Staalplaat geplooid hol endlinkje laten maken

Allen, ik wil graag dit onderdeeltje (of een vereenvoudigde versie ervan) laten maken. Bestaat uit 1 stukje dunne staalplaat geplooid in een driehoek.

Ik zag wat websites maar die vergen een ontwerp in step, dxf of dwg formaat. Ook weet ik niet of op deze geringe schaal (en plaatdikte) gewerkt kan worden door deze websites.

Kan ook in kleine serie (20 - 40 stuks ofzo).

Iemand ervaringen, ideeën,…? Ik hoor ze graag.

Je zukt idd zo’n tekening nodig hebben. Kun je maken met fusion360.

Lijkt eenvoudig laserwerk, met complex plooiwerk.

Misschien is 3d printen in metaal een makkelijkere optie.

3D printen? Of ben ik nou aan het raaskallen?

Volgens mij kan 3D printen niet met dit soort erg kleine toleranties…

Als je er al eentje hebt kun je die in ieder geval ook 3D scannen.

Check eens op de materialise website. Ze kunnen al heel veel.

3 likes

Ter verduidelijking nog enkele plaatjes van de constructie:

!

1 like

Die centerlink lijkt een veel grotere uitdaging.

Ik zou daar eerder een geschroefde constructie maken.

Ik heb een deal in gedachten, waarbij ik een 3d tekening maak :wink:

2 likes

Uitslag van maken en dan informeren bij een edelsmit.

1 like

Ik zou dat frezen.

2 likes

Ouderwets hand werk. Middagje in de schuur. Denk je dat ze dit in de jaren 60-70 even met de CNC fabriceerden ?

3 likes

Ben benieuwd of dit binnen hobby matig maken tot stand kan komen! Leuk item. Heb het op volgen staan.

1 like

daar maak ik me weinig zorgen over, is open plooien en terug dicht plooien - dat komt wel goed :slight_smile:

1 like

Haha ik denk dat ik weet wat de deal omvat :stuck_out_tongue: ben jij werk-technisch met dit soort tekeningen bezig?

Update, er is een horlogemaker die zegt ‘I can redraw and mill with CNC’ - kerel zit in Wenen en het werk zou een 150/200 euro kosten. Dat soort bedrag heb ik er wel voor over, zeker als het product dan 99% het origineel benaderd, maar eerst nog wat verder de opties bekijken.

2 likes

Massief laten maken is dan misschien makkelijker ? En dan die 2 gaten uitboren ?
De Ruiter Metaal cnc in Nieuw leusen doet ook kleine aantallen.

1 like

Massief hoeft niet, mag gewoon geplooid zijn uit staalplaat, zoals het origineel.
Een kleine serie mag zeker, ik ben 100% zeker dat er meerdere ZRC Spatiale 300 eigenaars met dezelfde vraag zitten. Ook al zijn maar rond de 1000 exemplaren gemaakt van het horloge.

Nee, maar ik heb in mijn leven al veel 3d getekend (studies/vakantiejob). Nu eerder hobbymatig in combinatie met een 3d printer.

De man in Wenen geeft je geen slechte deal.

2 likes

Ziet er uit als een uitdaging!
Wel bijzonder hoe dat ‘vroeger’ allemaal in elkaar gezet werd. Tegenwoordig moet 't allemaal massief zijn. Leuk.

NB Ik zou deze oproep overigens verwachten in de “tenchische verhandelingen” (paars) rubriek of in “gezocht” (lichtblauw). Verplaatsen of denk je hier meer succes te hebben?

1 like