Spindel voor Horia bestellen

Een hele specifieke vraag maar ik ga het hier toch proberen.

Ik heb recent een setje van Horia’s gekocht voor een aantrekkelijke prijs. Beide zijn met een 3mm spindel voorzien waarvan ik vooraf op de hoogte was. Ik was van plan 1 van deze twee om te bouwen tot de 4mm variant zodat ik veelvoorkomende stempels kan gebruiken. Cousins biedt de 4mm spindel aan om een 3mm om te bouwen tot een 4mm Horia, dit is ook hoe ze het beschrijven. Met de kennis dat dit mogelijk was had ik dit setje dus gekocht maar nu zit ik met het volgende probleempje.

Beide spindels van de twee afgebeelde persen zijn niet uitwisselbaar wat me dus ook voor het dilemma plaatst over het bestellen van zo’n spindel (die is namelijk niet heel goedkoop). Heeft iemand ervaring met het vervangen van de spindel van een Horia? Het is alleen het sleufje in de spindel waar het nokje van het draadeind in schuift wat verschilt. De ene sleuf is te krap waardoor dat nokje er dus niet in kan. Ik heb wat fotos gemaakt voor het reinigen van de persjes en de onderste twee onderdeeltjes zijn niet uitwisselbaar. Ofwel, de spindel van de ene pers kan niet op het draadeind van de andere pers omdat dat nokje dus een andere maat heeft…

Het retourneren bij Cousins zal ook niet eenvoudig gaan als het niet zou passen… weet iemand waar ik zoiets dergelijks lokaal kan bestellen waar ik mogelijk gebruik kan maken van retourrecht als het niet past?

Dank alvast voor het meedenken!

2 likes

Ik heb ook de 3 mm horia, ik heb de 4mm spindel besteld was nog niet aan het ombouwen toegekomen.
Zal het binnenkort eens proberen dan laat ik je weten of het past.
Retour sturen naar Cousins is inderdaad niet heel eenvoudig.

2 likes

Heb je die spindel nog los liggen? Toevallig ook bij Cousins besteld? Mogelijk kan ik je de maten geven die ik meet aan mijn spindels om te vergelijken welke eventueel zal passen? Zou top zijn als je me hiermee kan helpen… want ze zijn nu een beetje onbruikbaar voor mij zonder 3mm stempels. :smiley:

2 likes

Ja de spindel ligt nog los in de la.
Ik heb er ook een setje 3 mm stempels bij.
Ik kan mij Seitz stenenpers ook ombouwen naar het horia draagsysteem en daar het ik dan veel meer stempels voor.
Ik had hem inderdaad bij Cousins besteld.
Geef de maten maar door dan meet ik het even na voor je.

2 likes

Thanks! Dan haal ik ze zo weer even uit elkaar. ik had ze al weer netjes schoon en ingevet in elkaar zitten :sweat_smile:

2 likes

Ik heb beide spindels even opgemeten en kom op de volgende situaties uit.

Dit is voor de Horia met het Bergeon logo erop:

Dit is voor de andere Horia:

Het enige verschil is dus de dikte van het nokje. Bij de ene is die 1.5mm en bij de andere 1.25mm. Als ik hem dus zou omwisselen zou bij de ene de draadeind er niet op kunnen en bij de andere wel maar dan heb je 0.25 speling in de hoogte… ook niet wat je wilt :slight_smile:

2 likes

Als ik een vergrote foto zie van de bestelsite lijkt dit al niet overeen te komen. De belangrijkste maat is dus de afstand 1.5 en 1.25mm anders past dat draadeind niet in de spindel of je hebt speling in de hoogte. Uiteraard moet de rest groot genoeg zijn om er in te passen.

1 like

Ik heb rechtstreeks bij horia besteld en was prima (ging niet over deze spindel) , niet het snelste bedrijf maar goede aftersales wel. Je kan ze ook even mailen vragen wat zij er van denken. Ik ben blij met m’n 4mm dat kan ik je wel vertellen, heb die ooit ook hier via forum voor redelijke prijs incl stempels gekocht en geld meer dan waard geweest. (sorry voor deze tease):joy:

1 like

De groef langs de zijkant is 1,5 mm
Diameter totaal 8 mm
Inkeping meet ik op 1,5 mm
De totale diepte die jij op 3 mm heb staan meet ik 2,5 mm
En de inkeping meet ik op 5 mm

2 likes

En omgezet het paste vlekkeloos

1 like

Deze had ik besteld bij Cousins

1 like

Geweldig! Ik krijg dus 1 mooi vermaakt tot 4mm. Die 5.5mm was ook vrij lastig te meten dus misschien dat de schuifmaat een beetje schuin zat. Toch is de diameter van dat nokje kleiner en anders heb ik nog wel een draaibankje. Materiaal weg halen is geen probleem natuurlijk :smiley:

De spie gleuf-ish bedoel je?

Dit zou niks uitmaken voor het verwisselen :slight_smile:

Heb je ook iets geprint o.i.d. om die spindel eruit te krijgen? Ik moest toch wat kracht zetten voordat die eruit kwam.

Hartelijk dank! Ik zie dat het nummer overeenkomt met die ik in het begin gepost heb.

1 like

Had ik inderdaad ook al gedaan maar ik denk dat ik het antwoord hier al heb gekregen :smiley:

1 like

Ja die

Klopt volgens mij

Messing blokje eronder en gewoon er uitgedraaid

1 like

Bij mij ook, bij beide. Ik zal later hier nog wel is de maten exact plaatsen van de andere spindel als ik mijn cousins bestellen compleet heb. Dan heeft hopelijk iemand nog iets aan het complete overzicht in de toekomst. :+1:

Dit is dus waarom dit forum veel kan bieden! Nogmaals dank voor de hulp. :grin:

Ah zelfde effect inderdaad. Ik heb dit gebruikt. Rechts voor uitdrukken en links om het er terug in te slaan. :slightly_smiling_face:

3 likes

Ik kon hem gewoon met de hand terug drukke was alleen even goed opletten dat het borg schroefje goed uitgelijnd zat
Verder graag gedaan als je nog meer wil weten hoor ik het wel

3 likes

Klopt merkte ik ook. Vooral als die flink geklemd zit kun je hem niet meer verdraaien.

1 like

Horia heeft ook gereageerd, ze noemen de persjes die ik heb collectors items. :joy:

En inderdaad, zij bevestigen de maat van 1.5mm. :+1:

3 likes

Aren’t we all… :joy:

Succes met de ombouw!

1 like

Oftewel ombouwen is bij deze niet mogelijk? Is het niet een idee om dan te kijken voor een met een hendel ipv alleen de micrometer? Ik gebruik nu op dit moment de micrometer het meeste maar heb ook met hendel alleen gebruik ik die meer voor het ruimen dan voor het zetten van stenen. Degene met hendel kan feitelijk beiden.

1 like