Squale only, aka de Squale Kroeg 🦈 (Deel 3)

51mm lug to lug…toch?
Ik snap dat je in de wolken bent van deze aanwinst. Maar kan je ook kritisch kijken naar het draagcomfort? Ben benieuwd want ze zijn erg mooi, maar hij is fors groter dan de 1521.

Thanks!

2 likes

Haha ja ik had zon bandje van STRPS erg fijn bandje met een mooi systeem als keeper voor t uiteinde van je band.

1 like

Zou kunnen, is dezelfde maat als de Squale Matic.
Ik heb de meetlat er nog niet langs gehad. :sunglasses:

Zeker! Wel gelijk een disclaimer, ik ben bepaald geen fan van < 38~40mm voor duikhorloges of andere toolachtige horloges.

Deze Squale Matic is op papier wellicht ā€œforsā€ groter dan de 1521 maar op de pols voelt het voor mij als maar ā€œietsie groterā€. Ik vind dit een prima maat. Het Von Büren kastontwerp/achterdeksel, met o.a. de lugs die ā€˜met de pols mee’ naar beneden buigen, zorgt ervoor dat deze qua gevoel niet anders op de pols ligt dan de 1521. De Squale Matic zou in theorie ook erg hoog/dik moeten zijn maar dat heeft toch vooral te maken met het feit dat deze een bol glaasje heeft, die er bovenuit komt. De kast zelf is maar een fractie groter voor mijn gevoel. Jammer dat ik de 1521 niet meer heb, anders zou ik een side-by-side review kunnen maken.

Zoals je ziet ligt 'ie - bij mij - prima op de pols (17,5cm omtrek) …

… dus mijn korte antwoord is dat het draagcomport van deze Squale Matic top is, net zoals ik dat bij de 1521 heb ervaren. Top!

Ik heb al best wel wat duikhorloges gehad. Van het tegenwoordig altijd zo spannende Zwitserse horlogehuis, via Duitse grondigheid t/m relatief goedkope Japanners en alles wat daar nog tussen zit. Ik durf wel te stellen dat Squale met deze kastvorm (dus ook de 1521) een van de best dragende duikhorloges is die ik ooit tegengekomen ben.

8 likes

Moeten we ons maar even hiermee behelpen.

12 likes

Met twee ā€˜ongelijke’ foto’s is het lastig vergelijken, zo heeft de 1521 hier een band onderlangs waardoor die op ā€˜t oog een stuk dikker lijkt. Op de onderste foto lijkt de Matic zelfs kleiner. Nee, dan graag appels met appels … :innocent::wink:

Mooi trouwens dat blauw!
Tjeetje, ik heb nog een hoop te proberen. :see_no_evil:

1 like

Kon effe geen betere vinden. :sweat_smile:
Niet ideaal. Maar ik zie toch wel duidelijk dat de kast van de linker dikker/hoger is, dan die van de rechter. Maar goed, het was natuurlijk handiger geweest als jij gewoon die 1521 nog even erbij had gehouden en een goede review met side-by-sidevergelijking had gemaakt. Was toch een kleine moeite geweest, lijkt me. Beetje jammer wel. :stuck_out_tongue_winking_eye:
Neil Patrick Harris Disappointed Gif - IceGif

5 likes

Volgende keer stuur ik je wel even een Tikkie, dan kan ik ā€˜m erbij houden … :sunglasses:

Over de kasthoogte hebben we het al eerder gehad. Ik kijk niet naar de kast, ik kijk naar de totale hoogte vanaf de pols. Dat de Matic iets groter is, was al wel bekend maar hij draagt als de 1521. Erg comfortabel! Vind ik.

