Squale 20 atmos VS Steinhart Ocean One / 39

Shit, straks kom je dat nog bij mij vragen…

Leuke drogredenen allemaal. Je koopt een Rolex hommage of kopie omdat hij eruit ziet als het origineel. En zeg nu zelf, wie (her)kent niet een Submariner?

1 like

Nee hoor, er zijn mensen die de prijs-, verkoop- en marketingstrategie van Rolex verwerpelijk vinden. Net zoals jij homages schijnbaar moeilijk kan verteren.

Geen reden om met modder te gaan lopen gooien of kleinerende aannames te maken.

3 likes

Ik…
Serieus niet… niet om te stangen.

Als er over modellen van welk merk dan ook gepraat wordt moet ik google erbij pakken voor beeldvorming .
Rolex is niet mijn merk, de datum loop vind ik echt niet mooi. Dus ook niet bekend in hun modellen lijn.

De DJ die herken ik.

Maarruh… wat hanteren we als scheidslijn tussen hommage en “eigen gezicht”?
Is een BlackBay een eigen huis hommage? Is een SKX009 een Japanse hommage.
Oftewel, wanneer is een hommage een hommage. Voor een niet-horloge addict zoals wij bijna allemaal zijn hier, is mijn SKX009 al een Rolex namelijk.

1 like

De horloges in dit topic zijn geen hommages maar rip-offs. Een Tudor Black Bay is een hommage omdat het stijl elementen bevat en niet volledig het origineel nabootst.

1 like

Super eens

Ik vind een Black Bay niet per se een homage. Die heeft toch wel een duidelijk eigen ontwerp binnen het duiker segment, toch?

Maar goed, dat blijft persoonlijk en de discussie daarover zal inderdaad wel nooit stoppen (wat ook weer geen reden is om 'm niet af en toe te voeren). Edit: Ik zie dat @Erikje me voor was :smile:.

Klopt beide.
Ook wel leuk om ieder zijn mening , kijk en gevoel te lezen.

1 like

De Black Bay is juist een hommage. De definitie van een hommage zelfs.

Ot: de Squale 1545 oogt zo ontzettend goedkoop. Die zou ik dus zeker niet nemen.

2 likes

Ik heb mijn Squale 1545 Root Beer niet gekocht omdat hij eruitziet als het origineel.
Ik heb hem gekocht omdat het voor mij het enige horloge is dat aan mijn eisen (max 40mm, stalen band, ronde indices, sunburst dial, géén micro brand) voldoet. Sterker nog dat het een Rolex hommage of kopie is, is de enige reden waarom ik een tijd getwijfeld heb of ik het horloge zou kopen. Uiteindelijk vind ik dat door de kleurstelling het horloge genoeg eigen gezicht heeft.

Edit: vergeten te vermelden dat mijn budget rond de €600 lag.

1 like

En hier ga je precies de fout in. We pakken de definitie van homage erbij:

“Hommage, an alternative spelling for homage, is defined as something expressive done in honor of a person using elements of their style.”

De kern zit hem hierbij in het woordje elements.

Als we bijvoorbeeld de Tudor Black Bay Black pakken dan zien we verschillende stijlelementen die hij van zijn grote en oudere Rolex 6538 broer heeft geleend. Namelijk het rode driehoekje op de bezel, de “big crown” en de rivet band. Dit is een homage pur sang. Een eigen smoel en een eerbetoon naar zijn voorganger.

Maar nogmaals, je bent wat je draagt. Koop je een horloge voor de specificaties en maakt het design je niks uit, prima. Mijn mening is echter dat je hierbij de originele design(er) teniet doet.

Je bent wat je draagt… Echt?

Ik was laatst op een sportevenement (kickboksgala), en daar waren een paar pooiers met allemaal een Rolex om…

Maakt dat alle Rolex dragers… juist. Nee dus.

OT: ik heb geen moeite met hommage modellen. Koop waar je een goed gevoel bij hebt.

2 likes

Misschien moet je de Nederlandse vertaling er even bij pakken, want hommage wilt zeggen hulde(betuiging) eerbewijs. Het is dus niet zo dat je kunt spreken van hommage als er bepaalde stijlelementen zouden weerkeren in het design, neen je kunt enkel spreken van hommage als je het doet om een eerder iets te huldigen. Al de rest is gewoon hergebruik van bepaalde stijl elementen (of kopie natuurlijk :wink:).

Zat aan een hedendaagse Sub te denken, maar inderdaad :+1:.

1 like

Er staat nergens hoeveel van die elementen er wel of niet overgenomen mogen worden om het wel of geen homage te laten zijn. Overigens komt die Tudor bijna net zo dicht in buurt van het origineel als een Squale 1545 bij een huidige Sub. Zou kopie dan ook geen betere benaming zijn voor die Tudor?

Noem het hoe je wilt. Ik kan er in ieder geval niet van wakker liggen dat er mensen zijn met een Steinhart/Squale. Of een Tudor. Of een Rolex.

Wat ik apart vind is dat mensen een origineel (duur )horloge kopen dat in de kluis leggen en een paar jaar later als nieuw verkopen… Waarom niet gewoon in de vitrine laten liggen ? Koop dan een hommage die je wel durft te dragen :grinning:

En is Bliger soms ook een goede keus? Ik heb er eentje, maar ga hem niet dragen. Bagger. Al loopt hij perfect!

En zie hier dat een keuze topic van de topicstarter wordt geclaimed voor een van de vele hommages discussies.

Even terug komend op de keuze, zou voor de squale gaan vindt de bezel van de steinhart zelf niet zo mooi.

1 like

Nope. Zo mooi ben ik niet. Dit is van mijn all time guilty pleasure Heino :star_struck: