Sportieve stalen band voor de Omega Constellation C Shape

Dag iedereen,

In mijn zoektocht naar mijn eerste vintage horloge ben ik verliefd geworden op de Omega Constellation C Shape. In plaats van de brick bracelet verkies ik echter de band hieronder (uit dit zoekertje: horlogeforum.nl/t/verkocht-omega-constellation-c-shape-1969-linen-dial/194008) omdat die sportiever oogt en bij formele gelegenheden zou ik hem toch op een leren band dragen.

image

In dit document (users.tpg.com.au/mondodec/Omega_Constellation_Accessories_Part_2.pdf) krijgt hij de referentie 368.4076 mee en hij lijkt ook erg op de band die hier (horlogeforum.nl/t/omega-1093-stalen-band/250235) aangeboden werd die dan weer de referentie 1093 draagt.
Ik vond ook nog deze afbeelding die de banden van elke Constellation C Shape referentie zou moeten voorstellen, maar ik vind er geen spoor van een 368.4076 of van een 1093.

Als er iemand mij meer zou kunnen vertellen over dit type banden, de referenties of over de stalen banden van de Constellation in het algemeen, zou ik dit erg appreciëren! Alvast bedankt.

Ik meen dat ik de schakels van de door jou gezochte band hier heb liggen.
De vouwsluiting heb ik gebruikt voor een andere band en ik heb geen eindstukken, maar mocht je de schakels kunnen gebruiken wil ik ze je graag schenken.

Laat maar weten of je ermee geholpen bent,
Vriendelijke groet,
Arie van der Lee

`

• Citaat

`

1 like

Ik zat ook even te googlen door je vraag over de band op de connie die onderweg is naar mij, nl deze:

Blijkt een Omega 1093 band te zijn, je hebt riveted en non riveted voor zover ik lees. De endlinks weet ik niet, ik vind 515 terug maar dit lijkt niet te kloppen.

Volgens jouw lijst is deze band inderdaad niet voor een 168.029 gemaakt standaard, maar er komen wel geregeld verkopen langs op internet waar deze als “original bracelet” bestempeld wordt voor een C shape Constellation.

Iemand een idee voor welk model deze bedoeld is? Dit helpt de TS misschien wel verder. @septentrio weet er misschien meer over?

De referentie van de rivited die naar jou onderweg is, weet ik niet. Ik heb de non-rivited. Dit is een 1119 band met 515 end links.
Ik heb ze naast elkaar gehad. De rivited heeft meer vintage gevoel (lichter, stijver, expandable) maar is ook meer een harentrekker en lastiger op maat te maken.
Naar mijn weten zijn beide banden origineel op de C-shape geleverd.
Kwaliteit van de band is overigens erg goed en solide

1 like

Ik had een 1093 met 515 end links. Er is ook nog een brick bracelet die op de 168.029 past. @guapo heeft die geloof ik, als je het nummer daarvan wil weten.

afbeelding

1 like

Nu hij binnen is, kan ik zeggen dat het een 1093 band is met 515 endlinks. De brick band is ref nr 1040.

De 1093 staat niet in die lijst, maar is wel degelijk origineel bedoeld voor de C shape. Hier een stukje over de C, met onderaan originele advertenties van Omega waar hij op staat :blush:

3 likes

Die brick band is ondertussen alweer n tijdje geleden geruild met @SvenVG Ik heb daarvoor een goldcaped brick band gekregen maar dat staat vast niet zo goed op staken/witgouden C-shape… :sunglasses:

1 like

Tijdje later. Maar iemand een idee hoe ik de riveted band van @illewoare resize? Ik heb het horloge ondertussen in bezit. Rondje rond het forum :rofl:

Kom de ref. Nergens tegen. Twijfelde ook even aan de originaliteit maar als ik deze post lees met de advertenties, stelt het me meteen weer gerust :sweat_smile:.

1 like

Als je hem in de sluiting niet voldoende kan verstellen, dan moet je volgens mij bij een goudsmid terecht… zitten geen pinnen of schroeven in de band die makkelijk los kunnen, dacht ik. @septentrio zal dit mogelijk zeker weten.

Ik zou de band overigens ook even reinigen. Lijkt aardig wat vuil tussen te zitten en dat vinden deze banden niet leuk.

Ik heb zelf overigens een niet-riveted, niet-expandable variant van deze band op mijn C-shape. Daar zitten de schakels wel met pinnen gemonteerd.

2 likes

Er zitten heel wat gaatjes in de sluiting, zo heb je behoorlijk wat speling. Geraak je er niet met de sluiting alleen? De links losmaken is niet zo eenvoudig inderdaad.

Ik heb destijds wat rondgezocht en er zijn een aantal varianten van stalen banden op deze C-shapes, deze is zeker tijdscorrect. Misschien weet @septentrio er nog wat meer over te vertellen, het is ook een ex van hem een beetje voor mij :slight_smile:

Veel plezier ermee! Vooral de kast is erg mooi bewaard bij deze, met alle originele hoekjes en kantjes. Vaak zijn de lug tops wat rondgepolijst, niet bij deze. Geniet ervan :slight_smile:

2 likes

Dank heren! Ben er ook zeer blij mee. Fantastisch horloge.

Nee helaas geraak ik er niet met enkel de clasp. Wel zonden om deze open te gaan buigen dan :upside_down_face:. Misschien wilt iemand hem ruilen tegen de niet riveted? @rorymoer? Haha.

Haha, sorry, die gaat er bij mij niet meer van af :wink: ik heb hem ooit op leren band gekocht en toen een extra C-shape aangeschaft enkel om de band over te kunnen zetten :sweat_smile:

1 like