3 likes

Ja zeg, ik ga toch niet jouw horlogehobby financieren? Kan die van mij al bijna niet betalen. M’n vrouw en kinderen eten al maanden droog brood, om mijn horloge- en drankverslaving te kunnen bekostigen. :crazy_face: :watch: :beer:

Ja hoor, ik ook. Heb nu een keer of 3 een Matic omgehad en die kast- en lugvorm maken 'm heel prettig dragend. Bijna net zo fijn als de 1521. :wink:

O.k. en zodat het nog wel over horloges blijft gaan, hier nog even een plaatje van de twee kleuren waarin jouw horloge leverbaar was ooit.

7 likes

tumblr_b5cef645d6bcee36b29a5a0dc8deecc3_8ff62f97_500

#TeamMatic :heart_eyes:

Yep, 50 van elk. De blauwe heeft @ThaPapper kort gehad en is nu via Q ergens in het buitenland terecht gekomen. Geen idee hoeveel er verder nog in NL rondzwerven.

2 likes

Die nato op de 1521 is tof :star_struck:

2 likes

Ik ken nog ƩƩn iemand (in NL) die er een heeft.

1 like

Met zo’n raar eindflapje lusje fliepeltje … :thinking:

giphy-downsized

Leuk! Zwart of blauw?

1 like

Zwart. En volgens mij draagt ie 'm op dezelfde band als die jij nu hebt. Zal er, de volgende keer dat ik 'm spreek, even op letten. :mag:

2 likes

Heb dezelfde polsmaat en het lijkt wel of deze lugs nog meer afbuigen om je pols heen. Alleen wil ik zelf niet meer dan 42mm , liever zit ik rond de 40mm maar hij staat je wel erg goed.

2 likes

Zo, lekker vroeg weekend :beers:

8 likes

:scream: Seiko moet erbij

Bij de 1521 hangt de bezel iets over de kast (is dus iets groter). De kast is volgens mij eerder rond de 40mm. Dit -in combinatie met de vorm van de Von Burenkast- zorgt ervoor dat ie toch wel wat kleiner draagt dan je bij 42mm (op papier) zou vermoeden. Volgens mij geldt ditzelfde voor de Matic. Ook daarvan meet de bezel iets meer dan de kast (en ook weer die geweldige Von Burencase), waardoor ie om de pols nog wel meevalt, qua formaat.

3 likes

@Pat486 en @junior,

Wat is de omtrek van jullie pols? What else? :joy:

1 like

Dat is de band die erbij hoort, dus dat zou me niet verbazen. :wink:
Wat leuk. Kun je hem niet verleiden of om hier langs te komen? Hoe meer Squale, des te gezelliger en ik voel me nu zo alleen met de Talhassa …

EminentUnluckyAfricanpiedkingfisher-size_restricted

Komt door de lengte. Ik heb in januari al eens een discussie met @TagEd gehad over de kastmaten. Toen heb ik ze even in verhouding naast elkaar gesjopt. Links de 1521, rechts de Matic.

(Bron: Plaatje afkomstig van Ed)

Op het plaatje zie je dat de hoogte van beiden, als ze plat op de grond zouden liggen, van onderzijde kastdeksel tot bovenkant van de bezel exact gelijk is (nl. 13mm). Het domed glaasje [de rode lijn] geeft de Matic plm. 3mm extra.

De 1521 kast is vanaf de zijkant gezien ook slanker, als ook een iets andere opbouw van de onderkant waardoor de Matic wat ā€˜dikker’ is. Maar de totale hoogte is hetzelfde. De lugs van de Matic zijn iets langer, vandaar dat ze iets meer ā€˜overhangen’ c.q. afbuigen.

Hier nog even alle exacte maten:

(Bron: Een topic op het WUS-forum, waarnaar ik niet meer op zoek ga. Als het niet klopt, don’t shoot me.)

Je kunt zoiets wel opschrijven, maar niemand leest 't hĆØ! :joy:

:arrow_down:

4 likes

My bad! Squeeze me, no be mad para mi! :joy:

Ik was overal een beetje doorheen aan het screenen, vandaag. Was nogal occupied. Maar poeh, dat is toch weer 1cm langer dan mijn pols. Er was een tijd dat ik rond de achttien zat :no_mouth:

1 like