own, als het je niet stoort: lekker doen. maar inderdaad, hoor aardige dramaverhalen over onderhoud van de chrono module, en de manier waarop dit horloge eruit ziet doet vermoedens rijzen of de vorige eigena(a)r(en) wel veel aandacht en liefde gegeven hebben, met bijbehorend onderhoud.

2 likes

Ja, nieuw uurwerk incl netjes opmaken van de kast was 800 euro. Elke cent waard. :+1::+1::+1:

7 likes

Lekker eitje :ok_hand:

3 likes

Ik vind het opzich nog wel meevallen voor een horloge van 25(?) jaar oud. Zeker niet zo goed als nieuw nee maar ook zeker niet helemaal afgeragd.

1 like

Ziet er netjes uit. De bracelet wordt niet onder handen genomen voor dat bedrag, vermoedelijk?

Dat lijkt mij een persoonlijke voorkeur, maar voor de rest kan ik je begrijpen.

Klopt, die is thuis gebleven. :+1:

5 likes

Dit zou mij ook verontrusten.

2 likes