Voordat ik direct word afgeschoten ja ik heb Google geraadpleegd. Je leest een hoop dat ze wat kunnen hebben maar zijn toch ook geen sporthorloges. Het gaat mij specifiek om het fietsen en waar ik ik beter terecht dan bij nuchtere Hollanders in hét fietsland bij uitstek.
Ik bedoel dan ook geen mountainbiken met vering en dikke banden maar de gewone stugge stadsfiets. Kwartiertje naar kantoor per rit over hobbelige oneven klinkerstraatjes. Je voelt het in je polsen.
Ik twijfel enorm tussen een GS Quartz en even wat minder biertjes wegtikken op t terras en een springdrive wat toch een beetje mijn grail is.
Mocht dergelijk fietsen toch echt een no-no zijn dan is de keuze snel(ler) gemaakt.
Het probleem zit hem ook niet in een Quartz. Moet ik even doorsparen voor m’n grail om er vervolgens achter te komen dat het slopend is? Het gaat me om de springdrive😅
Dat je zuinig wilt zijn op een (toekomstige) grail, tuurlijk.
Toch blijven dit soort vragen me verbazen… ik ken mensen die 30+ jaar een horloge dragen, quartz, automaat, handopwinders met of zonder complicaties (van chronograaf tot maanfase) en er alles mee doen, nog nooit van reguliere service hebben gehoord… En toch nog dagelijks dat horloge dragen, dat het horloge binnen acceptabele marges de tijd aangeeft.
Eén modern horloge moet dan een stukje fietsen wel aankunnen lijkt mij.
Moet geen probleem zijn. Tenminste, ik kan geen reden bedenken waarom dit wel zo zou zijn.
Je hebt geen balans, balans veer of traditionele ankergang. De veer/trommel en het radarwerk in een springdrive zou echt geen probleem moeten zijn met de schokken tijdens het fietsen.
Volgens GS zelf, zijn de nieuwe uurwerken ook nog eens schok bestendiger door de nieuwere layout van het radarwerk.
Het enige dat ontregeld zou kunnen worden in een standaard automaat is de afstelling van de balans naar mijn idee, daar zit ook de shock absorber. En dat is bij de Springdrive nu juist elektronisch geregeld.
Voor een gewone stadsfiets zou ik me helemaal geen zorgen maken.
Voor ruige MTB ritten zou ik een G-Shock omdoen. Of helemaal geen horloge.
Ik heb na decennia m’n MTB aan de wilgen gehangen. Trails, downhill met een volledig geveerde fiets doet bij lange na niet zoveel op je polsen als een stugge stadsfiets en een stoeprand of putten in de weg hoor.
. Maar dan bij een springdrive nog nieteens vanwege de schokken (die overigens op een goede MTB erg meevallen), maar eerder het val risico en takken waar je langs sjeest…
Grootste risico dat je loopt, zijn denk ik de hoeveelheid biertjes in verhouding tot je fiets skills. Als je het echt op de spits drijft is dit overigens lopend ook een risico
Ken mensen die na een auto-ongeluk nog een goed lopend horloge hebben. Maar 1 flinke klap
Doet andere dingen dan continue klappen dag
In dag uit lijkt me.
Zeker waar bij mechanisch en bijvoorbeeld golven of tennis. Maar fietsen valt echt wel mee.
Heb vaak genoeg op een loeizware, mega stugge vouwfiets over Limburgse ‘kinderkopjes’ gefietst met vintage horloges om de pols (èèn tegelijkertijd natuurlijk). Geen schade behalve imagoschade maar dat is een ander topic.
Bij een springdrive is dit risico echt verwaarloosbaar. Sorry dat ik je keuze niet kan versimpelen