Springbar tool Tudor BB58

Of onder warme podium lampen legt :roll_eyes: anyhoe, de lijm van ducttape is geschikt om leidingen mee af te dichten en wellicht wat agressief om op je horloge te plakken, zeker wanneer de kast gecoat of verguld is

1 like

Voor tape op lampen hebben is blacktack uitgevonden! Maar ik snap je punt.
Ik zou tien keer liever gaffer (en dan de goede, Nichiban) op de lugs plakken dan een of andere ducttape van de Gamma.
Of gewoon met beleid je bandjes wisselen met goed gereedschap en gewoon geen krassen maken.
Zolang het geen bracelet met solid endlinks betreft gaat dat over het algemeen prima.

1 like

Gaffer? Duct? Ûh jongens, plakband … je weet wel gewoon van de HEMA ofzo en verder gewoon een beetje voorzichtig zijn. Werkt prima. Echt! :wink:

4 likes

Ik heb nog nooit een lug afgeplakt.
En ja, op sommige horloges zijn er een paar mini krasjes te zien op de achterkant van de lugs. Het zal me aan mijn bips oxideren.
Als je dat wel boeiend vindt, zie dan de tips hierboven. En hema tape werkt vast ook!
Ik kreeg alleen een syntax error bij “ducktape”. Dat trekt de autist in mij echt heel erg slecht…

4 likes

Ik doe het vrijwel altijd. Gewoon omdat het kan!

Dat dus. :wink:

duckling

:beers:

3 likes

En terecht. Gewoon omdat het kan!
Je hebt gelijk hoor. Ik doe het dus alleen niet. Met stalen horloges en holle endlinks of leren of mn dtraks, gaat het prima zonder. In mijn beleving dan.
En dat is niet “stoer doen”, maar gewoon een beetje rustig aan en met gevoel je gereedschap gebruiken. Komt goed.

Dat sowieso, want zelfs met afplakken kun je alles verkløten. Maatje van me had alles van zijn subje keurig afgeplakt, schoot zijn 6767 van/langs de bandpen … hoppa, diepe kras in de kast. Hij was niet blij. Lekker hoor. :partying_face:

1 like

Yep, dat kan zomaar gebeuren. Gelukkig zijn er mensen als @Tempusuurwerktechniek die een krasje kunnen fixen als het echt te erg is!

2 likes

Fijn dat jullie zo fan zijn van ducktape en andere vormen van tape.
Uit mijn ervaringen blijkt dat moderne horloges van merken zoals Tudor, Rolex, Omega etc. stalen banden gebruiken welke vrij ‘perfect’ op de lugs aangesloten zitten. Hierdoor komt (bij mij in ieder geval voor) dat zodra in de ene pushpin uit de lug heb gehaald er weinig bewegingsruimte zit om de andere lug tevens te ‘‘bevrijden’’ - met een grotere kans op krasjes als gevolg.

Als ik dit vergelijk met horloges van Seiko, Citizen of vintage modellen, gaat het verwisselen van banden bij deze horloges een stuk gemakkelijker. Vandaar de tip: gebruik ducktape.

Overigens is een klein flesje 96% alcohol sowieso nice om thuis te hebben hoor, kun je mooi je telefoon/laptop/ipad mee schoonwegen. :slight_smile:

Behalve als je naar het merk Duck tape verwijst.

:grinning_face_with_smiling_eyes:

5 likes

Hahaha, geniaal! Dat merk ken ik niet.
Te grappig dat een marketing persoon gedacht heeft mensen denken dat het zo hoort, laat ik het dan ook maar zo noemen…

1 like

7825 kun je op eBay kopen bij een Franse kerel

Ik refereerde ook naar deze tape. Alleen dat ging jullie petje te boven… :stuck_out_tongue:

1 like

Is er iemand die eigen ervaring heeft met deze bergen 7825 clone: https://www.watch-tools.de/federstegpinzette-bullong-7825-mit-wechselgabeln.php ?

Als je de real deal haalt via https://www.cousinsuk.com/product/bergeon-7825-spring-bar-tweezers?code=T41939 betaal je maar 20 eu meer.

Ik denk dat die douane controles steekproefgewijs zijn. Ik ga toevallig straks mijn Bergeon 7825 ophalen bij het PostNL afhaalpunt, so I will keep you posted.

1 like

Dat is heel verleidelijk, en heeft al vaak in mijn mandje gezeten maar er komt ongetwijfeld btw en invoerrechten bij. De franse aanbieder op eBay rekent 135€.
Wellicht iemand ervaring met een andere beter geprijsde tweezer van watch-tools.de?

Komt de jouw ook van Cousinsuk?

Iets offtopic en ongetwijfeld al veel over geschreven maar kan iemand bevestigen dat de 7825 met Standard punt niet geschikt is voor een normale speedmaster?

Pedant feitje:

During World War II, Revolite (then a division of Johnson & Johnson) developed an adhesive tape made from a rubber-based adhesive applied to a durable duck cloth backing. This tape resisted water and was used to seal some ammunition cases during that period.[1]

“Duck tape” is recorded in the Oxford English Dictionary as having been in use since 1899;[2] “duct tape” (described conservatively as “perhaps an alteration of earlier duck tape”) since 1965.[3]

2 likes

Het kwam bij mij naderhand, na een paar weken kreeg ik betaalverzoeken. Het ging uiteindelijk over een keer 12 euro en iets van 19 euro. Maar goed, als je het bij mekaar telt ben je amper goedkoper uit. Hopelijk heb jij er geen last van.

1 like

Lekker zeg! Zo leer ik hier nog eens wat!

1 like