Ik heb zelf geen ervaring met het verwisselen van banden. Nu zit ik toch al een tijdje na te denken om een groene vanguard strap en een zwart met gouden nato strap te kopen. Is het aan te raden om dit met een Burgeon spring bar tool te vervangen en hebben jullie nog andere tips? Mijn horloge betreft een Tudor Black Bay 58 op staal.
Kun je gewoon met een bergeon doen.
Koop een andere kleur vanguard
Ouch
Je kan eventueel bij Cousins UK kijken. Dit is een groothandel (based in the UK) waar je voor een stuk goedkoper (tov non-groothandels) gereedschap/onderdelen kan kopen. Ze hebben verschillende soorten Bergeon straptools.
Ik heb zelf vorige week een Bergeon 7825 besteld om mijn eigen horloges (minder snel) te bekrassen.
Pro tip: gebruik wel altijd ducktape of andere dikke soort tape om je lugs heen om de kans op krasjes te verminderen. Vervolgens kun je 96% alcohol (te halen bij de kruitvat/Etos) gebruiken en een simpel schoonmaakdoekje/papiertje gebruiken om eventuele plakresten van je lugs af te swipen.
https://www.cousinsuk.com/product/bergeon-7825-spring-bar-tweezers?code=T41939
Wat vleermuisman zegt, de 7825 is topproduct. Kost wat maar gaat lang mee en echt kwaliteit:+1:t2:
Even uitkijken met extra taxen. Ik bestelde in december 2020 een tool daar voor mijn Tudor. Het werd pas geleverd in januari 2021 ( Brexit van kracht ), met allerlei extra taxen. Cousins en DHL kwamen met extra kosten. Was op het einde van de rit niet meer zo voordelig. Mogelijk dat het nu anders is, een gewaarschuwd man…
Protip: ducktape is geen eenden-tape maar leiding-tape. Dus duct-tape. Ook wel bekend als gaffer-tape of gaffa-tape.
Dat zeg ik! Gamma! Oh nee, gaffa!
Dat lijkt me best druk, een vleermuis in je hoofd…
Hahaha. Je kent ‘m? Ik zou dit nooit durven zeggen zonder de persoon in kwestie te kennen😂
A zo. Check.
Dank je. I cry every time
In plaats van in de UK te bestellen, met al dat import geneuzel, zou je beter hier eens kunnen kijken…
Echte aanrader en de keuze is rieze
Daarnaast voldoet een stukje eenvoudige tape ook prima Als je even zoekt op gebruiker @junior die heeft dat proces van tapen al eens haarfijn ergens uitgelegd in een topic
U riep …
Ik heb het al meerdere malen ‘laten zien’, even de lugs afplakken met een plakbandje (stukje tape). Ik ben er ook hartelijk om uitgelachen, vaak door zelfbenoemde klussers die een krasje meer of minder bij een nieuw horloge niet schuwen. Klinkt heel tof. Geeft ook helemaal niet. Ieder zo zijn eigen ding. Ik vind krasjes die ik makkelijk had kunnen voorkomen, niet grappig.
Hier een tweetal voorbeelden van mijn krasvrije bandwisselmomentjes: Tudor & Omega.
Kijk… dit is geen junior service maar mega service
Ducttape en gaffertape zijn dan weer niet helemaal het zelfde. Gaffertape laat geen lijmresten achter en beschadigt de ondergrond niet bij verwijderen, ducttape doet dat wel
Fair enough. Gaffertape is in mijn beleving het origineel , ducttape het goedkope aftreksel.
Ze hebben gemeen dat het een tape is met een geweven textiel structuur als basis, makkelijk te scheuren over lengte en breedte. De lijmrug is verschillend, inderdaad.
En als je gaffer maar lang genoeg laat zitten laat het zeker wel lijmresten achter trouwens…
wat een gedoe voor het voorkomen van het onvermijdelijke krasje…
Onderdeel van de hobby, snap dat dan!
Dat van die alcohol ga ik ook eens proberen. Als het niet lukt, heb ik altijd nog iets te drinken. 96% lekker hoor …
Ik kan me nog goed herinneren toen ik net lid was dat iemand vroeg of mensen ook de afwas deden met horloge om. En dat was niet op een vintage only topic he… Ehhh ehhhh ehhhh…
edit: als je nu betonboren had gezegd dan had ik de vraag nog begrepen